Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-28, 20:33
  #1
Medlem
Nu har jag ett riktigt problem. Antingen har jag gjort fel när jag röstat eller så räknas inte mina röster till Regionfullmäktige av någon anledning. Varken i valet 2018 eller i år fick kandidaten jag personröstade på någon röst. Jag har dock aldrig haft problem med valen till Riksdag och Kommunfullmäktige.

https://resultat.val.se/val2022/slut...lkrets/01/0105
Här hittar jag min vallokal och tittar över de räknade personrösterna efter det listnummer jag röstade med.
I förra valet skrev jag Partinamn och Kandidatnamn på en blank valsedel men i år använde jag t.o.m. ett partis valsedel att kryssa med.

Andra kandidater på samma listnummer har fått röster ifrån min vallokal, men aldrig den som jag själv kryssar.

Varför räknas enbart mina röster till Riksdag och Kommunfullmäktige, men inte Regionfullmäktige? Vad kan vara problemet?
Jag hör nog av mig till de som räknar rösterna i Stockholm. Kandidaten som inte fick min röst kommer jag definitivt att ta kontakt med så fort jag uteslutit att jag själv inte har begått något fel i röstnings-proceduren.
Citera
2022-09-28, 20:37
  #2
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitdom
Nu har jag ett riktigt problem. Antingen har jag gjort fel när jag röstat eller så räknas inte mina röster till Regionfullmäktige av någon anledning. Varken i valet 2018 eller i år fick kandidaten jag personröstade på någon röst. Jag har dock aldrig haft problem med valen till Riksdag och Kommunfullmäktige.

https://resultat.val.se/val2022/slut...lkrets/01/0105
Här hittar jag min vallokal och tittar över de räknade personrösterna efter det listnummer jag röstade med.
I förra valet skrev jag Partinamn och Kandidatnamn på en blank valsedel men i år använde jag t.o.m. ett partis valsedel att kryssa med.

Andra kandidater på samma listnummer har fått röster ifrån min vallokal, men aldrig den som jag själv kryssar.

Varför räknas enbart mina röster till Riksdag och Kommunfullmäktige, men inte Regionfullmäktige? Vad kan vara problemet?
Jag hör nog av mig till de som räknar rösterna i Stockholm. Kandidaten som inte fick min röst kommer jag definitivt att ta kontakt med så fort jag uteslutit att jag själv inte har begått något fel i röstnings-proceduren.

Jag hittar ingan i listan som fått noll personröster? Vilket parti snackar vi om?
Citera
2022-09-28, 20:41
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt
Jag hittar ingan i listan som fått noll personröster? Vilket parti snackar vi om?
Röstade Vänsterpartiet i båda regionvalen men andra partier till Riksdag och Kommunen, kan det vara anledningen, att V utsätts för valfusk?

Kandidaterna som fått 0 röster i varje lista syns inte, kolla efter Ordningsnummer som hoppas över.
Citera
2022-09-28, 20:43
  #4
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitdom
Röstade Vänsterpartiet i båda regionvalen men andra partier till Riksdag och Kommunen, kan det vara anledningen, att V utsätts för valfusk?

Kandidaterna som fått 0 röster i varje lista syns inte, kolla efter Ordningsnummer som hoppas över.

Jaha, nu fattar jag: Till exempel ordningsnummer 14 och 15 för 0005-05191.
Ja, märkligt (om du kryssade i korrekt).
Citera
2022-09-28, 20:46
  #5
Medlem
Skulle kunna vara att du använt fel lista, för de området du tillhör. Då räknas rösten endast på partiet.
Citera
2022-09-28, 20:49
  #6
Medlem
Man kan inte se hur många ogiltiga röster en kandidat har fått?? Tänker att de är ganska så hårda med att krysset ska vara i rutan. Löjligt hårda till och med.
Citera
2022-09-28, 21:01
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Man kan inte se hur många ogiltiga röster en kandidat har fått?? Tänker att de är ganska så hårda med att krysset ska vara i rutan. Löjligt hårda till och med.

Alla röstsedlar finns sparade till nästa val.
Kontakta länsstyrelsen för information.
Citera
2022-09-28, 21:14
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av philosophie
Skulle kunna vara att du använt fel lista, för de området du tillhör. Då räknas rösten endast på partiet.
Nej, ej möjligt eftersom andra på samma lista har fått röster ifrån min vallokal.
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Man kan inte se hur många ogiltiga röster en kandidat har fått?? Tänker att de är ganska så hårda med att krysset ska vara i rutan. Löjligt hårda till och med.
Nej det går inte se det, då skulle personrösten så klart inte vara ogiltig, om den kan kopplas till en person.

Nu har jag kontrollerat hur många personröster kandidaten fick i min valkrets totalt. 29 röster, vilket är långt ifrån de 100 som skulle krävas för att kandidaten deltar i fördelningen utav mandat.
Vid förra valet fick dessvärre den andra kandidaten som jag röstade på 0 röster totalt.
Citera
2022-09-29, 17:44
  #9
Medlem
Idag har jag pratat med Länsstyrelsen som enbart säger att det finns möjlighet för allmänheten att titta igenom valsedlarna som har avlagts i varje vallokal.

Ifall någon avvikelse ifrån en giltig bedömning har gjorts så ska det finnas en anteckning utav personalen som räknat rösten på själva valsedeln. Det är alltså möjligt att se i efterhand om en personröst har bedömts som ogiltig, men detta räknas alltså inte.

Jag kommer inte göra ett besök eftersom jag redan fått kontakt med kandidaten som jag röstade på. Ifall fler hör av sig kan ju personen vidta åtgärder.

För övrigt uppgav Länsstyrelsens rösträknare också att det går enklare och mer problemfritt att räkna en röst om man har använt ett partis valsedel i stället för att skriva Partinamn och Kandidatnamn på en blank valsedel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback