Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-28, 19:38
  #1
Medlem
Vad fan är det jag precis har upplevt? Först såg jag ett program och trodde det var något för förståndshandikappade och hade överseende. Men sen såg jag att det upprepades på flera program.

Det som händer är alltså att så fort någon pratar något annat språk än Svenska så är där textning (helt ok), men även en röst som läser upp texten. Scenariot kan alltså vara att någon pratar engelska, och istället för att man hör orginalrösten så är där någon som bablar över på svenska med monoton röst så man inte hör orginalrösten. Det är som att alla program har blivit anpassade för synskadade.

Detta kan ju inte vara på riktigt att detta ska vara det nya formatet. Det är helt olidligt att kolla på.
Citera
2022-09-28, 19:42
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Vad fan är det jag precis har upplevt? Först såg jag ett program och trodde det var något för förståndshandikappade och hade överseende. Men sen såg jag att det upprepades på flera program.

Det som händer är alltså att så fort någon pratar något annat språk än Svenska så är där textning (helt ok), men även en röst som läser upp texten. Scenariot kan alltså vara att någon pratar engelska, och istället för att man hör orginalrösten så är där någon som bablar över på svenska med monoton röst så man inte hör orginalrösten. Det är som att alla program har blivit anpassade för synskadade.

Detta kan ju inte vara på riktigt att detta ska vara det nya formatet. Det är helt olidligt att kolla på.

Finns inställningar på TVn där man kan välja/välja bort "uppläsning av text" eller liknande namn
Citera
2022-09-28, 19:43
  #3
Medlem
Programmet är ju för synskadade och inte dig (seende). Du kan byta kanal eller stänga av. Varför man sen gör tv för synskadade, vet jag inte? Allas lika rätt kanske!
Citera
2022-09-28, 19:51
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Programmet är ju för synskadade och inte dig (seende). Du kan byta kanal eller stänga av. Varför man sen gör tv för synskadade, vet jag inte? Allas lika rätt kanske!

Som sagt, hade det varit ett program hade jag förstått, men har sett det på flera program nu. Det som går nu är helt olidligt att kolla på. Det är folk som pratar teckenspråk, och på orginalinspelningen är där en röst som tolkar det. Sen ovanpå detta har man lagt text och en röst som läser texten. Där är alltså två röster som säger exakt samma sak ovanpå varandra. Totalt obegripligt.
Citera
2022-09-28, 19:51
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Finns inställningar på TVn där man kan välja/välja bort "uppläsning av text" eller liknande namn
Så modern tv har jag inte, det är vanlig linjär-tv.
Citera
2022-09-28, 19:54
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Så modern tv har jag inte, det är vanlig linjär-tv.

Har en tv som är typ 10år där det finns och det är i utsändningarna (vissa) numera läst text skickas med, inställningen på den heter "Svenska AD", väljer jag "Svenska" så slipper jag rösten
__________________
Senast redigerad av tjanska 2022-09-28 kl. 20:05.
Citera
2022-09-28, 19:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Som sagt, hade det varit ett program hade jag förstått, men har sett det på flera program nu. Det som går nu är helt olidligt att kolla på. Det är folk som pratar teckenspråk, och på orginalinspelningen är där en röst som tolkar det. Sen ovanpå detta har man lagt text och en röst som läser texten. Där är alltså två röster som säger exakt samma sak ovanpå varandra. Totalt obegripligt.
Det är ju på speciella tider och/eller kanal då man dubbar program för synskadade. Du behöver inte se det utan kan byta till annan kanal. Det finns även nyheter för svagbegåvade, prova det istället.
Citera
2022-09-28, 20:05
  #8
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Vad fan är det jag precis har upplevt? Först såg jag ett program och trodde det var något för förståndshandikappade och hade överseende. Men sen såg jag att det upprepades på flera program.

Det som händer är alltså att så fort någon pratar något annat språk än Svenska så är där textning (helt ok), men även en röst som läser upp texten. Scenariot kan alltså vara att någon pratar engelska, och istället för att man hör orginalrösten så är där någon som bablar över på svenska med monoton röst så man inte hör orginalrösten. Det är som att alla program har blivit anpassade för synskadade.

Detta kan ju inte vara på riktigt att detta ska vara det nya formatet. Det är helt olidligt att kolla på.

Du måste inte använda handikappanpassning. Det är det som är grejen, att folk ska kunna ställa in det som de själva vill.

https://kontakt.svt.se/guide/upplast-text-svt-kanalerna
Citera
2022-09-29, 10:58
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Finns inställningar på TVn där man kan välja/välja bort "uppläsning av text" eller liknande namn

Har pratat med andra boende i samma hus och fått bekräftat att flera har samma problem. Det är alltså inte någon inställning på min tv. Men eftersom det inte verkar som att folk på flashback har samma problem så måste det vara något lokalt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback