Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Ungefär samma verkan/biverkningar som Efexor. Har haft efexor i 10år men la av med den för ett år sen för den hjälpte ju inte den bäddade ju bara in symptomen, precis samma med Cymbalta, den har jag oxå slutat med nyligen. Cymbalta har inte hjälpt mig ett skit under de ca 6 år jag haft den, den nollställer bara humöret som alla de andra gör. Det finns ju ingen av dessa mediciner som "läker" depression, ångest mm.. dom dämpar ju bara symptomen, på köpet dämpar dom ju alla känslor vi har och hur kul är det? Kan förstå att någon behöver dom mot stark ångest och liknande.
Nu vill jag leva ett normalt liv, ha ett kärleksliv med sex och allt vad det innebär.. jag vill kunna bli arg och ledsen, känna hela skalan av känslor. Men för den som vill va avtrubbad så går det bra att ta antideppmedicin.
Har just nu kul med alla utsättningsbesvär från cymbalta, mår illa, ont i huvet och kan absolut inte ha ngt sexliv tex, men det går väl över på ett par veckor, ca 2 veckor sen jag slutade med cymbalta nu.
Det verkar vara väldigt personligt det där.
Jag har alltid varit mot medicinering mot ångest och depressioner men fick "mot min vilja" Cymbalta utskrivet i maj och efter lite obehag i början (mest fysiska) så mår jag faktiskt bättre nu än vad jag gjort på många, många år.
Mina djupa dalar är kapade men jag har fortfarande förmågan att känna mig riktigt glad och lycklig, mitt humör är alltså långt ifrån jämt men jag störtdyker inte längre ner i svarta hål, dalarna är borta men topparna är kvar. =)
Ytterligare en bonus är att besvär kring mens reducerats och jag märker själv när jag börjar bli på dåligt humör.
Sexlivet har också bara blivit bättre. Från att ha varit ganska osugen på sex (efter att tidigare ha varit pigg på det nästan jämt) är jag tillbaka till min "normala" nivå, detta plus att humöret inte är helt galet gör att mitt förhållande nu är bättre än på väldigt länge!
Jag oroar mig dock lite för att sluta med den; jag vet ju inte vad som är medicin och vad som är jag själv som läkt. Hur kommer jag bli då? Förmodligen kommer det gå ganska bra om jag bara får en bra kontakt hos psykologen.
Jag får helt enkelt acceptera att trotts mitt motstånd så var nog cymbalta precis vad jag behövde.