Citat:
Ursprungligen postat av
Doctor
Från FUP:
Den aktuella dagen hade det varit fint väder och Gunnar var nu ute på sin tredje tur till Vinga
där han skulle släppa av ett sällskap med damer.
<...>
När han precis släppt av sällskapet på Vinga hörde han Stockholm radio anropa enheter på
kanal 16 i VHF-radion angående en olycka vid Vinga. Gunnar gick över till kanal 67 och
sade att han var närmast olycksplatsen och kunde köra ut, vilket de tyckte att han skulle göra
om han själv kände att han klarade av det.
<...>
När Gunnar och Susanne kom fram så var de först på plats. De kom dit 5–10 minuter innan sjöräddningen och militären anlände.
Aha, det var så trots allt, alltså. Lite märkligt ändå kan jag tycka att det tog så pass tid för övriga att komma dit.
Men Gunnar var alltså inte ensam ombord, han hade en Susanne med sig också. Det var nytt för mig.
Tack för infon!
För övrigt är man skyldig att rycka in om man kan utan att äventyra egen säkerhet.
Har själv varit med om ett nödanrop ganska precis på samma plats, vi befann oss i farleden precis norr Vinga, när ett nödanrop kom strax norröver ifrån. Efter fyra dygn till havs och nära vår hemmahamn var det inte vår högsta önskan att behöva ändra kurs och gå till en nödställd, mitt i natten, under segel. Men så kan det vara på sjön. SSRS från Rörö kom dock fram till den nödställde före oss, så vi kunde vända hemåt igen. Det var gött.