Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-28, 11:33
  #1
Medlem
Som sagt, jag har otroligt svårt att höra vad de sjunger. Det är så puttinuttigt eller så mumlar de i skägget. Eller är det gubben här som har vax i öronen? Jag är van vid Abba o gyllene tider, där man i stort sett uppfattar var endaste ord. Senast igår kväll hörde jag Winnerbäck på radion (kom ihåg mig). Inga problem att höra texten där heller. Exempel på låtar som jag har extremt svårt (irriterande) att höra texten på är:

Molly Sandén - viet i vinsten

Olivia Lovato - syrener

Klaudy - solen Göteborg
Citera
2022-09-28, 11:41
  #2
Medlem
Håller med. Dagens stjärnskott sjunger ofta med den där jävla irriterande accenten som Lykke Li var tidig med, och det låter ungefär som de har brännblåsor i gommen.
Citera
2022-09-28, 11:47
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Som sagt, jag har otroligt svårt att höra vad de sjunger. Det är så puttinuttigt eller så mumlar de i skägget. Eller är det gubben här som har vax i öronen? Jag är van vid Abba o gyllene tider, där man i stort sett uppfattar var endaste ord. Senast igår kväll hörde jag Winnerbäck på radion (kom ihåg mig). Inga problem att höra texten där heller. Exempel på låtar som jag har extremt svårt (irriterande) att höra texten på är:

Molly Sandén - viet i vinsten

Olivia Lovato - syrener

Klaudy - solen Göteborg


Prova Svenska för invandrare för att förbättra dina svenskkunskaper
Citera
2022-09-28, 11:48
  #4
Medlem
…och den accenten har nu den där vidriga, obeskrivligt horribla gaphalsen Tones & I tagit till nästa nivå. Först tänkte jag att det var en svensk grej. Att man ville dölja sitt svengelska uttal genom att hitta på brända gommen-accenten. Men även artister med engelska som modersmål kör den.
Citera
2022-09-28, 12:07
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuttasLidkrantz
…och den accenten har nu den där vidriga, obeskrivligt horribla gaphalsen Tones & I tagit till nästa nivå. Först tänkte jag att det var en svensk grej. Att man ville dölja sitt svengelska uttal genom att hitta på brända gommen-accenten. Men även artister med engelska som modersmål kör den.
Nu har jag tänkt lite och jag tror jag vet varför det är så svårt att höra texterna. Antagligen för att artisterna inser att ”nu börjar jag fan låta autistisk, bäst att sluddra lite så det inte blir för uppenbart.” Alla låttexter går nämligen ut på exakt samma sak:
”vi var nog aldrig bra för varandra, och när du sen knullade runt fick jag nog och sparkade ut dig, din gamla avelsugga. Jag är såå färdig med dig, du betyder ingenting, jag har gått vidare. Men ändå handlar alla mina låtar om vårt kraschade förhållande.”
Typ så.
Citera
2022-09-28, 13:24
  #6
Medlem
Pecka-s avatar
Tycker det gäller äldre musik med, en hel del sångare som inte artikulerar väl. Sen har det väl mycket med mixningen att göra också.
Citera
2022-09-28, 15:45
  #7
Medlem
TheGretaResets avatar
Jag hade djävligt svårt att förstå magnus uggla när han var som mest poppis. Johnny rocker eller dörrvakts-sången tex. Fast då är jag Göteborgare, Det kanske spelar in. Vi har inte tillräckligt med damm på hyllan kanske.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback