Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-30, 09:26
  #4633
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tartariamannen
Biden står rätt framför kameran och säger att northstream2 kommer att stoppas. End of story.

https://youtu.be/HHbXuZMopZ0

Vilket den redan hade gjorts, på ryskt initiativ. Plus att EU hade tänkt sluta köpa rysk gas.
Citera
2022-09-30, 09:26
  #4634
Medlem
USA har ju motiv, men de kan inte ha utfört detta på egen hand. Om man har sprängt ledningen så har säkert även Tyskland varit med på noterna. När Biden gjorde sitt berömda uttalande så stod Tysklands Scholtz bredvid.

Men jag tror inte att det var så det gick till. Saken är att NS var avstängd redan när explosionerna skedde. Det berodde inte på att Tyskland hade slutat köpa gas. Det berodde på tekniska problem.
Ryssarna påstod att det fanns sprickor i röret, efter en inspektion ganska nyligen. Dessutom hade en turbin gått sönder. Ledningen var avstängd på obestämd tid. Turbinen var tillverkad i Kanada.

Saken var alltså att Ryssarna inte kunde leverera på grund av sanktionerna. Kanada fick inte exportera teknisk utrustning till Ryssland.

I den situationen finns det ingen anledning för USA eller Tyskland att spränga gasledningen. Den som däremot hade ett starkt motiv var Ryssarna. Genom att förstöra ledningen så slapp man erkänna att man inte kunde leverera gas på grund av sanktionerna. Dessutom undvek man skadeståndskrav från Tyskarna. Därför känner jag mig ganska övertygad om att det var Ryssarna som gjorde det. Troligen med en ubåt. Detta är också vad den tekniska utredningen kommer att visa.
Citera
2022-09-30, 09:34
  #4635
Medlem
TheKhurgans avatar
Som en händelse kommer nu USA och räddar oss genom att sälja skiffergas, står det i DN idag.
Gas som framställs genom sk "fracking, hydraulisk sprängning. Detta kritiseras enormt av miljöorganisationer och har väl därför varit lite svårsålt tidigare.

Märkligt sammanträffande...
Citera
2022-09-30, 09:34
  #4636
Medlem
fendadens avatar
Någon som tagit upp möjligheten att Sverige kan ha legat bakom? Vi har erfarenhet av mörkläggande av undervattenkatastrofer som Estonia, har nära samarbete med USA och var ovanligt snabba med att gå ut med seismologisk information m.m. efter sprängningarna.

Finner det i vart fall inte uteslutet.
Citera
2022-09-30, 09:36
  #4637
Avstängd
Mary99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dasher
Nu har jag inte läst igenom hela tråden utan gjort sporadiska inhop, men...
Har inte USA/NATO/Väst förstärkt närvaro i Östersjön sedan länge med massiv övervakning?
Hur ser det ut med sonardata (erkänner villigt att jag inte är insatt i hur det fungerar).

Med tanke på väst tekniska överlägsenhet, och den förstärkta närvaron i Östersjön (sedan flera år?), så borde det väl varit väldigt svårt för en icke-västlig/NATO nation att genomföra denna operation utan att upptäckas?

När det gäller Ryssland, så har det ju i mängder av trådar skrivits om hur uruselt skick deras militär är i, armen har undermåliga vapen från 40-talet, flottan är sönderrostad etc.
En sån här operation utförd av ryssarna med deras undermåliga material borde upptäckts direkt.
Du har just nu avslöjat propagandastrategin som
svänger som en pendel beroende på vad man vill trycka på
Tema Vinsten kommer längre fram
a) ryska armén är urkass och saknar stridsmoral eftersom ryska folket inte vill gå ut i krig och därför kommer Zelensky snart att vinna och ju mer vapen och pengar vi skickar ju fortare vinner han kriget.
b) ryska armén är megastora och ryssarna är fanatiska nationalister som hotar att erövra fler grannländer ja kanske hela Europa
därför måste Zelensky vinna över ryssen alltså ös på med vapen för det handlar om EUs överlevnad
Citera
2022-09-30, 09:37
  #4638
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Vilka är dom indikationerna?
Och vem har gått ut med den infon?
Senast Therese Larsson i Svenska Dagbladet, men Polen har ju i flera år motsatt sig gasledningen mellan Ryssland och Tyskland. Vill poängtera att jag personligen inte vill peka ut vare sig Polen eller något annat land som ansvarigt för sabotage. Tanken var bara att ge sign."Greenwood" exempel på ett usa-beroende
land med intresse att stoppa gasleveranser från Ryssland.
Citera
2022-09-30, 09:41
  #4639
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Den frågan har garanterat kommit upp och de som har koll på läget har bestämt att det inte är nån bra idé.

Tja, kanske snarare ingen myndighet vågar interferera med detta, då risk finns att misstankar om sabotaget kan komma att vändas mot dem som ordnar med det...
Citera
2022-09-30, 09:42
  #4640
Medlem
rovmuns avatar
Finns det några exakta koordinater än på där alla explosioner / läcker inträffat? Kan inte hitta någonting i tråden?
Citera
2022-09-30, 09:44
  #4641
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Finns tydligen indikationer på att Polen är
det landet.

Polen, eventuellt i samarbete med Ukraina verkar ruggigt intressant. Kan tänka mig mig att de i nuläget anser sig ha en så stark position att de vore beredda att spränga Nordstream också utan klartecken ifrån USA.
Citera
2022-09-30, 09:51
  #4642
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
Någon som tagit upp möjligheten att Sverige kan ha legat bakom? Vi har erfarenhet av mörkläggande av undervattenkatastrofer som Estonia, har nära samarbete med USA och var ovanligt snabba med att gå ut med seismologisk information m.m. efter sprängningarna.

Finner det i vart fall inte uteslutet.

Ja jag skrev det här igår… känns väl inte helt osannolikt. Om det skulle vara Ryssland eller USA borde de ordnat det lite bättre. Antingen gett sig till känna (för att de vill att andra ska veta) eller sett till att alla tror att det är någon annan och då lagt lite mer energi på det. Jag tror ingenting men efter att ha funderat är varken Ryssland eller USA självklara.
Citera
2022-09-30, 09:54
  #4643
Medlem
Money2spends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Putin har blivit en simpel bedragare och begår historiens största försäkringsbedrägeri genom att spränga NS 1&2 för att kunna hävda force majeure när Gazprom bryter mot ingånga avtal då de inte levererar gas.
Har du några bevis för det du påstår eller spekulerar du bara? Om det är spekulation så uttala dig inte på ett tvärsäkert sätt i sådant fall. Tack!
Citera
2022-09-30, 09:57
  #4644
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tartariamannen
Biden står rätt framför kameran och säger att northstream2 kommer att stoppas. End of story.

https://youtu.be/HHbXuZMopZ0

Inte bara Biden, utan även Victoria Nuland har sagt rakt ut att Nord Stream Ska stoppas. End of story. USA har under åren startat hur många krig som helst, underblåst färgrevolutioner i länder vars makt de vill störta. Inget snack om saken vem som ligger bakom.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback