Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-09-28, 13:49
  #1
Medlem
Bomullsvantens avatar
Har suttit och grubblat lite på hur man kan optimera sin energi i olika former i med tiderna som råder. En tanke som slog mig (jag vet det är skitfult) är om man kan skära ut minerallull-isolering och fästa på insidan av fönster med dåligt U-värde för att minimera läckaget.

Finns det problem med detta? Som jag nämnde tidigare så bortser vi allt från utseende etc och bara kollar på det faktiskta att det kommer minska energiläckaget från en bostad 😊
Citera
2022-09-28, 13:56
  #2
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomullsvanten
Har suttit och grubblat lite på hur man kan optimera sin energi i olika former i med tiderna som råder. En tanke som slog mig (jag vet det är skitfult) är om man kan skära ut minerallull-isolering och fästa på insidan av fönster med dåligt U-värde för att minimera läckaget.

Finns det problem med detta? Som jag nämnde tidigare så bortser vi allt från utseende etc och bara kollar på det faktiskta att det kommer minska energiläckaget från en bostad 😊

Beroende på vad det är för hus och hur ventilationen fungerar, så skulle det ju kunna förhindra ventilationen. Många gamla hus har självdrag, där fönstren förutsätts vara lite otäta för att få in friskluft. En tanke är ju att inte täcka hela fönstret utan lämna en springa upptill där friskluft kan ta sig in, samtidigt som isoleringen hindrar värmestrålning från att gå rakt ut genom glaset.
Citera
2022-09-28, 14:01
  #3
Medlem
Bakaxels avatar
Vad exakt menar du med insidan? Alltså direkt mot glaset? Hela vitsen med ett fönster är väl ljusinsläpp.
Citera
2022-09-28, 14:12
  #4
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Förr satte man ju dit en extra insatsglasskiva i fönstren under vintern och gjorde då om dragiga en-glas till täta (nåja) två-glas, så visst, ett isolerande material på samma sätt borde vara ännu effektivare.
Citera
2022-09-28, 15:28
  #5
Medlem
Bomullsvantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Beroende på vad det är för hus och hur ventilationen fungerar, så skulle det ju kunna förhindra ventilationen. Många gamla hus har självdrag, där fönstren förutsätts vara lite otäta för att få in friskluft. En tanke är ju att inte täcka hela fönstret utan lämna en springa upptill där friskluft kan ta sig in, samtidigt som isoleringen hindrar värmestrålning från att gå rakt ut genom glaset.
Tack så mycket, det var något jag ej kände till. Dock gäller detta endast några stycken fönster då dessa redan är typ helt dolda idag då där är nerrullat 😊 Men då bör det vara lugnt så länge några fönster ej är täckta med isolering.

Citat:
Ursprungligen postat av Bakaxel
Vad exakt menar du med insidan? Alltså direkt mot glaset? Hela vitsen med ett fönster är väl ljusinsläpp.
Dessa fönster är i rum som ej används, vätter mog skog samt har redan nerrullat pga störande ljus för det arbete jag utför 😊

Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Förr satte man ju dit en extra insatsglasskiva i fönstren under vintern och gjorde då om dragiga en-glas till täta (nåja) två-glas, så visst, ett isolerande material på samma sätt borde vara ännu effektivare.
Jag tänker med det, uvärdet verkar ju vara mellan 0,15 - 0,4 gentemot fönstrenas 2.5-3 i u värde.

Edit: osäker på om jag skrivit rätt U värde för isoleringen. Någon får gärna rätta mig om det är fel 😊
__________________
Senast redigerad av Bomullsvanten 2022-09-28 kl. 16:24.
Citera
2022-09-28, 15:32
  #6
Medlem
Telestos avatar
Funkar säkert.
Men betänk att det inte är bra med mineralull i luften.
Jag hade valt frigolit (cellplast) i stället.
Kanta med någon list så kan man lyfta ur dom soliga dagar.

.....
Tänker oxå en del på "hur spara".
Men det blir nog mest fleece-tröja :-)
Citera
2022-09-28, 15:33
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bomullsvanten
Har suttit och grubblat lite på hur man kan optimera sin energi i olika former i med tiderna som råder. En tanke som slog mig (jag vet det är skitfult) är om man kan skära ut minerallull-isolering och fästa på insidan av fönster med dåligt U-värde för att minimera läckaget.

Finns det problem med detta? Som jag nämnde tidigare så bortser vi allt från utseende etc och bara kollar på det faktiskta att det kommer minska energiläckaget från en bostad 😊
Blir väldigt snyggt också.
Citera
2022-09-28, 16:35
  #8
Medlem
Bomullsvantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telesto
Funkar säkert.
Men betänk att det inte är bra med mineralull i luften.
Jag hade valt frigolit (cellplast) i stället.
Kanta med någon list så kan man lyfta ur dom soliga dagar.

.....
Tänker oxå en del på "hur spara".
Men det blir nog mest fleece-tröja :-)
Tack för tipset! Blev cellplast istället 😊
Citera
2022-09-28, 16:43
  #9
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomullsvanten
Har suttit och grubblat lite på hur man kan optimera sin energi i olika former i med tiderna som råder. En tanke som slog mig (jag vet det är skitfult) är om man kan skära ut minerallull-isolering och fästa på insidan av fönster med dåligt U-värde för att minimera läckaget.

Finns det problem med detta? Som jag nämnde tidigare så bortser vi allt från utseende etc och bara kollar på det faktiskta att det kommer minska energiläckaget från en bostad 😊
Om du absolut ska sätta igen fönstret så använd cellplast i stället.
Den är fomstyv och kan limmas med vanlig målarfog.
Vill du inte ha fog-klet på salningen så köp målartejp av bättre kvalitet där klistret inte fastnar på målarfärgen efter att tejpen suttit där en månad. Då kan du täta/limma cellplasten mot målartejpen.
Citera
2022-09-28, 16:52
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Om du absolut ska sätta igen fönstret så använd cellplast i stället.
Den är fomstyv och kan limmas med vanlig målarfog.
Vill du inte ha fog-klet på salningen så köp målartejp av bättre kvalitet där klistret inte fastnar på målarfärgen efter att tejpen suttit där en månad. Då kan du täta/limma cellplasten mot målartejpen.

Skär man till cellplasten noga och det finns karm på insidan (vilket det normalt gör) kan man trycka den på plats så den sitter klämd.

Man får tänka till bara så man får loss den igen
Citera
2022-09-28, 17:18
  #11
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Skär man till cellplasten noga och det finns karm på insidan (vilket det normalt gör) kan man trycka den på plats så den sitter klämd.

Man får tänka till bara så man får loss den igen
Man lägger ett snöre med en stor knut på nertill när man skjuter in skivan på plats. Då är det bara att dra i snöret så åker skivan med ut.
Om fönsteröppningen är bredare än cellplastskivorna så behöver man limma ihop skivor.
Citera
2022-09-28, 17:23
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Man lägger ett snöre med en stor knut på nertill när man skjuter in skivan på plats. Då är det bara att dra i snöret så åker skivan med ut.
Om fönsteröppningen är bredare än cellplastskivorna så behöver man limma ihop skivor.

Ja, det är ett bra knep, tänkte köra något sådant
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback