Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-09-28, 18:36
  #1
Medlem
Det verkar klokt att ha Jod-tabletter hemma. Men jag blir inte klok på hur mycket man ska ta vid händelse av en katastrof. Läser att man vid kärnvapensstrålning bör ta 130 mg per dygn. De tabletter som går att köpa innehåller ca 150 ug per tablett. 1 mg = 1000 ug, vilket skulle innebära 866 tabletter.

Förstår jag fel, eller var hittar man tillräckligt starka tabletter?
Citera
2022-09-28, 18:44
  #2
Medlem
BigIvars avatar
Ja, du förstår fel. Läs vidare så förstår du att det inte är någon idé att fippla med jodtabletter när det är frågan om kärnvapen.
Citera
2022-09-28, 19:02
  #3
Medlem
okok1s avatar
Finns nog inga domedagstabletter att köpa. Lugols finns ju etc.
Citera
2022-09-28, 19:29
  #4
Medlem
Johan_08s avatar
Du kan köpa Jodix 130mg.
Citera
2022-09-28, 19:33
  #5
Medlem
Tor7s avatar
De "fungerar" ju endast när du har ätit något radioaktivt. Är inte så att de räddar dig från den massiva strålning kärnvapen resulterar i.
Citera
2022-09-28, 19:43
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suspiria88
Läser att man vid kärnvapensstrålning bör ta 130 mg per dygn. De tabletter som går att köpa innehåller ca 150 ug per tablett. 1 mg = 1000 ug, vilket skulle innebära 866 tabletter.

Förstår jag fel, eller var hittar man tillräckligt starka tabletter?

150 µg är det normala dagsbehovet. Att ta mer kan vara skadligt.

Höga doser tar man enbart vid en nödsituation, för att de ska tas upp av sköldkörteln och blockera upptag av annat radioaktivt jod som finns i luften efter en nukleär katastrof (olycka, krig). Dessa distribueras av myndigheterna vid en krissituation och ska endast tas efter uppmaning.

Amazon säljer tyvärr starka doser: https://www.amazon.com/IOSAT-Potassi...f_=as_li_ss_tl Fast de verkar vara slut på lager...
Citera
2022-09-28, 20:25
  #7
Medlem
Ärligt talat, tror inte man ska tänka så mycket på att ha tillgång till jod vid eventuellt kärnvapenkrig, det är så mycket annat som kommer att hända med samhället i det skedet att du inte kommer överleva länge nog för att joden ska ha spelat någon roll
Citera
2022-09-28, 20:33
  #8
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suspiria88
Det verkar klokt att ha Jod-tabletter hemma. Men jag blir inte klok på hur mycket man ska ta vid händelse av en katastrof. Läser att man vid kärnvapensstrålning bör ta 130 mg per dygn. De tabletter som går att köpa innehåller ca 150 ug per tablett. 1 mg = 1000 ug, vilket skulle innebära 866 tabletter.

Förstår jag fel, eller var hittar man tillräckligt starka tabletter?

Om ryssarna skjuter sönder en kärnreaktor eller detonerar ett kärnvapen i Ukraina och vinden blåser mot Sverige så ska du ta 150µg. Då är din sköldkörtel mättad med jod. Det skyddar inte mot radioaktivitet i andra organ och kommer inte att hjälpa om ett kärnvapen detonerar där du bor.
Citera
2022-09-28, 21:27
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suspiria88
Det verkar klokt att ha Jod-tabletter hemma. Men jag blir inte klok på hur mycket man ska ta vid händelse av en katastrof. Läser att man vid kärnvapensstrålning bör ta 130 mg per dygn. De tabletter som går att köpa innehåller ca 150 ug per tablett. 1 mg = 1000 ug, vilket skulle innebära 866 tabletter.

Förstår jag fel, eller var hittar man tillräckligt starka tabletter?
Tryck i dig all Jod du har !
Citera
2022-09-28, 22:39
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox
150 µg är det normala dagsbehovet. Att ta mer kan vara skadligt.

Höga doser tar man enbart vid en nödsituation, för att de ska tas upp av sköldkörteln och blockera upptag av annat radioaktivt jod som finns i luften efter en nukleär katastrof (olycka, krig). Dessa distribueras av myndigheterna vid en krissituation och ska endast tas efter uppmaning.

Amazon säljer tyvärr starka doser: https://www.amazon.com/IOSAT-Potassi...f_=as_li_ss_tl Fast de verkar vara slut på lager...

Det låter mer rimligt med µg, även om det står mg på en del sidor.
Citera
2022-09-28, 22:39
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varys92
Ärligt talat, tror inte man ska tänka så mycket på att ha tillgång till jod vid eventuellt kärnvapenkrig, det är så mycket annat som kommer att hända med samhället i det skedet att du inte kommer överleva länge nog för att joden ska ha spelat någon roll
Det har du säkert rätt i... :/
Citera
2022-09-28, 22:40
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08
Du kan köpa Jodix 130mg.
Jag såg det. Men om det är µg man talar om bör ju 130 mg vara ganska ordentligt skadligt?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback