• 1
  • 2
2022-09-26, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiktaki
Hej!
Jo det är en vän till mig som för 1 månad sedan blev lurad på en facebook marketplace annons. Det var någon som påstod sälja en iphone 13 pro för 6700 kr.

Dem kom överens och min vän säkerställde att kvitto och allt fanns. Detta var en väldigt fräck bedragare då han använde sig av någon annans id kort och swish.

Hursomhelst så swishar min vän först halva summan innan mobilen skulle levereras och resten av summan när han fick ett fake postnord spårnings sms på bild. 3 dagar efter köpet blev han blockan av säljaren och inget mer av honom.

Min vän polisanmälde givetvis händelsen och swish betalningarna. Polisen gick vidare med fallet.

Nu efter ungefär 3 veckor har han fått svar och förundersökningen har lagts ner. Men det stod också att den brottsmisstänkte är åtalad och kommer att åtalas eller strafföreläggas för annan brottslighet.

Såklart vi är glada att dom har åtalat den misstänkte.

Dock är frågan om min vän har rätt till pengarna tillbaka. Han gå på gymnasiet och lever på sina 1250 kr studiebidrag. Detta var pengar han samlat ihop under ett år och man ser hur ledsen han är efter detta.

Någon erfaren som vet hur min vän kan begära sina pengar tillbaka?

Din vän har rätt till brottsoffer ersättning har jag för mig. Kika här
https://www.brottsoffermyndigheten.s...rs%C3%A4ttning.
Citera
2022-09-27, 00:08
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swingi
Din vän har rätt till brottsoffer ersättning har jag för mig. Kika här
https://www.brottsoffermyndigheten.s...rs%C3%A4ttning.
För att få pengar därifrån så måste någon vara dömd för brottet.
Citera
2022-09-27, 01:50
Medlem
Lämna in en stämningsansökan direkt till Tingsrätten om du vet namnet med mera på personen. Lika bra att gå direkt dit istället för att ta det via KFM först, för risken är att det likväl hamnar i Tingsrätten och då får du betala dels till KFM och sen Tingsrätten när du ber KFM lämna över ärendet dit ifall det bestrids.

I Tingsrätten är det dock inte samma beviskrav som i ett brottsmål. Så ovisst hur de kommer döma men har du mycket bevis som styrker din talan så är det väl mer än 50% att ni vinner målet.

Efter det kan du om betalningen uteblir lämna in det till KFM. Då kommer de försöka driva in skulden. Men risken är att sådana här bedragare redan bränt broar och är i alla upplysningsregister, samt saknar pengar och tillgångar som är enkla att komma åt.

Så även om du får rätt är det oftast svårt att få pengarna.

Begär även omprövning hos polisen samt be om mer detaljerade uppgifter varför man lägger ner förundersökningen om man nu vet vem personen i fråga är.
Citera
2022-09-27, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
För att få pengar därifrån så måste någon vara dömd för brottet.

Citat:
Du kan få ersättning även om ingen har blivit dömd för brottet. Ersättningen kallas brottsskadeersättning.
Är inte insatt i det men enligt sidan så verkar det vara möjligt. Vad som krävs har jag ingen aning om då jag inte alls är insatt när det gäller den "organisationen".
Citera
2022-09-27, 01:56
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Är inte insatt i det men enligt sidan så verkar det vara möjligt. Vad som krävs har jag ingen aning om då jag inte alls är insatt när det gäller den "organisationen".
Åh fan, det var något nytt för mig!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in