2022-10-01, 16:51
Medlem
Det jag undrar i tråden är hur mycket en UC fråga påverkar kreditvärdighet tex och hur antal krediter och belopp påverkar.

Jag kan tänka mig att det inte påverkar nämnvärt om man har 2 st UC frågor eller 4 st per 12 månader. Man kan då lugnt fråga någon extra om man redan frågat 2 ggr utan att riskera något ? Stämmer det ?

Egentligen är det ett skumt system men de har väl sett i sin statisk att de som frågar mycket om lån (många små frågor) är de som hamnar i betalningssvårigheter. Det funkar kanske så sett på hela bestånden men på individ nivå blir det svårt att veta hur man ska agera.

Man kanske ska bestämma sig för en gräns och hålla sig till den. Max 4 eller i värsta fall 5 st kreditupplysningar per år ?

Ibland vill bolag man behöver anlita ta kreditupplysning också och även hyresvärd och vissa abonnemang. Det är inte bara vid lån och krediter och det är hur enkelt som helst att komma upp i 5 st per år och lätt också med 20 st per år om man inte bestämt sig för var man vill ligga, dvs sätta en gräns.
Citera
2022-10-01, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Men de kan ju inte ge dig en ränta som förslag utan en UC :/
Det kan de men många anställda kan inte det och är "bara" kundtjänstpersonal som "beviljar" lån dvs de måste få ta en UC för att få in uppgifter i datorn och sedan fattar datorn beslut.
En bankman kan ju fatta samma beslut utan att ta en UC om man ger honom uppgifterna eller tar med senaste UC. Sedan kan de validera uppgifterna genom att ändå ta en UC när man redan är överens om lånet.

Bankerna är bara lata och gör det enkelt för sig och det ställer till det för konsumenter med mängder av frågor som aldrig leder till något lån
Citera
2022-10-01, 17:03
Medlem
Citat:
Men de kan ju inte ge dig en ränta som förslag utan en UC :/

Varför skulle de inte kunna det. Tror du räntan diffar någon punkt upp och ner om man har 2 eller 4 frågor? Jag tror inte räntesättning är så vetenskapligt.
Citera
2022-10-01, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Varför skulle de inte kunna det. Tror du räntan diffar någon punkt upp och ner om man har 2 eller 4 frågor? Jag tror inte räntesättning är så vetenskapligt.
Eftersom de inte orkar kolla med flera olika instanser så uppgifterna är korrekta. Man får ett underlag och sen kan de justera utifrån det. Över fem förfrågningar (senaste 12 månader) så ökar det lavinartat i riskbedömning. Annars hade standard varit att först ge ett ränteförslag och stämmer alla ens uppgifter så hade de efter det tagit en UC men så fungerar det ju inte i verkligheten!
Citera
2022-10-01, 19:53
Medlem
Citat:
Eftersom de inte orkar kolla med flera olika instanser så uppgifterna är korrekta. Man får ett underlag och sen kan de justera utifrån det. Över fem förfrågningar (senaste 12 månader) så ökar det lavinartat i riskbedömning. Annars hade standard varit att först ge ett ränteförslag och stämmer alla ens uppgifter så hade de efter det tagit en UC men så fungerar det ju inte i verkligheten!

Om det stämmer så är det ju korkat att dra på sig mer än 5 förfrågningar per år. Väldigt många skulle nog klara sig på 5 st max om de kände till detta.
Citera
2022-10-01, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liraren40bast
Om det stämmer så är det ju korkat att dra på sig mer än 5 förfrågningar per år. Väldigt många skulle nog klara sig på 5 st max om de kände till detta.
Ja. Sen får man ju en uc ibland vid fakturaköp av någon dyrare pryl och ibland även vid mindre köp. Dessa borde aldrig använda uc enligt min mening då det försämrar ens kreditvärdighet. Tokigt system och ingen tittar över det.
Citera
2022-10-01, 22:40
Medlem
det som gör att du har uselt kreditbetyg är för att dy har så hög nyttjandegrad på dina krediter.
med 20-30% så kommer du ha ett mycket bättre betyg
Citera
2022-10-02, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valhall300
det som gör att du har uselt kreditbetyg är för att dy har så hög nyttjandegrad på dina krediter.
med 20-30% så kommer du ha ett mycket bättre betyg

om jag betalar in 80% på krediterna och har 60 tkr beviljat och 12 tkr utnyttjat dvs 20% ?? Du tror det blir mycket bättre kreditbetyg för mig då ?
Citera
2022-10-02, 00:13
Medlem
Citat:
Ja. Sen får man ju en uc ibland vid fakturaköp av någon dyrare pryl och ibland även vid mindre köp. Dessa borde aldrig använda uc enligt min mening då det försämrar ens kreditvärdighet. Tokigt system och ingen tittar över det.
jaha då blir det inga fakturaköp för mig framöver
Citera
2022-10-02, 00:50
Medlem
Citat:
jaha då blir det inga fakturaköp för mig framöver
Läs noga vilka som använder uc vid faktura bara så klarar du dig fint.
Citera
2022-10-02, 00:55
Medlem
Citat:
Läs noga vilka som använder uc vid faktura bara så klarar du dig fint.
aha ja man får kolla så de bara tar små upplysningar och inte en UC
Citera
2022-10-02, 01:25
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Den egentliga anledningen för mig att starta tråden var ett erbjudande jag fått att ev få kredit 50 tkr swedbank mastercard
Pris
Ränta f n (2022-06-01): 11,20 %
Effektiv ränta vid 70 000 kr: 10,84 %
Årsavgift för Nyckelkunder: 295 kr*

Jag har högre ränta på andra krediter 60 tkr idag och detta vore bra. Dock om chansen inte är så stor att jag får det vill jag ju inte ta en UC med vetskap om att över 10 st per år sätter en utanför kreditvärdighetens värld om man har låg inkomst och redan ett par krediter.
Du vill skaffa ytterligare ett kreditkort och använda detta som ett hopbakslån? 11,2% låter högt, går det inte att få ett billigare lån? Blancolån, brukar de inte ha lägre ränta än kreditkorten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in