Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-09-28, 13:52
  #1
Medlem
I dagens läge med sabotage mot Nord Stream och tal om de viktiga Norska gasledningarna till Polen som ska förse Europa med ny gas.

Har Sverige en beredskap att skydda våra kraftverk om nu något land har intresse av att sabotera Europas energiförsörjning innan vintern?

Min bild är att Sveriges kraftverk verkar vara ganska oskyddade och att vi är extremt naiva om säkerhetsläget.
Citera
2022-09-28, 13:54
  #2
Medlem
Jag får uppfattningen att dom inte tänker på sådant, Vem skulle vilja förstöra för Konungariket Sverige.

Sjukt naivt jag vet, men tyvärr så det ser ut idag, vi kommer nog se ändring på detta.
Citera
2022-09-28, 13:55
  #3
Medlem
Världens högsta skattetryck och inte ens självklara saker ser de till att säkra. Var i helvete tar pengarna vägen?
Citera
2022-09-28, 13:56
  #4
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViskSten
Världens högsta skattetryck och inte ens självklara saker ser de till att säkra. Var i helvete tar pengarna vägen?
Det vet du mycket väl egentligen.
Citera
2022-09-28, 14:09
  #5
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordin88
I dagens läge med sabotage mot Nord Stream och tal om de viktiga Norska gasledningarna till Polen som ska förse Europa med ny gas.

Har Sverige en beredskap att skydda våra kraftverk om nu något land har intresse av att sabotera Europas energiförsörjning innan vintern?

Min bild är att Sveriges kraftverk verkar vara ganska oskyddade och att vi är extremt naiva om säkerhetsläget.
Vilken typ av beredskap syftar du på?
Är de skyddsobjekt så finns det ju ett skydd i form av Hemvärnet om beredskapsnivån höjs. Eller menar du i form av backup för elförsörjningen?
Citera
2022-09-28, 14:15
  #6
Medlem
Min fundering gällde nog skydd mot sabotage. Har vi Hemvärn eller annan resurs som klarar av att skydda/avskräcka mot sabotage på våra kraftverk. 2000 vattenkraftverk och mängder med vindkraftverk kräver en hel del personal och logistik. Inget som görs över på några timmar direkt.
Citera
2022-09-28, 14:15
  #7
Medlem
hur gick det med utredningen om drönarna som flög över kärnkraftverken?

kom man fram till vilka det var?

hittade

"Filmer visar drönarna över svenska kärnkraftverk
UPPDATERAD 14 APRIL 2022PUBLICERAD 14 APRIL 2022
Vittnesmålen om suspekta drönare över svenska kärnkraftverk avlöste varandra i början av året. Säpo utredde 14 misstänkta incidenter – men har lagt ner förundersökningen. SVT kan nu visa de tidigare sekretessbelagda filmbevisen. Enligt Säkerhetspolisen tyder mycket på att det handlar om professionella drönare"

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/f...-karnkraftverk

men antar att man har höjt beredskapen efter detta?
__________________
Senast redigerad av klinkerhofen 2022-09-28 kl. 14:17.
Citera
2022-09-28, 14:35
  #8
Medlem
Jag varnade för det för nästan ett år sedan. Platser som vatten- och matproduktionsanläggningar, energianläggningar osv behöver säkerhetsvakter. militär och polishus har det. och kraftverken bör vara genomgående säkrade. Och alla tunnlar djupt under jorden och inte synliga på land. och människorna som arbetar på dessa platser bör övervakas.-som pengatryckning är.
__________________
Senast redigerad av ForumsHack 2022-09-28 kl. 14:41.
Citera
2022-09-28, 14:51
  #9
Medlem
RiverStyxs avatar
Jag tror stamnätet är ett troligare mål än enskilda kraftverk och det är nog dessutom mycket svårt att helt skydda.
Citera
2022-09-28, 15:46
  #10
Medlem
farmenSebastians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
hur gick det med utredningen om drönarna som flög över kärnkraftverken?


men antar att man har höjt beredskapen efter detta?


Nedlagt.
Officiellt iallafall



Förbehåll.
Om det nu var främmande makt - och SÄPO övertog utredningen samt gått vidare så blir det förvisso samma utsaga...

Men det vittnar ju om en oförmåga tyvärr.
De flög ju vid kärnkraftverk.


Beredskap och stor skillnad nu?
Tveksamt...


Det behövs ju inte ens åsamkas yttre sabotage. Energisystemet är förstört ändå.

Kom ihåg alla Cyber-angrepp vi hade under Q1.

Det var väl bankID, msb, många betalsystem som låg nere ?
Citera
2022-09-28, 15:53
  #11
Medlem
YP4XQs avatar
Det var ju några miljöaktivister som bröt sig in i på något av Sveriges kärnkraftverk för typ 7-8 år sedan? De tog en stege och klättrade över vanligt gallernät och härjade omkring innanför. Om jag minns det rätt
så var det en varningsklocka som gjorde att säkerheten höjdes men det är idag vet jag inte.

edit: Nu skrev du kraftverk ser jag och inte kärnkraftverk men ja det är väl samma. Dock har vi 2200 vattenkraftverk i Sverige? Så lite svårt att slå ut allt på en gång.

Likadant med elförsörjningen som matar el, hur många såna känsliga punkter har vi i Sverige, inte lika många va? Blir sverige strömlöst blir det nog riktigt jävla svårt att driva ett krig.
Citera
2022-09-28, 16:30
  #12
Medlem
swebarbs avatar
Extremt dålig vill jag nog påstå om utländska styrkor vill jävlas med oss så kommer dom nog göra det. Ja vad hände me dom där drönare som flög över kärnkraften tidigare ? känns som det blev locket på allt....
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback