Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-28, 20:19
  #1
Medlem
Försöker bilda mig en uppfattning om världsordningen och allmänt vad det är som händer i dessa tider. Det slog mig: är Sveriges media någonsin kritisk till USA när det gäller deras krigshanteringar och liknande i dessa tider? Vad jag minns det som så var det mer kritik förr, 15-20 år sedan men betydligt mindre allt eftersom. För tillfället känns det mest som att det bara är Ryssland man riktigt vågar ge sig på.

Detsamma vore intressant att veta om Kina. Visst var det betydligt mer kritik mot detta land för bara cirka tio år sedan medan det idag nämns allt mindre överhuvudtaget och sällan någon djupare kritik som den man t ex ser mot Ryssland nu.

Hör gärna analyser och eventuell bekräftelse på att det på detta sätt eller att jag helt enkelt har fel uppfattning.
Citera
2022-09-28, 20:29
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tazchaos
Försöker bilda mig en uppfattning om världsordningen och allmänt vad det är som händer i dessa tider. Det slog mig: är Sveriges media någonsin kritisk till USA när det gäller deras krigshanteringar och liknande i dessa tider? Vad jag minns det som så var det mer kritik förr, 15-20 år sedan men betydligt mindre allt eftersom. För tillfället känns det mest som att det bara är Ryssland man riktigt vågar ge sig på.

Detsamma vore intressant att veta om Kina. Visst var det betydligt mer kritik mot detta land för bara cirka tio år sedan medan det idag nämns allt mindre överhuvudtaget och sällan någon djupare kritik som den man t ex ser mot Ryssland nu.

Hör gärna analyser och eventuell bekräftelse på att det på detta sätt eller att jag helt enkelt har fel uppfattning.

Nej, ytterst sällan. Media har precis som vänstern (som förr var väldigt USA-kritisk) köpts upp och och korrumperats. Nu är all mainstream-media endast propagandaorgan för eliten som styr väst. All riktig kritik mot dessa sopas under mattan.
Citera
2022-09-28, 20:43
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kommenurjorden
Nej, ytterst sällan. Media har precis som vänstern (som förr var väldigt USA-kritisk) köpts upp och och korrumperats. Nu är all mainstream-media endast propagandaorgan för eliten som styr väst. All riktig kritik mot dessa sopas under mattan.

Det är uppfattningen jag får också. Hur menar du med att kritiken sopas under mattan? Att det finns journalister som är kritiska men tystas eller att det helt enkelt bara finns kritik t ex i delar av befolkningen men att dessa inte får komma till tals eller nämnas?
Citera
2022-09-28, 21:55
  #4
Medlem
När Trump var pres var precis allt fel enligt enig media.
De lyckades givetvis hjärntvätta en stor del svenskar.
Nu när Biden är pres och det mesta blir fel är det tyst från media, om det inte skulle inträffa något som kan tolkas som positivt.
Det är så det fungerar i den vänsterglobalistiskt ägda media.
Citera
2022-09-28, 22:10
  #5
Medlem
grungewhores avatar
Så länge republikanerna sitter vid makten och kineserna har mångmiljardbelopp investerade i Sverige kommer vi inte höra någon kritik alls. Det ser vänsterhegemonin inom kultur och media till.
Citera
2022-09-28, 22:46
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
När Trump var pres var precis allt fel enligt enig media.
De lyckades givetvis hjärntvätta en stor del svenskar.
Nu när Biden är pres och det mesta blir fel är det tyst från media, om det inte skulle inträffa något som kan tolkas som positivt.
Det är så det fungerar i den vänsterglobalistiskt ägda media.

Svensk media är både patetisk och förutsägbar. Noll, exakt NOLL kritik eller granskning av Bidens presidentskap.
Citera
2022-09-29, 02:18
  #7
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tazchaos
Detsamma vore intressant att veta om Kina. Visst var det betydligt mer kritik mot detta land för bara cirka tio år sedan medan det idag nämns allt mindre överhuvudtaget och sällan någon djupare kritik som den man t ex ser mot Ryssland nu.

I medier är det undantagslöst negativ kritik som riktas mot Kina, och i regel aldrig några mer balanserade nyheter. Det beror på att korrarna är djupt okunniga och förlitar sig på engelskspråkig press med direkt kopiering av dess propaganda.

Vi får väl se hur statsmedias Tilde tar sig an Kina som ny Asien-korre. Hon har till skillnad från företrädarna rätt kunskap, men är samtidigt orutinerad. Frågan är hur fritt hon får lägga ut texten, eller om hon måste följa riktlinjer fastställda av någon anonym NPC i kulisserna.
Citera
2022-09-29, 10:35
  #8
Medlem
Kojikis avatar
När det gäller Kina så har jag märkt att när Sverige Radio ska avhandla något ämne som anses kontroversiellt så tar man in Hanna Sahlberg, som numer är kinakommentator och inte deras korrespondent på plats Björn Djurberg som bland annat tidigare har jobbat för Tv4 samt på den svenska ambassaden i Beijing.

