• 1
  • 2
2022-09-30, 02:50
Medlem
Enkel fråga, hur mycket kostar det oss i skattepengar? Inte nog att vi betalar för att dom ska komma hit, få bidrag and so on. Vad måste vi sen betala för deras upptåg på årsbasis? Vi har redan nu uppnått fler mord än föregående år, fler helikopterturer som ska hämta skjutna grabbar som behöver kostsam vård. Vi har tusentals stulna bilar, våldsbrott, förskingringar, utpressningar, stölder you name it. Vad kostar det? Jag tycker mig se en kostnad som ökar exponentiellt?
Citera
2022-09-30, 03:06
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svetsminister
Enkel fråga, hur mycket kostar det oss i skattepengar? Inte nog att vi betalar för att dom ska komma hit, få bidrag and so on. Vad måste vi sen betala för deras upptåg på årsbasis? Vi har redan nu uppnått fler mord än föregående år, fler helikopterturer som ska hämta skjutna grabbar som behöver kostsam vård. Vi har tusentals stulna bilar, våldsbrott, förskingringar, utpressningar, stölder you name it. Vad kostar det? Jag tycker mig se en kostnad som ökar exponentiellt?
Vet eh svaret på din fråga. Är dock mer nyfiken på det sista su skriver om att det ökar exponentiellt. Vad baserar du det på?

Det är ju klart att det kostar pengar men samtidigt som grova brott ökar så minskar ju övrig brottslighet.
Citera
2022-09-30, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Vet eh svaret på din fråga. Är dock mer nyfiken på det sista su skriver om att det ökar exponentiellt. Vad baserar du det på?

Det är ju klart att det kostar pengar men samtidigt som grova brott ökar så minskar ju övrig brottslighet.

Den totala kostnaden för invandring/integration är x. Den totala kostnaden för invandring/integration är x². Jag har inga exakta siffror, därav frågan. Jag tycker mig se att kostnaden ökar expontiellt då skattebelarna har blivit informerade om kostnad x. Däremot ser kostnaden ut att skena. Vad är den egentliga kostnaden?
Citera
2022-09-30, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook

Alla brott kostar. Även fast dom brott som begås inte anmäls. Även fast övrig brottslighet miskar och grova brott ökar eller består. Vad kostar det samhället då invandrare begår dessa?
Citera
2022-09-30, 03:26
Medlem
Grin-Days avatar
Du kan säkert köpa en kriminell Somalier för en röding.
Citera
2022-09-30, 04:10
Medlem
Kennethkvartings avatar
En svensk kriminolog som jag har hört på flera olika poddar, men som jag inte minns namnet på just nu hävdade att en grovt kriminell person kan åsamka samhället ekonomisk skada för mellan 200 miljoner ända upp till en miljard under sin livstid.

Då hade han exempelvis räknat att en uppbruten lägenhetsdörr kostar 22000 kr att åtgärda. Jag minns inte exakt hur han resonerade, men att kriminalitet och uppbrutna lägenhetsdörrar korrelerar med varandra på nåt sätt tycks vara självklart.

Han tog även med kostnader för förlorad arbetsinkomst för brottsoffer, ja verkligen allt.

Jag kan försöka komma ihåg vad karln hette, jag tror jag hörde honom första gången på Krull & Kriminell.

Edit: Han heter Ingvar Nilsson och är tydligen nationalekonom. Länkar till avsnitt:

https://open.spotify.com/episode/6XE...urce=copy-link
Senast redigerad av Kennethkvarting 2022-09-30 kl. 04:21. Anledning: Kom på namn.
Citera
2022-09-30, 04:11
Medlem
Leapchilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svetsminister
Enkel fråga, hur mycket kostar det oss i skattepengar?

Beräkning från 2008 i USA:

Ett mord kostar samhället 90 miljoner kronor
En våldtäkt 2,4 miljoner kronor
Ett rån 400 000 kronor
En misshandel 1 miljon kronor
En anlagd brand 200 000 kronor

Källa:
The Cost of Crime to Society: New Crime-Specific Estimates for Policy and Program Evaluation
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2835847/

Beräkningen baseras på:

1: Direkta ekonomiska förluster för brottsoffer, inklusive kostnader för sjukvård, förlorad arbetsinkomst och förlust/skada av egendom.

2: Straffrättsliga kostnader, som polis, rättsväsende och korrigeringsprogram, inklusive fängelsestraff.

