Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-29, 09:11
  #4033
Medlem
Men inte kan det väl vara USA som ligger bakom. De har väl aldrig satt något i brand för att gynna sin elits intresse, men även om de hade gjort det så hade de aldrig angripit vita européer för det är ju en folkgrupp som de värderar högt. Nej, det måste vara Putin som spränger sitt egna lands gasledning för att andra ska tro att det är USA som ligger bakom eftersom deras elit tjänar på det. Så måste det vara. Det är tur att jag är så smart att jag förstår hur det verkligen ligger till inte inte tror på desinformation där USAs president säger att de ska göra just detta och där andra högt uppsatta personer tackar dem för att de gjort det.
Citera
2022-09-29, 09:14
  #4034
Medlem
Starbacks avatar
Märkligt egentligen hur de som hårdast driver sitt hat mot ryssen samtidigt är de första att påstå att Ryssland kommer att ta till kärnvapen. Det rimmar så jävla illa bara. Det är som om deras egen destruktivitet och längtan efter en nukleär upplösning av kriget är självuppfyllande på nåt sätt.

Så här säger exempelvis Jan Hallenberg i Aftonbladet: "– Rysslands regering ligger väldigt illa till. Om inte kriget slutar på ett någorlunda acceptera sätt så är det över. Det handlar om regimens överlevnad. Jag tror att de är beredda att ta till det mesta, säger Jan Hallenberg".

Det Hallenberg inbegriper i det mesta är också nukleära vapen kärnvapen. Det är som om dom menar att då har dom själva lyckats. Om dom driver Ryssland till det. Vilket ansvarsutkrävande kommer dom i såna
fall att ställas inför?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...r-om-fyra-spar
Citera
2022-09-29, 09:16
  #4035
Medlem
crusades avatar
Eftersom alla fyra ledningar verkar vara förstörda kan Ryssland nu åberopa force majeure och bryta sina kontrakt på gasleveranser till Europa.
Hade de brutit kontrakten utan giltig orsak så hade de ålagts skadeståndskrav på belopp som överstiger kostnaderna för att bygga upp anläggningen.
Citera
2022-09-29, 09:16
  #4036
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Det gjorde USA redan på ett tidigt stadium när de med diplomati såg till att Nordstream2 inte togs i bruk. Så det argumentet faller.

Att USA och östra europa nu skrattar hela vägen hem när ryssarna skjutit sig i foten, förlåt gasledningen, är bara en fortsättning på rysslands farsartade utrikespolitik.

Att pressa Tyskland till att inte våga öppna ledningen var bara en tillfällig lösning. När det politiska trycket inne i Tyskland blivit tillräckligt stort pga gas och elbristen (det har skett multipla stora demonstrationer i flera tyska städer med krav på öppning av just nordstream) så hade en ny tysk regering kunnat öppna nordstream 2 och slå på nordstream 1 igen. Det var för att förekomma detta som NATO sprängde bort nordstream 1 och 2.

Utan gas från Ryssland är det slut med tysk industri, i första hand stål och kemiindustrin, i andra hand verkstadsindustrin. Den här gasen kan inte ersättas som insatsråvara av elström. Det är också svårt att bedriva arbeit när elströmmen kommer och går i takt med att vinden blåser upp och mojnar.

Den tyska industrin accepterade de gröna vansinnigheterna (energiwende) under förutsättning att de kunde få tillgång till billig rysk gas, så att de negativa konsekvenserna bara drabbade tyska privatpersoner, dvs samma dårar som röstat för vindsnurror. Nu har gasen försvunnit och den tyska industrin är kollektivt nerläggningshotad. Allt för att USA ska kriga i Ukraina mot Ryssland.
Citera
2022-09-29, 09:17
  #4037
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dervin
Men inte kan det väl vara USA som ligger bakom. De har väl aldrig satt något i brand för att gynna sin elits intresse, men även om de hade gjort det så hade de aldrig angripit vita européer för det är ju en folkgrupp som de värderar högt.

USA har gjort en del skit i historien, absolut. Men kan du nämna något tillfälle då de gjort något liknande mot deras allierade? Jag kan då inte göra det. Mot den bakgrunden ligger det inte nära till hands att de helt plötsligt skulle göra något sådant i ett sånt här känsligt läge. Absolut inte omöjligt, men spontant osannolikt.

Citat:
Nej, det måste vara Putin som spränger sitt egna lands gasledning för att andra ska tro att det är USA som ligger bakom eftersom deras elit tjänar på det. Så måste det vara.

Det är bara en av många möjligheter för varför ryssarna skulle kunna få för sig att göra det.

Citat:
Det är tur att jag är så smart att jag förstår hur det verkligen ligger till inte inte tror på desinformation där USAs president säger att de ska göra just detta och där andra högt uppsatta personer tackar dem för att de gjort det.

Söt ironi. Hur är det, kommer desinformation endast från väst eller finns det även en rysk motsvarighet?
Citera
2022-09-29, 09:20
  #4038
Medlem
Soterns avatar
Hur som haver, är Nord Stream begravt för all framtid. Ledningarna kommer inte lagas.
Citera
2022-09-29, 09:21
  #4039
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Du tror inte korrision kommer göra ledningarna obrukbara inom en snar framtid? Undrar varför man använde två sprängladdningar per ledning? Hade väl räckt med en?

