• 1
  • 2
2022-10-01, 09:31
Bannlyst
Eftersom vanligt folk kommer att få det svårare så kommer också dom butiker, restauranger samt tjänster dom använder få det svårare.
Deras alternativ blir att höja priserna, gå i konkurs lr sänka priserna så vanligt folk har råd.
En del företag har nog fortfarande inte hämtat sig efter pandemin..
Dom rika klarar sig alltid.
Har redan sett att butiker och priser på tjänster sänkts p.g.a folk börjat snåla/spara inför vintern och alla kommande utgifter.

Vad tror ni om den analysen?
Citera
2022-10-01, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kullamannenn
Eftersom vanligt folk kommer att få det svårare så kommer också dom butiker, restauranger samt tjänster dom använder få det svårare.
Deras alternativ blir att höja priserna, gå i konkurs lr sänka priserna så vanligt folk har råd.
Har redan sett att butiker och priser på tjänster sänkts p.g.a folk börjat snåla/spara inför vintern och alla kommande utgifter.

Ingen aning om det blir så, men det är väl det riksbanken hoppas, att inflationen ska gå ner när folk blir fattigare.
Citera
2022-10-01, 09:42
Medlem
Blir väl mer att lågbudget alternativen överlever och att den dyrare varianten går omkull. Sedan måste ju alla kostnader täckas och finnas marginaler så även billigare alternativ har ju blivit dyrare.
Citera
2022-10-01, 09:51
Medlem
Så du tänker att restauranger och butiker ska sänka priset när deras kostnader ökat???

Så tanken är att de ska förlora pengar för varje vara de säljer??

Konkurserna lär öka men priserna kommer inte sänkas så länge bensin och energipriserna ökar.
Citera
2022-10-01, 09:57
Medlem
Citat:

I princip har du rätt men en sänkning innebär också en gräns för när de ändå går i konkurs. Det de får ta av tills den gränsen är nådd är troligtvis sin egen lön och nånstans kommer tankarna ’lönt att gå och jobba utan lön för vadå?’ Och så packar de ihopa och skickar in papperna tror jag. Så staten kommer få jätteansvar framöver, antingen pumpa in pengar i subventionerad skatterabatt för företag eller i andra änden börja betala ut massor av pengar i arbetslöshetsbidrag…
Citera
2022-10-01, 10:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Så du tänker att restauranger och butiker ska sänka priset när deras kostnader ökat???

Konkurserna lär öka men priserna kommer inte sänkas så länge bensin och energipriserna ökar.

Vad ska dom göra om dom inte har några kunder?
Blir nästan som under pandemin, gå i konkurs lr sänk priserna så folk har råd.
Dom rika kommer fortsätta äta och handla dyrt så dom berörs inte.
Citera
2022-10-01, 10:45
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

De allra mest lönsamma / populära restaurangerna kommer kunna sänka sina priser och ändå fortsätta gå med vinst.

Det är goda marginaler på stor stark för 79 kr, sänker de till 49 kr så tjänar de fortfarande på ölen men det blir lägre vinst i fickan för ägaren i slutändan.
Citera
2022-10-01, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
De allra mest lönsamma / populära restaurangerna kommer kunna sänka sina priser och ändå fortsätta gå med vinst.

Det är goda marginaler på stor stark för 79 kr, sänker de till 49 kr så tjänar de fortfarande på ölen men det blir lägre vinst i fickan för ägaren i slutändan.

Tror inte marginalerna är jättestora om jag ska vara ärlig om de nu skulle sänka priserna till 49 kr samtidigt som hyra, el och inköp ökar så är jag ganska säker att det innebär förlust fast du kanske menar allmänt sunkhak??

Med det sagt så får jag säga att jag inte har en aning om marginaler på öl, mest skrivet till någon som tror priserna borde gå ner när övriga kostnader gå upp vilket självklart blir en omöjlighet.
Var någon artikel i ab för nån vecka sedan där det stod att pubarna snart behövde öka priserna på öl rejält för att täcka kostnaderna, iof i England men relevant även här.

https://www.aftonbladet.se/minekonom...skerar-konkurs
Senast redigerad av kallejansson 2022-10-01 kl. 15:47.
Citera
2022-10-01, 15:40
Medlem
Citat:
Vad ska dom göra om dom inte har några kunder?
Blir nästan som under pandemin, gå i konkurs lr sänk priserna så folk har råd.
Dom rika kommer fortsätta äta och handla dyrt så dom berörs inte.

Du skämtar hoppas jag??

Så du tänker att de med butik/restaurang tänker förlora pengar varje år för att folk ska ha råd???

Företag vill tjäna pengar inte syssla med välgörenhet.
Citera
2022-10-01, 16:48
Bannlyst
Citat:
Du skämtar hoppas jag??

Så du tänker att de med butik/restaurang tänker förlora pengar varje år för att folk ska ha råd???

Företag vill tjäna pengar inte syssla med välgörenhet.

Kan du tänka lr?
Hur gjorde företagen under pandemin när det inte fanns lika många kunder?
Citera
2022-10-01, 16:50
Medlem
Citat:

Det har inte jag sett. de höjer priserna enormt i matvarubutiker
Citera
2022-10-01, 16:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Det har inte jag sett. de höjer priserna enormt i matvarubutiker

Jag har sett det, men självklart sker det inte i stort än, men vänta när det blir kallare och elpriset går upp och folk börjar få ont om pengar, inte fan kommer man spendera det man har på dyr mat lr dyra kläder osv…
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in