3: Kostnader förknippade med brottslingens val att ägna sig åt illegala snarare än lagliga och produktiva aktiviteter.

4: Indirekta förluster för brottsoffer, inklusive smärta och lidande, försämrad livskvalitet och psykisk ångest.
Senast redigerad av Leapchild 2022-09-30 kl. 04:16.
Citera
2022-09-30, 04:12
Medlem
DixieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Free12
Fast ska vi då som land lägga oss platt och ge dom rätt? Ge poliserna friare händer att agera ute på fältet istället för att handikappa dom med lagboken om vad dom inte får göra..

Polisen behöver mer fria händer att agera men jag tror också att Sverige behöver anställa mer invandrare/utländska inom polisen vilket jag har tjatat om i all evighet nu. Utländska/invandrare som gör rätt för sig kommer vara hårdare att agera och vilja förändra lagar för att stoppa det här.

I USA körde man konceptet att anställa sydamerikaner mot droger och svarta ute på gatorna.
Dvs alla länder verkar ha hittat sitt sätt att agera medan Sverige spinner på samma hjul hela tiden om och om igen
Citera
2022-09-30, 04:17
Medlem
DixieDs avatar
Citat:
Fast ska vi då som land lägga oss platt och ge dom rätt? Ge poliserna friare händer att agera ute på fältet istället för att handikappa dom med lagboken om vad dom inte får göra..

Jag tror inte att det spelar någon roll hur M glorifierar att det handlar om vem man släpper in.
Spanien har invandring ifrån alla närliggande områden. Väl på Kanarieöarna ser man det mesta. Jag fick hålla min man för jag kände osäker på landet men så såg jag poliser som stod med AK47. Trodde det var på låtsas först men under festivaler gick polisen med AK47.

Det krävdes bara för en polis att rikta sitt vapen mot någon och skjuta.

Hur kan Sverige lyckats sämst av alla länder är frågan?
Kriminella har utnyttjat systemet och befolkningen. Jag tror inte det här handlar om cannabis odlare utan väldigt tungt kriminella som vill ta över samhällen
Citera
2022-09-30, 04:18
Medlem
Free12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DixieD
Polisen behöver mer fria händer att agera men jag tror också att Sverige behöver anställa mer invandrare/utländska inom polisen vilket jag har tjatat om i all evighet nu. Utländska/invandrare som gör rätt för sig kommer vara hårdare att agera och vilja förändra lagar för att stoppa det här.

I USA körde man konceptet att anställa sydamerikaner mot droger och svarta ute på gatorna.
Dvs alla länder verkar ha hittat sitt sätt att agera medan Sverige spinner på samma hjul hela tiden om och om igen
Helt klart! En invandrare som kom till Sverige för ett bättre liv hatar dom som kommer och gör bort sig! Kanske inte är så många invandrare som söker till polis i Sverige? Eller vill dom skapa "vi mot dom" inom polisen?
Citera
2022-09-30, 04:22
Medlem
DixieDs avatar
Citat:
Helt klart! En invandrare som kom till Sverige för ett bättre liv hatar dom som kommer och gör bort sig! Kanske inte är så många invandrare som söker till polis i Sverige? Eller vill dom skapa "vi mot dom" inom polisen?

Det är många invandrare som vill in till polisen men tyvärr är kraven för höga för polisyrket.
Dessutom är rekrytering inom Sverige också en värdelös aspekt. Vi har jobb/arbeten där det saknas folk och rekryterna letar fortfarande någon med 20 års erfarenhet.

Jag tror det bästa är att släppa in invandrare till polisen. Nu finns det en hel del men det behövs även på kontorsplatserna där förändring kan ske. En invandrare som lessnar kommer göra allt för att förändra lagen precis som dessa gjorde i USA.

Polisen i Storbritannien består enbart nästan av invandrare därav ser du polisen nästan stampa på folk om man inte sköter sig trots hög invandring där
Citera
2022-09-30, 04:26
Medlem
DixieDs avatar
Citat:

20 % av den svenska befolkningen kan inte vara rasister.
Sedan går det inte ihop för mig att det skulle vara så. Det måste varit att 20 % av väljare/röstare vill ha mindre kriminalitet oavsett om man är utländsk/svensk. Dessutom såg jag att mer utsatta områden röstade för SD än mindre utsatta områden

Tungt kriminella har tagit över deras områden/samhällen med all straffrabatt.
Det här handlar inte om droger utan att man vill ta över Sverige och skapa rädsla i landet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in