Enligt en användare i tråden så består båda ledningarna av dubbelledningar så det är ju bara naturligt med dubbla laddningar. Vattnet på stort djup i östersjön är i stort sett syrefritt (det är därför vi har bottendöd) så de här ledningarna kommer att rosta i snigelfart. Genom att spola sötvatten genom rören i långsam takt så kan man bevara dem ännu längre. En 20 cm ledning till närmsta sjö, ett intagsfilter och en vattenpump så är det gjort. När ledningarna lades längs med botten så var rören fyllda med vatten tills de trycksattes med gas så jag tror de har någon form av basal rostskyddsbehandling på insidan (troligen förzinkning). Det är väl svetsfogarna som är oskyddade.
Citera
2022-09-29, 09:23
  #4040
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Du förstår att kunskapen är inte större eftersom Ryssland inte debatteras i media. Det är endast en part som kommer till tals. I Studio Ett idag var det två som kom till tals och som båda sa att Ryssland antagligen ligger bakom detta. Indoktrineringen har aldrig varit värre.

Det är precis samma teknik som med invandringen och kärnkraftsavvecklingen, bara professionella lögnare tillåts i TV, ingen får argumentera emot. Om man inte ser detta som kriminalitet riktad från statsledningen mot folket så är man debil.
Citera
2022-09-29, 09:24
  #4041
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Att pressa Tyskland till att inte våga öppna ledningen var bara en tillfällig lösning. När det politiska trycket inne i Tyskland blivit tillräckligt stort pga gas och elbristen (det har skett multipla stora demonstrationer i flera tyska städer med krav på öppning av just nordstream) så hade en ny tysk regering kunnat öppna nordstream 2 och slå på nordstream 1 igen. Det var för att förekomma detta som NATO sprängde bort nordstream 1 och 2.

Utan gas från Ryssland är det slut med tysk industri, i första hand stål och kemiindustrin, i andra hand verkstadsindustrin. Den här gasen kan inte ersättas som insatsråvara av elström. Det är också svårt att bedriva arbeit när elströmmen kommer och går i takt med att vinden blåser upp och mojnar.

Den tyska industrin accepterade de gröna vansinnigheterna (energiwende) under förutsättning att de kunde få tillgång till billig rysk gas, så att de negativa konsekvenserna bara drabbade tyska privatpersoner, dvs samma dårar som röstat för vindsnurror. Nu har gasen försvunnit och den tyska industrin är kollektivt nerläggningshotad. Allt för att USA ska kriga i Ukraina mot Ryssland.

Sist jag kollade var det Ryssland som anföll Ukraina av egen fri vilja.

Den enkla sanningen är att vi alla i Europa åtnjutit amerikanskt beskydd sedan WW2. Mot den bakgrunden har USA all rätt att vara upprörda över att vi självmant satt oss i beroende av de krafter som de skyddat oss mot. Europa har varit kompletta idioter som lyssnat på vänstervridna miljöaktivister fastän alla med en halv hjärna kunnat se vad som riskerade hända. Jag tror inte USA sprängde rören, och om de gjorde det vet jag inte ens om jag skulle klandra dem särskilt mycket. De försökte varna oss, men vi vägrade lyssna och lade ner vår kärnkraft i utbyte mot rysk gas. I vinter kommer räkningen.
Citera
2022-09-29, 09:26
  #4042
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Enligt en användare i tråden så består båda ledningarna av dubbelledningar så det är ju bara naturligt med dubbla laddningar. Vattnet på stort djup i östersjön är i stort sett syrefritt (det är därför vi har bottendöd) så de här ledningarna kommer att rosta i snigelfart. Genom att spola sötvatten genom rören i långsam takt så kan man bevara dem ännu längre. En 20 cm ledning till närmsta sjö, ett intagsfilter och en vattenpump så är det gjort. När ledningarna lades längs med botten så var rören fyllda med vatten tills de trycksattes med gas så jag tror de har någon form av basal rostskyddsbehandling på insidan (troligen förzinkning). Det är väl svetsfogarna som är oskyddade.
Tycker det är märkligt attt ledningarna inte är avstängningsbara i sektioner. Då hade man kunnat hindra vatten att tränga in. Vad är explosionsrisken i gasledning?
Citera
2022-09-29, 09:27
  #4043
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undvikbias
Om EU/Väst ska sjunka ner i depression så är det inte värt att fortsätta kriga. En rimlig lösning på Ukraina är om både NATO och Ryssland accepterar läget på fronten.
De områden som röstats in till Ryssland får bli ryska, och därefter drar fredsbevarande styrkor en röd linje att kriget måste upphöra där. Det tror jag att båda parter skulle tyckt vore okej tillsvidare.

Sen får EU, USA och Ryssland sura på varandra så länge Putin sitter kvar. Därefter kan relationerna så småningom läka. Kriget har pågått länge och inget gott har väl kommit ur det.
Man kan hoppas att det är Ryssland som sprängt Nordstream, och att även Norway-Poland Baltic Pipeline sprängs som en varning och påminnelse att kriget måste ta slut.

Nej det skulle ju inte ’båda sidor tycka är ok’. Det innebär ju att Ryssland krigat till sig ukrainskt territorium. Ryssland skulle ju tycka det är mer än ok, Ukraina not so much.
Citera
2022-09-29, 09:28
  #4044
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag valde det ordet av just den anledningen.



Det är ju ändå inte så att det finns någon stenkoll på allt som sker i Östersjön. Med all sannolikhet är ju en random punkt av ledningen mer eller mindre obevakad. Och vi vet ju i dagsläget inte alls hur sprängningen gick till. Möjligheterna är många.

?

Sprängpunkterna norr om Bornholm ligger mitt inne i den stora farleden till Finland och St Petersburg. En amerikansk flottstyrka med USS Kearsage som flaggskepp har gjort manövrar precis ovanför sprängningspunkterna dagarna innan det small. Det är pinsamt uppenbart att det var USA bakom detta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback