Citat:
Ursprungligen postat av
antonerik
Enligt experten från Försvaret som intervjuades i Aktuellt finns det många företag som har kapacitet att genomföra det här. Den enda nackdelen är att det kräver ett fartyg på ytan. Antalet aktörer kan alltså vara ganska många och det kräver inte alls att en stat har genomfört sabotaget som Carl Bildt tror.
Det är ett område som jag föreställer mig har varit obevakat, särskilt nattetid. Med släckta strålkastare och GPS-navigering och ideologisk övertygelse och rätt finansiär så borde det vara en smal sak.
De företag som har utrustning och kompetens för den här typen av uppdrag på djupt vatten brukar inte heller ha undervattenssprängning som core-business, det är mer ytlig dykverksamhet. Då handlar om att köpa in kompetenser från flera olika typer av företag som sysslar med sprängning under vatten för att få ihop rätt utrustning och kompetens. Andra problem är att företag normalt sett måste redovisa sprängämnen, är det stora mängder som i det här fallet så kan det bli besvärligt att mygla bort. Företag bokför även som bekant sina transaktioner, har utomstående revisorer som granskar. Skaran av företag som skulle rimligen kunna klara av den här typen av uppdrag är också få, inget man löser med en Buster aluminiumbåt med 2-4 gubbar.
Absolut är det möjligt men jag ser det som extremt hög risk då det är uppenbart för alla inblandad att det är extremt kriminellt och väldigt lätt att uppdraget misslyckats när kustbevakningen undrar vad man pysslar med, vem betalar och är beställaren? Hur kan man garantera att det inte finns några spår om myndigheter (Som dessutom är flera olika länder med egna utredningar) börjar gräva i bokföringen och tar kontakt med företagets leverantörer som tillverkar sprängämnen?
Tror dessvärre att det är extremt osannolikt.