Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-28, 11:38
  #1
Medlem
Hej, idag driver jag en bilverkstad och en bilförsäljning, har planerat att starta egen taxi åkeri sidan om.

Har bokat prov tider osv för yrkes licensen.

Vad tycker ni om taxi branschen många säger det är dåligt medans många säger jobbar man hårt och kan jobbet så får man in bra med pengar.

Har många kunder i min verkstad som har flera splitter nya tesla osv man måste ju ha bra med jobb om man kan köpa in flera tesla till firman.

Tänkte börja med 2 bilar och 4 chaufförer
2 som kör dag 2 som kör natt så bilarna rullar 24/7.

Någon som har ett åkeri och kan berätta vad man får ungefär i dags kassa och månads kassa så jag får ett ungefärligt hum om det?
Citera
2022-09-28, 11:39
  #2
Medlem
Sen kan jag ju reparera bilarna själv o allt då jag har egen verkstad. Samt .tex sälja bilarna genom min bilförsäljning och köpa in nya bilar genom min bilförsäljning
Citera
2022-09-28, 11:53
  #3
Medlem
Känns mer värt ring runt till större företag/posten i din kommun att du erbjuder expressleverans på olika pakettjänster i Sverige.


Taxibranschen är tröttsam.
Citera
2022-09-28, 13:48
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omerta96
Hej, idag driver jag en bilverkstad och en bilförsäljning, har planerat att starta egen taxi åkeri sidan om.

Har bokat prov tider osv för yrkes licensen.

Vad tycker ni om taxi branschen många säger det är dåligt medans många säger jobbar man hårt och kan jobbet så får man in bra med pengar.

Har många kunder i min verkstad som har flera splitter nya tesla osv man måste ju ha bra med jobb om man kan köpa in flera tesla till firman.

Tänkte börja med 2 bilar och 4 chaufförer
2 som kör dag 2 som kör natt så bilarna rullar 24/7.

Någon som har ett åkeri och kan berätta vad man får ungefär i dags kassa och månads kassa så jag får ett ungefärligt hum om det?
Taxi 2022? Du trollar ellerhur?
Citera
2022-09-28, 15:47
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omerta96
Hej, idag driver jag en bilverkstad och en bilförsäljning, har planerat att starta egen taxi åkeri sidan om.

Har bokat prov tider osv för yrkes licensen.

Vad tycker ni om taxi branschen många säger det är dåligt medans många säger jobbar man hårt och kan jobbet så får man in bra med pengar.

Har många kunder i min verkstad som har flera splitter nya tesla osv man måste ju ha bra med jobb om man kan köpa in flera tesla till firman.

Tänkte börja med 2 bilar och 4 chaufförer
2 som kör dag 2 som kör natt så bilarna rullar 24/7
.

Någon som har ett åkeri och kan berätta vad man får ungefär i dags kassa och månads kassa så jag får ett ungefärligt hum om det?

Jag tror att det blir svårt att hitta någon som vill jobba 12 timmar per dag 7 dagar i veckan.
Sen finns det kör och vilotidsregler att förhålla sig till.
Citera
2022-09-28, 15:55
  #6
Medlem
bombaccis avatar
Hade satsat vidare på befintliga företag istället för att gå in i en låglönebransch där du kommer få tävla med Bolt som kör en för hundralappen.
Citera
2022-09-28, 16:10
  #7
Medlem
Vanstertrollets avatar
Taxibranschen fullkomligen skriker efter chaufförer i hela landet. Inte riktigt rätt läge att starta upp taxibusiness.

Men lycka till.
Citera
2022-10-16, 22:10
  #8
Medlem
Bra snurr nu i oktober under Taxi Kurirs växel.

Men i april 2023 kommer det vara ca 700-->1000 bilar för mycket när de slår ihop kösystemet för dessa tre bolag:

1. Sverigetaxi
2. Taxi Kurir
3. Top Cab

idag har Cabonline ca 90%= ca 9000 köruppdrag per dag(mån-->fre) utav färdtjänst & sjukresor i region Stockholm, i nya upphandlingen har de inte vunnit mer än 50% utav ca 10 000-->11 000 FT & SR-resor per dag förmodligen ännu färre resor än 5000.

Mitt råd om du ska ha bilarna i Stockholm välj en annan telefonväxel om du vill tjäna pengar från april 2023 & senare.
Citera
2022-10-16, 22:21
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omerta96
Hej, idag driver jag en bilverkstad och en bilförsäljning, har planerat att starta egen taxi åkeri sidan om.

Har bokat prov tider osv för yrkes licensen.

Vad tycker ni om taxi branschen många säger det är dåligt medans många säger jobbar man hårt och kan jobbet så får man in bra med pengar.

Har många kunder i min verkstad som har flera splitter nya tesla osv man måste ju ha bra med jobb om man kan köpa in flera tesla till firman.

Tänkte börja med 2 bilar och 4 chaufförer
2 som kör dag 2 som kör natt så bilarna rullar 24/7.

Någon som har ett åkeri och kan berätta vad man får ungefär i dags kassa och månads kassa så jag får ett ungefärligt hum om det?
En kompis har åkeri och allt jag kan säga är nej nej nej nej !!
Det fanns en tid då taxibranschen var lönsam men nu? Inte en jävla chans.
Chaufförerna kör in sämre och sämre för varje år och ingen som är frisk i huvudet skulle ge sig in i taxibranschen idag.
Antalet timmar den som kör får lägga ned i förhållande till vad dom får ut är inte värt det. Jobba 6-7 dagar i veckan för att få ut en lön som en snorunge på McDonalds får ut är givetvis inte värt det.

Om du själv startar åkeri måste du också köra själv. Att tro att du kan ha en massa bilar i början och bara håva in pengar kan du glömma. Har du hållit på några år så kanske men vinstmariginalen är extremt liten. Pajjar någon bil och det blir reparationer och kanske även självrisk på bilen så är det kört den månaden. Hade min kompis haft ett annat jobb hade han tagit det direkt.
Hans fru har ett chefsjobb därför klarar dom sig rätt bra. Han sitter även i styrelsen för bolaget.
Givetvis finns det undantag men om du tror att just du är en av dom så lycka till.
Hade en gammal kompis som för 10 år sedan jobbade minst 14 timmar per dygn och körde nästan alltid 7 dagar i veckan. Han körde in bra men hälsomässigt är det givetvis inte hållbart.
Det jag säger ska du lyssna noga på för chansen att jag får rätt om du försöker är skyhög.
Tänk på att många av resorna för dom flesta bolag är samhällsbetalda (sjukresor och färdtjänst).
Priserna har dumpats i åratal då det varit offentlig upphandling.
Förut kunde kilometerpriset för dessa resor ligga på 16-17 kr. Nu är det nere under 12 kr på många ställen. Vet att min kompis fick 5000 kr för 10 år sedan för en sjukresa i specialfordon 25 mil.
Nu är priset nere på under 4000 kr.
Om du redan håller på med bilförsäljning och verkstad så stanna där. Du tar dig vatten över huvudet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback