Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-09-28, 14:55
  #1
Medlem
Hej,

Jag har en fråga som någon gärna får svara på.

Det är så att jag hade en liten tragedi i familjen i slutet av Augusti och jag glömde helt enkelt av att tidsrapportera så att jag fick ej ut min lön nu i September.

Jag har pratat med min chef och meddelat vilka dagar jag jobbade osv men hon säger att de inte har möjlighet att betala ut min lön nu utan jag måste vänta tills nästa löning i Oktober.

Jag vet att det är mitt fel men borde de inte bara kunna göra en utbetalning ochj stoppa körningen av lön eller något. Lixom hur svårt är det, känns bara som att dom inte vill lägga nån energi på att jobba.

Nu undrar jag om jag kan kräva min lön då jag verkligen behöver den nu.
Citera
2022-09-28, 15:06
  #2
Medlem
GormDenGamles avatar
De kan göra det för att vara snälla. Men du kan inte kräva det.
Citera
2022-09-28, 15:10
  #3
Medlem
Okej Gorm,

Tack
Citera
2022-09-28, 15:12
  #4
Medlem
SvenHelsings avatar
Tråkigt att höra om familjetragedin. Och ditt jobb verkar faktiskt lite oflexibla. Förstår att det är irriterande.

Jag har dock svårt att se att din arbetsgivare begår något juridiskt fel här. Lagen säger i stort sett ingenting om detaljerna för hur hur löneutbetalning ska ske i praktiken, och att arbetsgivaren kräver tidrapportering för löneutbetalning är inte jättemärkligt. Du kan alltid höra av dig till facket du är medlem i. De kanske kan hjälpa dig.

Och det låter faktiskt även rätt slarvigt av dig om det blir katastrof på grund av att en enda löneutbetalning blir sen. Har du ingen buffert?
Citera
2022-09-28, 15:15
  #5
Medlem
Vad jobbar du som?

I de flesta företag är tidsredovisning endast något som används för att följa upp interna budgetar och kostnadscenter. För att se vad de anställda spenderar sin tid på (olika projekt, etc.). Som anställd konsult kan man självklart behöva redovisa sin tid så att företaget vet hur många timmar de ska fakturera olika kunder för, men frågan är om de ens i sådanafall kan stoppa att betala ut din lön om du missar att lämna in din tidsredovisning. Knappast om du är anställd med ett vanligt fulltidskontrakt. Har du talat med facket?
Citera
2022-09-28, 15:16
  #6
Medlem
Hej Sven,

Det är inte så att jag ej klarar mig utan min lön men jag vill kunna leva lite gött om man säger så.

Tack för ditt svar.
Citera
2022-09-28, 15:17
  #7
Medlem
Ring ekonomiavdelningen eller motsvarande direkt ist. Sånt där går att lösa det är bara din chef som är ett pucko.
Citera
2022-09-28, 15:17
  #8
Medlem
sebastian66s avatar
Trodde liksom ingen hade tidsrapport idag år 2022. Men det verkar vara en snål äcklig satans chef du har ärligt. Har du lagt fram det snyggt och sagt hur allt ligger till. Man måste ju tro att folk kanske kan ha förståelse för att man vill ha sin lön man gjort sig förtjänt av.
Vad är det för ett företag massa anställda med strikta regler ingen övertid ingen förskott etc alls då ?
Trodde det fanns hopp om mänskligheten.
Citera
2022-09-28, 15:20
  #9
Medlem
Jobbar med IT support.

Jag är ej fastanställd, är anställd av Academic Work vilket gör att jag måste tidsrapportera, vilket är fullt förståeligt då de behöver veta vilka timmar jag har jobbat. Däremot så trodde jag inte det skulle vara så jävla meckigt att bara betala ut en lön, känns mest som att de inte orkar.
Citera
2022-09-28, 15:21
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Ring ekonomiavdelningen eller motsvarande direkt ist. Sånt där går att lösa det är bara din chef som är ett pucko.

Tack Prax, jag ska ge det ett försök, känner också att det inte borde vara omöjligt. Förmodligen så är min konsultchef bara lat.
Citera
2022-09-28, 15:22
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Trodde liksom ingen hade tidsrapport idag år 2022. Men det verkar vara en snål äcklig satans chef du har ärligt. Har du lagt fram det snyggt och sagt hur allt ligger till. Man måste ju tro att folk kanske kan ha förståelse för att man vill ha sin lön man gjort sig förtjänt av.
Vad är det för ett företag massa anställda med strikta regler ingen övertid ingen förskott etc alls då ?
Trodde det fanns hopp om mänskligheten.

Tjena Sebastian,

Ja det är lite så nuförtiden känner jag, tror bara chefen inte vill lägga ner mer arbete på det.
Citera
2022-09-28, 15:29
  #12
Medlem
Klart de går o lösa??
Har man en bra chef så går de o lösa.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback