Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-01, 06:46
  #1
Medlem
Ja som topic lyder.
Vi är ett gäng på 10 pers som funderar på ifall vi ska lyxa till det med ett privat jet eller om vi bara ska boka business i ett större plan.

Ser man bilder på dessa små jetflyg även de i mellanstorlek som har plats för 16 passagerare så ser de väldigt tunna ut i luften.

Säg att man vill flyga från Stockholm till New York. Skakar dessa plan eller svävar de i luften smidigare än större Boeings?

Föreställer mig en båtresa med en mindre båt vs större båt över atlanten. Den mindre båten lär man bli sjösjuk av och aldrig mer sätta sig i förmodligen med permanent PTSD skada.

Vad tror ni?
Och ni som är erfarna i båda, vill gärna höra era åsikter.
Citera
2022-10-01, 06:49
  #2
Medlem
Grin-Days avatar
Har aldrig åkt i ett privat Jet men jag har åkt i Jet i den storleken och det knakar och brakar hela tiden så man tror att flygmaskinen ska rivas isär vilken sekund som helst.
Citera
2022-10-01, 07:19
  #3
Medlem
banan74s avatar
Jag har haft förmånen att resa med privatjet några gånger. Tyvärr så upplever jag turbulensen som mer kännbar i ett mindre plan. Särskilt vid landning.

Den stora fördelen med privatjet är att det går smidigt vid boarding/avstigning. Men med det sagt så föredrar jag reguljär business class personligen.

Är man ett kompisgäng så kan det ju vara en kul grej dock, det lär ju störa en del människor något hejdlöst och enbart det är ju värt en del.
Citera
2022-10-01, 09:54
  #4
Moderator
Neksnors avatar
Mindre flygplan verkar kunna gunga och skaka mer än större. De kan även påverkas mer av "svallvågor" från större flyg, extremt exempel: https://avherald.com/h?article=4a5e80f3/0017&opt=0 (litet flygplan passerade ganska nära ett väldigt stort, tappade kontroll och förlorade ca 9000 fot, flera skadade). Medvetenheten om separeringsbehov verkar dock ha ökat.

Handlar det om ungefär samma pengar så skulle jag valt privatflyg. Att kunna välja avgångstid och att slippa byten är bara en bonus.
Citera
2022-10-01, 11:11
  #5
Medlem
Ju större farkost desto mindre känning av turbulens. På marschhöjd i princip ingen skillnad då det är lite turbulens där. Mer skillnad vid start och landning.

Privatjet är motsvarigheten till privatbil, dvs. att man själv äger farkosten. Då kan man låta den stå oanvänd en vecka
Taxibil motsvaras av taxiflyg där man kan välja jetflyg. Man får troligen betala returresan oavsett om man följer med eller inte.
Citera
2022-10-02, 13:29
  #6
Medlem
Har aldrig flugit privatjet.
Men vet absolut skillnaden mellan att flyga en A380 och en ATR72 t ex.
I ATR:n så känns varje sväng i magen, man känner att man flyger.
I en A380, märker man knappt att man startar eller landar. Känns som att sitta i en färja typ.
Citera
2022-10-26, 19:14
  #7
Medlem
gärningsmannens avatar
Privatjet i den storleken som flyger non stop över Atlanten flyger ofta högre än vanliga trafikflygplan.
Däruppe är risken för turbulens betydligt lägre än normalt.
Skulle nog vara mer orolig för den enorma kostnaden, men det kanske inte är en faktor?

Har flygit en del privatjet, aldrig som betalande passagerare dock. Det har jag inte råd att göra.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3457428

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback