• 1
  • 2
2022-10-03, 20:33
Medlem
Har lite ångest för att jag vet inte vad jag ska plugga till, funderar också kanske på att plugga något på nån yrkeshögskola. Söker ett jobb där jag tjänar mellan 35-40k netto vill inte ha ett skit jobb på 20k. Jag har inte dem bästa betygen så ingenjör är ju struken. Jobb spelar fan ingen roll utan det är pengar jag vill ha
Citera
2022-10-03, 20:37
Medlem
Riddarhusets avatar
Sopgubbe.
Pendeltågsförare tjänar bra.
Sök på SL.
Citera
2022-10-03, 20:41
Medlem
KittenLittles avatar
Jag skulle säga något inom IT eller programmering. Kan du tänka dig att jobba obekväma tider? De som har jour tjänar oftast mycket. Elektriker olika typer av servicetekniker tjänar rätt bra och har inte så lång utbildning.

Vill du ha det mer lugnt med kontorstid och så kan väl ekonomi och myndighet vara ett alternativ, om du byter jobb lite då och då så har du en hyfsad lön. Stannar man kvar är löneutvecklingen i princip obefintlig, men byter man lite så är lönen helt okej utifrån arbetsinsats. Om du kan tänka dig att bli sektionschef eller så kan man få upp lönen lite till.

Annars ekonomi och gå till en revisionsbyrå, låg lön i början men om man klarar några hundår så brukar lönen blir rätt bra.
Citera
2022-10-03, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KittenLittle
Jag skulle säga något inom IT eller programmering. Kan du tänka dig att jobba obekväma tider? De som har jour tjänar oftast mycket. Elektriker olika typer av servicetekniker tjänar rätt bra och har inte så lång utbildning.

Vill du ha det mer lugnt med kontorstid och så kan väl ekonomi och myndighet vara ett alternativ, om du byter jobb lite då och då så har du en hyfsad lön. Stannar man kvar är löneutvecklingen i princip obefintlig, men byter man lite så är lönen helt okej utifrån arbetsinsats. Om du kan tänka dig att bli sektionschef eller så kan man få upp lönen lite till.

Annars ekonomi och gå till en revisionsbyrå, låg lön i början men om man klarar några hundår så brukar lönen blir rätt bra.

Hade tänkt nått inom IT programmering men vet inte om det är något för mig, IT och teknik är ju svinkul men med mina betyg kommer jag nog inte in på allt. Sen är det ju mängder med tentor som jag nog inte kommer orka plugga till. Vill helst ha något kort men med bra betalt.
Citera
2022-10-03, 20:51
Medlem
Kolla någon lokförarutbildning eller plugga till it kanske.
Citera
2022-10-03, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Sopgubbe.
Pendeltågsförare tjänar bra.
Sök på SL.

Har tänkt på lokförare sökte för några dagar sedan.
Citera
2022-10-03, 20:52
Medlem
Nyexad med 35-40k netto?
Dvs lön över 50k som ingångslön och via yrkeshögskola?

Lugn grabben. Du kommer dit men inte direkt via skolan. Sök ett område du har intresse av, studera och jobba åt det hållet.
Citera
2022-10-03, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zalamel
Nyexad med 35-40k netto?
Dvs lön över 50k som ingångslön och via yrkeshögskola?

Lugn grabben. Du kommer dit men inte direkt via skolan. Sök ett område du har intresse av, studera och jobba åt det hållet.

Ja det vet jag ju men vill ha en bra lön efter några år. Vet att jag inte kan ha en sådan bra lön direkt. Har ju alltid haft intresse för datorer och motorer men vet inte om det är sån bra lön i motor mek
Senast redigerad av fifflarN13321 2022-10-03 kl. 20:58.
Citera
2022-10-03, 20:57
Medlem
KittenLittles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fifflarN13321
Hade tänkt nått inom IT programmering men vet inte om det är något för mig, IT och teknik är ju svinkul men med mina betyg kommer jag nog inte in på allt. Sen är det ju mängder med tentor som jag nog inte kommer orka plugga till. Vill helst ha något kort men med bra betalt.

Om du har svårt med tentor och så kanske du kan hitta något industrijobb som är välbetalt. Om man jobbar skift brukar det ju vara rätt bra lön, även om man jobbar i kyllager eller något sånt så får man väl risktillägg och lite annat som ger en rätt bra lön.

Jag vet att de som jobbade på Arlas kyllager när jag pluggade jobbade 10h på söndagar och det var riktigt bra lön med OB och risktillägg.
Citera
2022-10-03, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fifflarN13321
Ja det vet jag ju men vill ha en bra lön efter några år. Vet att jag inte kan ha en sådan bra lön direkt.

Shoot. Hitta något område du gillar och plugga det. Om it är intresserant så kör! Finns goda utvecklingsmöjligheter, bra lön och väldigt bra förmåner. Har kört it yrket länge nu och trivs väldigt bra.

Först behöver du bygga och skaffa dig skills.
Det kommer ta tid. Låt det ta tid, bygg ordentligt och lär dig från grunden.
Citera
2022-10-03, 21:03
Medlem
Pruttmuffs avatar
CNC-operatör.
Citera
2022-10-03, 21:10
Medlem
Onan-erarens avatar
Politiker, du behöver inte ens vara kompetent.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in