Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-27, 22:02
  #2137
Medlem
Eastwings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Är väl inte helt uteslutet, men varför två smällor med stort avstånd från varandra?

Är du säker på att stålet är ryskt. När det gäller ett sådant projekt som Nordstream eftersträvas nog kvalitet. Inte ens Sovjetunionen byggde väl på sin tid sina piplines själva, Bröderna Hedlunds Rörverk i Jordbro var en storproducent åt den sovjetiska oljeindustrin med piplines.

Hedlunds levererade inga rör till detta proj. Svenska rören var för dyra. Därför min fundering.
Citera
2022-09-27, 22:02
  #2138
Medlem
Som sagt.. skicka inte vapen till Ukraina.
Citera
2022-09-27, 22:03
  #2139
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jaha, ja jag har inte hängt med i det sista men hörde av Putin att han nu öppet sagt att han stryper tillförseln av gas pga sanktionerna och hjälpen till Ukraina. Är den helt avstängd understryker det ju bara min poäng, som var att Ryssland kan använda tillgången (eller bristen där av) som utpressning. Eller: kunde, så länge Nordstrream fungerade.

Ja men givetvis går det att reparera gasledningen. Problemet för Ryssland är att Tyskland redan bestämt att de inte ska köpa rysk gas mer. Så även när ledningen står reparerad så står Tyskland där och kan säga "vi behöver inte din gas" till Ryssland om de känner för det.
Citera
2022-09-27, 22:03
  #2140
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frihet-Nationalism
Självklart, senile Biden erkände öppet i sin demens inför en tysk journalist att USA ska förstöra dessa gasledningar.

Lyssna vad senile Biden säger: https://samnytt.se/ukraina-pekas-ut-...ream-sabotage/

USA ska förstöra Tysklands ekonomi och slå ut deras industri och elförsörjning. Till USA´s hjälp har de köpta partier som S och MP i Tyskland som lade ner kärnkraften i Tyskland.

Skyldiga till denna attack mot Nord Stream som delvis är en krigsförklaring mot Sverige är följande:

USA
USA´s senile president Biden
USA´s judiske utrikesminister Blinken
CIA och dess chef William J. Burns

Ukraina saknar helt möjligheter göra detta och Ryssland förstör inte sina egna gasledningar. Försvarsmakten vet med 100% säkerhet vilka amerikanska utbåtar som gjort detta sabotage men då Sverige ständigt skall vara en lydstat åt USA så tystas allt ner. Precis som med Estonia.

De uppehåller sig ju rättså regelbundet med sin jätteflotta i Östersjön och i svenska hamnar – de har resurserna och har haft möjligheten.
https://www.dn.se/sverige/usas-milit...are-i-sverige/
Sorgligt att se hur Sverige riskerar bli en bricka i detta eländiga spel, inte minst nu med mössan i hand inför Natos nåder – bedrövande!
Citera
2022-09-27, 22:03
  #2141
Medlem
Varför shillar alltid aftonbladet massa rökridåer?
"Cia varnade Tyskland för attacker"
Citera
2022-09-27, 22:03
  #2142
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Sprängladdningarna kanske aldrig placerades ut av attackdykare, utan tillfördes inifrån rörledningarna?
I så fall är det tyska nazister eller ryska smersh som ligger bakom. I en Bond-film användes liknade ledningar som rörpost, t o m för resande agenter.

Jo tjená. Jag bara väntade på att Ryssen skulle få bära hundhuvet för detta också. Enligt Carl Bildt på svt:s Aktuellt i dag så har Ryssen investerat c:a 40 miljarder i dessa pipelines. Tror du dom gjort den investeringen bara för att få nöjet att spränga skiten.

Nej du. Detta har snarare gjorts av Ryssens fiender i syfte att skada dennas mångmiljardinvestering helt enkelt för att skada Ryssen ekonomiskt. Det är Ryssen som äger huvuddelen av dessa rör genom sitt bolag Gazprom. Inte Sverige, Tyskland eller Danmark.
Citera
2022-09-27, 22:04
  #2143
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Konceptet "brända jordens taktik" är inte en långsiktig strategi utan en kortsiktig strategi. Alltid när det används handlar det om att få kortsiktiga fördelar för att ex. utmanövrera eller övervinna en motståndare när man befinner sig i underläge.
Exakt håller med dig till fullo i det du säger frågan är bara när kommer Putin inse man genomskådade den taktiken direkt eller kommer han försöka sitt bluff spel, Man brukar säga den som är farligast är den som står trängd i ett hörn så återstår se vad nästa drag är hos den desperate!
Citera
2022-09-27, 22:04
  #2144
Medlem
jardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ukraina har en rysk gasledning som går genom Ukraina som till skillnad från NS1 och NS2 är aktiv och faktiskt levererar gas.
Är du säker pa att den inte är avstängd? Har den verkligen klarat sig under kriget?
Citera
2022-09-27, 22:04
  #2145
Medlem
Vad är problemet, är det inte bra att ledningen är (nästan) kapad?
Citera
2022-09-27, 22:04
  #2146
Medlem
BottleBenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harvardsystemet

I slutändan, Ryssland är de enda som har tjänat på detta och det är bokstavligt talat OTROLIGT att ni konspirerar om att USA skulle ligga bakom det här. Det kan säkert förklaras med den filmatiserade världen vi skapat. Tyvärr finns inte James Bond även om man skulle älska tanken av att han störta Rysslands regering genom att kapa två gaspipor i smyg. Däremot gjorde Joe Biden ett imponerande tal till hela FN:s generalförsamling för en vecka sedan och hjärtat ligger iallafall på rätt plats. Jag rekommenderar att kolla på det för ett allvarligt uppvaknande.

.


Det här är fan det roligaste jag läst på flashback någonsin

Tack Harvard för det goda skrattet! Det behövdes så här i det kalla höstmörkret.

Varför skulle Ryssland, enligt dina james bond-analyser, förstöra deras eget kapital när de bara kan vrida av kranen?
Citera
2022-09-27, 22:05
  #2147
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Putin har politiska motiv att göra det svårt för FSB att göra sig av med Putin genom att förhandla fram en snabb fred med väst efter att de gjort sig av med Putin. Jag tror det är hyfsat lätt att reparera de här ledningarna men Putin vet att han inte kommer vinna något på att ha dem den kommande perioden så då kan han lika gärna spränga dem för att öka sina egna överlevnadschanser en aning.
Förstår inte hur Putins position skulle stärkas internt i Ryssland av en sådan instats.
Citera
2022-09-27, 22:05
  #2148
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej. Ryssland stängde av NS1 i början av september. All gas är stillastående gas som varit där för att tryckhålla rören så de inte pajar av trycket.
Nu har jag sett det påståendet av dig många gånger att rören måste vara trycksatta för att inte gå sönder. Vad har du för källa till detta? Någon länk du kan dela med dig av? Jag har sökt lite men inte hittat det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback