• 1
  • 2
2022-10-02, 20:00
Medlem
olasvenssons avatar
För en kunds räkning håller jag på med att byta träpanel då träpanelen är rutten på många ställen. Jag kommer byta en hel vägg. Träpanelen är spikad som dom flesta är på hus. Med åren brukar dock spikar ge sig, dom "vandrar" ut. Därför tänkte jag att skruva träpanelen istället. Skruv går inte upp (vandrar ut) i första taget. (När man monterar altandäck då används oftast skruv (förr spikade man)).

Jag besökte Beijer bygg, och frågade om man kunde skruva panelen istället? Det hade dom aldrig hört talas om. Beijer hänvisade till spik istället.

Nackdelar med att skruva panel är att hålen blir lite större och att det ser allmänt fult ut. Detta tänkte jag lösa genom att skruva in skruven en bit in i panelen och sedan täcka hålen med en utomhusfog så att ytan blir helt jämn, dra med spackel efteråt så att det blir slätt och fint. När man sedan målar ska det inte skruvhålen synas överhuvudtaget.

Fördelar och nackdelar med att skruva i träpanel utomhus?

Finns det spik som inte vandrar ut?

Annat?
Citera
2022-10-02, 20:12
Medlem
Skruv blir fult...normalt används 4tums galvad spik, brukar aldrig vandra ut...sen beror det på vad för panel det är såklart..vanlig spontad bräda går 3tum galvad spik bra...lockpanel 4tum.
Hyr en spikpistol med bandad spik ..de spikarna är huggna å sitter nått djävulskt...tex en Paslode..
gaspistol utan slang....funkar skitbra.
Senast redigerad av chonard 2022-10-02 kl. 20:16.
Citera
2022-10-02, 20:13
Medlem
Jobbar du på timme?
Klart man spikar ytterpanel och jobbar man som snickare har man säkerligen spikpistol också.
Tiden det tar att skruva varenda planka och sen dessutom kleta fogmassa över varje skruv måste ju kosta kunden massor!
Citera
2022-10-02, 20:19
Medlem
Det blir svårt för nästa person som ska byta panelen när den är skruvad och dessutom tilltäppt med fogmassa eller vad det var du skulle ha…
Citera
2022-10-02, 20:20
Medlem
Nolltoleransens avatar
En snickare spikar och en som inte vet hur man bygger använder skruv
Citera
2022-10-02, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nolltoleransen
En snickare spikar och en som inte vet hur man bygger använder skruv
Nja..är snickare å det är inte riktigt sant...sista panelen jag bytte var av tryckt virke å kunden godkände bara 4tums rostfria skruv.
Citera
2022-10-02, 20:24
Medlem
sommarlovs avatar
Spik tillåter panelen att röra på sig, med skruv sitter det för bra och något går sönder när fukt och temperatur ändras.
Citera
2022-10-02, 20:27
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskPask
Det blir svårt för nästa person som ska byta panelen när den är skruvad och dessutom tilltäppt med fogmassa eller vad det var du skulle ha…

Sant att det blir svårare än med spik.
Å andra sidan kommer den panelen att hålla betydligt längre än en spikad. Speciellt om man behandlar ändträ med Cuprinol först. (Får marineras i Cuprinol över natten).

Fult sa någon gällande skruv. Nej, inte om man jämför med panel där spiken trängt ut.
Bytte panel på mitt havsnära sommarhus för nästan 20 år sedan. Använde rostfri trallskruv, "Cuprinolmarinering" samt fogmassa. Panelen är fortfarande som ny. Tidigare, med spikad panel, fick jag byta panel efter 10 år. Spiken trängde ut, och panelen blev otät.
Citera
2022-10-02, 22:33
Medlem
Vet inte vilken panel du ska montera?
De i tråden nämner fyratums spik och det använder man till lockpanel.

Oavsett så är det vilken panel man monterar.
Använder du spikpistol så är spiken glansiga och hullingarna är värdelösa.
De kryper garanterat.

Är jag inte inhyrd så kör jag med traditionell spikning med galvade spik.
Men det överträffar inte skruvar.

Om man ska montera pannor så skickar leverantören med rostfria spik.
De slänger jag, för det första de vill göra är att krypa ifrån hemmet innan jag lämnat arbetsplatsen.

Antingen galvade spik eller skruv som är förstahandsvalet.
Ska du montera lockpanel så finns det skruvar med mindre skalle än fyrtumsspiken.
Och det är ju bara locken du använder dem.
Sextumsbräderna använder jag galvade treor men de kommer inte att synas.

Jag vet att det blev mycket nu och rörigt, men trevlig kväll.
Citera
2022-10-02, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Skruv blir fult...normalt används 4tums galvad spik, brukar aldrig vandra ut...sen beror det på vad för panel det är såklart..vanlig spontad bräda går 3tum galvad spik bra...lockpanel 4tum.
Hyr en spikpistol med bandad spik ..de spikarna är huggna å sitter nått djävulskt...tex en Paslode..
gaspistol utan slang....funkar skitbra.

Om snickarna har hunnit före plåtslagaren med panelen så är det tacksamt med spikpistol.
Då får man ut panelen så man får in beslagen utan att ta skada på panelen.

Hade panelen varit handspikade med galvade spik, då är det kört för panelen.
Spiken till pistolerna är blanka för att fungera i sitt syfte och inga hullingar att hylla.
De är gjorda för att krypa.
Citera
2022-10-02, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Om snickarna har hunnit före plåtslagaren med panelen så är det tacksamt med spikpistol.
Då får man ut panelen så man får in beslagen utan att ta skada på panelen.

Hade panelen varit handspikade med galvade spik, då är det kört för panelen.
Spiken till pistolerna är blanka för att fungera i sitt syfte och inga hullingar att hylla.
De är gjorda för att krypa.
Var har du jobbat ?? alla skjutspik jag använt är huggna å galvade...gå in på nätet å titta själv...omöjliga få ut hela.
Citera
2022-10-02, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Var har du jobbat ?? alla skjutspik jag använt är huggna å galvade...gå in på nätet å titta själv...omöjliga få ut hela.

Ok. Då kryper de inte ut.
Trevlig kväll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här