2022-10-05, 15:16
Medlem
Fick ett återbetalningskrav för femton år sedan på sjutusenkronor från försäkringskassan. De hade räknat fel under ett helt år och krävde nu dessa pengar åter av mig. Jag skrev tillbaka ett långt tårdrypande brev hur fattigt och eländigt jag hade det. Väntade länge på ett svar och återbetalningskrav. Men det blev inget av det. Någon vänlig själ på kassan förbarmade sig över mitt elände och prånglade förmodligen bort handlingarna i ärendet. Fusk? Njä, gråzon kanske.
Citera
2022-10-05, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjunky
Varför tror du att risken är stor?

För att dom håller koll på sånt. Sen kan du ju såklart slinka igenom men då när det uppdagas om fem år får du betala tillbaka.
Citera
2022-10-05, 17:52
Medlem
Gör Försäkringskassan en kontroll så ser de ju att du haft inkomst i form av lön. Då går de vidare med sin utredning. Förutom att du kan bli återbetalningsskyldig riskerar du också att bli anmäld till polisen för bidragsbrott. Värt det?
Senast redigerad av voizo 2022-10-05 kl. 17:53. Anledning: Felskrivning
Citera
2022-10-05, 17:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av voizo
Gör Försäkringskassan en kontroll så ser de ju att du haft inkomst i form av lön. Då går de vidare med sin utredning. Förutom att du kan bli återbetalningsskyldig riskerar du också att bli anmäld till polisen för bidragsbrott. Värt det?

Är det endast vid en kontroll de kan se detta, eller får dom ta del av deklarationen också och kan se på den vägen att man myglat?
Citera
2022-10-05, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alcudia
Är det endast vid en kontroll de kan se detta, eller får dom ta del av deklarationen också och kan se på den vägen att man myglat?

Jag vet inte om Försäkringskassan per automatik får in uppgifter från Skatteverket eller om det inhämtas endast vid slumpmässiga kontroller/vid misstanke/anonymt tips osv. Får de dock nys om att "kunden" haft andra inkomster som denna inte redovisat för på korrekt sätt (och som krockar med bidraget) så inhämtas allt nödvändigt, exempelvis information från aktuell arbetsgivare.
Citera
2022-10-05, 18:08
Avslutad
Citat:
Jag vet inte om Försäkringskassan per automatik får in uppgifter från Skatteverket eller om det inhämtas endast vid slumpmässiga kontroller/vid misstanke/anonymt tips osv. Får de dock nys om att "kunden" haft andra inkomster som denna inte redovisat för på korrekt sätt (och som krockar med bidraget) så inhämtas allt nödvändigt, exempelvis information från aktuell arbetsgivare.

Ok.. Tack för ditt svar!
Citera
2022-10-05, 18:16
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Försäkringskassan ska se till att alla får de pengar de har rätt till. Under processen granskar vi de uppgifter som lämnas in till oss.
[...]
Ibland ber vi om kompletterande information, men oftast hämtar vi uppgifter från våra egna system och annat håll. Det kan till exempel vara från andra myndigheter, arbetsgivare eller hälso- och sjukvården. En kontroll kan ske automatiskt med hjälp av ny teknik, eller genom våra handläggare.
[...]
Om vi har betalat ut för mycket pengar startar vi en utredning för att ta reda på varför.[...]
Vi kräver alltid tillbaka dessa pengar och gör en polisanmälan när vi misstänker att någon har försökt få pengar utan att ha rätt till det. Straffet för ett sådan brott kan bli allt från böter till fängelse i två år.
https://www.forsakringskassan.se/om-forsakringskassan/dina-rattigheter-och-skyldigheter/om-du-lamnar-falska-eller-inaktuella-uppgifter
Citera
2022-10-05, 18:30
Moderator
Tystnads avatar
Citat:

Dom kollar alltid med skatteverket och jämför tex om den sjukpenning grundade summan man uppgivit stämmer ungefär med senaste uppgifterna.
Stämmer det inte kontaktar dom arbetsgivaren.

Allt är digitalt i dag och finns i något datasystem, så helt meningslöst ens försöka TS.

Leta och panta burkar är det enda som inte är digitaliserat ännu men skulle inte förvåna mig om det blir bankid för panta oxå förr eller senare...
Citera
2022-10-05, 18:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Dom kollar alltid med skatteverket och jämför tex om den sjukpenning grundade summan man uppgivit stämmer ungefär med senaste uppgifterna.
Stämmer det inte kontaktar dom arbetsgivaren.

Allt är digitalt i dag och finns i något datasystem, så helt meningslöst ens försöka TS.

Leta och panta burkar är det enda som inte är digitaliserat ännu men skulle inte förvåna mig om det blir bankid för panta oxå förr eller senare...

Vid aktivitetsstöd, meddelar arbetsförmedlingen till försäkringskassan att man fått en anställning när man begär utträde? Myglade till mig ett par dagars ersättning från FK efter att jag börjat jobba tidigare i år innan AF hann skriva ut mig. Hade ”program” till ett visst datum men började min anställning nån vecka innan det var slut.

Edit. Har alltså endast sökt ersättning för perioden då jag fortfarande hade ”program”. Ingenting efter att ”programmet” var slut.
Senast redigerad av Alcudia 2022-10-05 kl. 18:54.
Citera
2022-10-05, 19:01
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alcudia
Vid aktivitetsstöd, meddelar arbetsförmedlingen till försäkringskassan att man fått en anställning när man begär utträde? Myglade till mig ett par dagars ersättning från FK efter att jag börjat jobba tidigare i år innan AF hann skriva ut mig. Hade ”program” till ett visst datum men började min anställning nån vecka innan det var slut.

Edit. Har alltså endast sökt ersättning för perioden då jag fortfarande hade ”program”. Ingenting efter att ”programmet” var slut.

Ingen aning, har bara varit behov av sjukpenning och anmälde detta samt fyllde i ärligt uppgifter precis som dom vill och beskriver man skall göra , men ändå återkom dom med frågor ....
Vad jag syftade på är att ALLT är digitalt idag så vill dom kolla eller det görs automatisk så får dom reda på det.
Citera
2022-10-05, 19:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Ingen aning, har bara varit behov av sjukpenning och anmälde detta samt fyllde i ärligt uppgifter precis som dom vill och beskriver man skall göra , men ändå återkom dom med frågor ....
Vad jag syftade på är att ALLT är digitalt idag så vill dom kolla eller det görs automatisk så får dom reda på det.

Tack för svar. Återstår väl att se om man åker på att betala tillbaka i framtiden då
Citera
2022-10-05, 19:04
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fishgale425
Är inga större summor, 15.000 max. Hur ser de det? Om de inte har märkt hittills
Skitjobbigt kan det bli, inte säkert de tar dig för det, men det blir retroaktiv återbetalning efter deklarationen kommer in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in