Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-28, 19:50
  #1
Medlem
Jag hyr en affärslokal av en bostadsrättsförening sen ett antal år tillbaka, när jag skulle kolla upp en sak i kontraktet så kunde jag inte hitta det nån jävla stans.
Har mailat BRF och bett om en digital kopia pga fejkad anledning för jag ville inte säga att jag slarvat bort kontraktet, men dom sega typerna svar inte svarat sen i april.

Men iallafall. Helt plötsligt började jag fundera på om det skulle gå att hej vilt avhysa mig och min verksamhet om det kom fram att jag inte längre har ett kontrakt i min ägo?

De har tidigare undrat om jag skulle vilja ge upp en del av lokalen så att de kan utöka lägenhetsytan som gränsar till mig och jag har sagt nej tack, men skulle detta kunna ses som ett ypperligt tillfälle för dom att fula sig för att på så sätt kunna göra sig av med mig och gå loss med stora släggan på skiljeväggen?

Vill gärna ha kontraktet för har för mig att det ingick en parkeringsplats i hyran, men enligt en parkeringsvakt som ville ge mig böter så är den anvisade platsen inte alls en parkeringsplats.
Citera
2022-09-28, 20:04
  #2
Medlem
Forever Winters avatar
Att du (förmodligen) kan visa kontoutdrag på att du regelbundet betalat hyra till föreningen genom åren skulle tala för dig. Dessutom lär du väl ha tillgång (nyckel) till lokalen samt egna saker där.
Blir svårt för föreningen att snacka bort det.
Citera
2022-09-28, 21:18
  #3
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doroleia
Jag hyr en affärslokal av en bostadsrättsförening sen ett antal år tillbaka, när jag skulle kolla upp en sak i kontraktet så kunde jag inte hitta det nån jävla stans.
Har mailat BRF och bett om en digital kopia pga fejkad anledning för jag ville inte säga att jag slarvat bort kontraktet, men dom sega typerna svar inte svarat sen i april.

Men iallafall. Helt plötsligt började jag fundera på om det skulle gå att hej vilt avhysa mig och min verksamhet om det kom fram att jag inte längre har ett kontrakt i min ägo?

De har tidigare undrat om jag skulle vilja ge upp en del av lokalen så att de kan utöka lägenhetsytan som gränsar till mig och jag har sagt nej tack, men skulle detta kunna ses som ett ypperligt tillfälle för dom att fula sig för att på så sätt kunna göra sig av med mig och gå loss med stora släggan på skiljeväggen?

Vill gärna ha kontraktet för har för mig att det ingick en parkeringsplats i hyran, men enligt en parkeringsvakt som ville ge mig böter så är den anvisade platsen inte alls en parkeringsplats.
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Att du (förmodligen) kan visa kontoutdrag på att du regelbundet betalat hyra till föreningen genom åren skulle tala för dig. Dessutom lär du väl ha tillgång (nyckel) till lokalen samt egna saker där.
Blir svårt för föreningen att snacka bort det.
Det faktum att du betalat regelbunden hyra räcker i sig för att fastställa att det finns ett hyresförhållande. Däremot kan det bli svårt att bevisa exakt hur avtalsvillkoren såg ut om ni skulle bli osams om det.
Citera
2022-09-28, 21:23
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doroleia
Har mailat BRF och bett om en digital kopia pga fejkad anledning för jag ville inte säga att jag slarvat bort kontraktet, men dom sega typerna svar inte svarat sen i april.

De kanske slarvat bort sitt exemplar... eller det sitter i nån pärm. Har Brfen en förvaltare som sköter sånt eller är det styrelsen själva?
Citera
2022-09-29, 19:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
De kanske slarvat bort sitt exemplar... eller det sitter i nån pärm. Har Brfen en förvaltare som sköter sånt eller är det styrelsen själva?

Det är nog de själva som sköter allt, har bara haft kontakt med styrelsemedlemmar och de var dom jag skrev kontrakt med, inte någon förvaltare.
Jag kanske bara tycker det känns extremt pinsamt att erkänna att jag slarvat bort kontraktet, men om dom inte skickar ut en ny version när jag ber om det för att jag "vill ha en digital kopia" så lär dom väl inte skicka mig en kopia för att jag slarvat bort den gamla.

Har för mig att jag hyr årsvis med tre månaders uppsägningstid, och eftersom jag fått fakturor för resten av året så är jag uppbunden iallafall hela 2023, men det är nog det jag oroar mig för, att dom ska passa på att ändra det för om jag är så virrig att jag slarvat bort kontraktet så lär jag inte minnas vad som stod i det.
Men det vore väl helt sjukt beteende?

Det kan ju inte vara första gången nån förlägger ett hyreskontrakt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback