• 3
  • 4
2022-10-01, 19:56
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Jag säger inte emot det du skriver, och mitt svar till kallejansson var ganska generaliserat.
Tyvärr lyckades kallejansson i alla mina inlägg läsa in att jag förespråkade att företag borde välja att gå med förlust, vilket jag alltså (såklart) inte gjorde.
Ja det där är ju samhällets tragedi, eller vad det kallas.

Det som är bäst för individen är inte nödvändigtvis bäst för samhället och vice versa, inom vissa premisser.
Citera
2022-10-01, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Vad är alternativet att gå i konkurs, sitta i domstol och eventuellt få näringsförbud. Nej är nog så att rika investerare precis som amazon eller liknande köper upp hela skiten. Blir ett bolag som äger allt sen. Happy days.. där de sen har monopol på allt och kan öka upp priset till precis vad som helst (som elbolagen nu gör.. monopol bara glatt betala tills du inte längre kan

Nu förstår jag inte vad du pratar om??

För många öl ikväll kanske??
Citera
2022-10-01, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kullamannenn
Vad ska dom göra om dom inte har några kunder?
Blir nästan som under pandemin, gå i konkurs lr sänk priserna så folk har råd.
Dom rika kommer fortsätta äta och handla dyrt så dom berörs inte.

De får givetvis lägga ner om de inte kan sälja maten till ett sådant pris att de går runt.
Citera
2022-10-01, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
De får givetvis lägga ner om de inte kan sälja maten till ett sådant pris att de går runt.

Precis!

Hur kan vissa inte förstå detta 😂

Pengar in måste bli mer än pengar ut för att fortsätta.
Citera
2022-10-01, 20:55
Medlem
Germanofils avatar
Varor nej. Anledningen har redan diskuterats i tråden.

Tjänster ja kanske vissa. Men bidragen är nog för generösa för att folk ska börja erbjuda städning för 100 kr/timmen eller liknande.
Citera
2022-10-01, 22:41
Medlem
TheoriginalMasterZs avatar
Citat:
Eftersom vanligt folk kommer att få det svårare så kommer också dom butiker, restauranger samt tjänster dom använder få det svårare.
Deras alternativ blir att höja priserna, gå i konkurs lr sänka priserna så vanligt folk har råd.
En del företag har nog fortfarande inte hämtat sig efter pandemin..
Dom rika klarar sig alltid.
Har redan sett att butiker och priser på tjänster sänkts p.g.a folk börjat snåla/spara inför vintern och alla kommande utgifter.

Vad tror ni om den analysen?

Nope. Kedjan börjar i min ände som bonde. Om jag inte får rimligt betalt för mina produkter kontra insatserna. Så ger jag helt enkelt fan i att odla ngt. De flesta av oss i första ledet kan utan problem klara oss genom att göra andra saker för att få till vårt uppehälle, Undantaget de bönder som tvunget måste ha nyare traktor än grannen och satt sig i skuldfällan. Men de lever på marginalen så de utrotar sig själva ganska kvickt.
Citera
2022-10-02, 00:55
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Eftersom vanligt folk kommer att få det svårare så kommer också dom butiker, restauranger samt tjänster dom använder få det svårare.
Deras alternativ blir att höja priserna, gå i konkurs lr sänka priserna så vanligt folk har råd.
En del företag har nog fortfarande inte hämtat sig efter pandemin..
Dom rika klarar sig alltid.
Har redan sett att butiker och priser på tjänster sänkts p.g.a folk börjat snåla/spara inför vintern och alla kommande utgifter.

Vad tror ni om den analysen?

Din analys är korrekt! Men det blir tufft!
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in