Kan vara så att man försöker att "skydda" sin guldgosse i Kina så att han inte ska få problem med eventuella visumansökningar i framtiden om han skulle röra vid alltför "heta" ämnen.Dom gångerna han är med så håller han sig väldigt neutral, till skillnad från Sahlberg som gärna tog ut svängarna under sin tid som korrespondent.
Citera
2022-09-29, 10:46
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tazchaos
Försöker bilda mig en uppfattning om världsordningen och allmänt vad det är som händer i dessa tider. Det slog mig: är Sveriges media någonsin kritisk till USA när det gäller deras krigshanteringar och liknande i dessa tider? Vad jag minns det som så var det mer kritik förr, 15-20 år sedan men betydligt mindre allt eftersom. För tillfället känns det mest som att det bara är Ryssland man riktigt vågar ge sig på.

Detsamma vore intressant att veta om Kina. Visst var det betydligt mer kritik mot detta land för bara cirka tio år sedan medan det idag nämns allt mindre överhuvudtaget och sällan någon djupare kritik som den man t ex ser mot Ryssland nu.

Hör gärna analyser och eventuell bekräftelse på att det på detta sätt eller att jag helt enkelt har fel uppfattning.
SVT sände nyligen en 2 timmar lång dokumentär som utmålar kineserna som värsta sortens nazister, vilket dom är. Den finns på svt play om du vill titta.
Citera
2022-09-29, 11:07
  #10
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
När Trump var pres var precis allt fel enligt enig media.
De lyckades givetvis hjärntvätta en stor del svenskar.
Nu när Biden är pres och det mesta blir fel är det tyst från media, om det inte skulle inträffa något som kan tolkas som positivt.
Det är så det fungerar i den vänsterglobalistiskt ägda media.

-Trump startade inte ett enda krig.
-Trump beslutade att minskade amerikanska trupper utomlands som ingen annan president.

-Trump medlade fred i Mellanöstern. Svenska journalistkåren: grandios katastrofplan, Trump är en katastrof, så kallad fredsplan, hugg i ryggen på Hamas med mera.

Sverige Radio publicerade “århundradets svek“ när fredsavtalet blev ett faktum. SR tycks ännu ha svårt att tugga i sig att Trump de fakto genomförde en fredsplan i just Mellanöstern. SR ältar än idag hur Palestina med Hamas i spetsen kände sig svikna.

SVT, SR, DN och TV4 drev en oavbruten kampanj när Trump var president.

Vår skattefinansierade journalistkår hånade Trump när han varnade Tyskland om deras Gasaffärer med Ryssland.

Inte ens när Trump blev fullständig friad från Riksrätt kunde vår skattefinansierade journalistkår hålla tillbaka sina känslor:
-Trump kan ju vara skyldig trots att han friades, rullades ut på bästa sändningstid i SVT.

Journalisterna på SVT är en skam. De manipulerar sina tittare med hjälp av våra surt intjänade pengar.
Citera
2022-09-29, 11:55
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
-Trump startade inte ett enda krig.
-Trump beslutade att minskade amerikanska trupper utomlands som ingen annan president.

-Trump medlade fred i Mellanöstern. Svenska journalistkåren: grandios katastrofplan, Trump är en katastrof, så kallad fredsplan, hugg i ryggen på Hamas med mera.

Sverige Radio publicerade “århundradets svek“ när fredsavtalet blev ett faktum. SR tycks ännu ha svårt att tugga i sig att Trump de fakto genomförde en fredsplan i just Mellanöstern. SR ältar än idag hur Palestina med Hamas i spetsen kände sig svikna.

SVT, SR, DN och TV4 drev en oavbruten kampanj när Trump var president.

Vår skattefinansierade journalistkår hånade Trump när han varnade Tyskland om deras Gasaffärer med Ryssland.

Inte ens när Trump blev fullständig friad från Riksrätt kunde vår skattefinansierade journalistkår hålla tillbaka sina känslor:
-Trump kan ju vara skyldig trots att han friades, rullades ut på bästa sändningstid i SVT.

Journalisterna på SVT är en skam. De manipulerar sina tittare med hjälp av våra surt intjänade pengar.
Bra sammanfattat och 100% sant.
Citera
2022-09-30, 15:31
  #12
Medlem
Trump var man förvisso kritisk mot (och det var motiverat) men SVT och Bonniermedia är ytterst sällan kritiska till USA som världsmakt numera, till amerikansk utrikespolitik och landets agerande som supermakt. Det offentliga Sverige har rättat in sig i ledet, krökt rygg, och det är en förändring som kom igång redan under Reinfeldt. I t ex Frankrike finns det en helt annan och mer frispråkig debatt i media kring USA:s roll i världen och dess framtid som supermakt på nedgång.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback