Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2022-09-27, 18:03
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Nä förvisso, en del surfar inte i chrome inloggade på ett googlekonto.

Men många surfar från sin androidtelefon, som ofta använder chrome och är kopplad till just ett googlekonto.
Jo, jag anade att det kanske var i just mobil/android-termer du tänkte här. Använder själv gärna andra webbläsare, dessutom behöver jag ofta inte googla för att hitta det jag är ute efter, särskilt inte när det handlar om saker med koppling till min egen vardag, mitt jobb, böcker, musik eller liknande.

Däremot har jag alltid varit noga här på FB med att inte upprepa exakt de formuleringar eller textsjok som jag redan har använt i kommentarer på andra håll på nätet - även om det var i kommentarer på någon halvobskyr blogg för två år sedan. Detta just av anonymitetsskäl.
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2022-09-27 kl. 18:07.
Citera
2022-09-27, 18:12
  #26
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jo, jag anade att det kanske var i just mobil/android-termer du tänkte här. Använder själv gärna andra webbläsare, dessutom behöver jag ofta inte googla för att hitta det jag är ute efter, särskilt inte när det handlar om saker med koppling till min egen vardag, mitt jobb, böcker, musik eller liknande.

Däremot har jag alltid varit noga här på FB med att inte upprepa exakt de formuleringar eller textsjok som jag redan har använt i kommentarer på andra håll på nätet - även om det var i kommentarer på någon halvobskyr blogg för två år sedan. Detta just av anonymitetsskäl.
Ja jag tänker att det redan är lite kört för mig på den fronten ändå.
Då jag är en millennialist så är jag i princip uppväxt på internet. Om större delen av livet är här så känns det lönlöst att försöka gömma sig ändå.
Citera
2022-09-27, 18:14
  #27
Medlem
rattata22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Ja jag tänker att det redan är lite kört för mig på den fronten ändå.
Då jag är en millennialist så är jag i princip uppväxt på internet. Om större delen av livet är här så känns det lönlöst att försöka gömma sig ändå.
Det är ju aldrig för sent att börja. Infon om dig är bara viktig om den är aktuell. Väldigt mycket tracking går att bli av med om du kör Firefox med Google Container och Facebook Container. Annars kan du köra Brave som är installera och kör och blockerar spårning på många sidor.
Citera
2022-09-27, 18:30
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattata22
Det är ju aldrig för sent att börja. Infon om dig är bara viktig om den är aktuell. Väldigt mycket tracking går att bli av med om du kör Firefox med Google Container och Facebook Container. Annars kan du köra Brave som är installera och kör och blockerar spårning på många sidor.
Jag kör dessutom Adblock Plus på alla webbläsare jag använder, och då stoppas både mycket oönskade skräpannonser och hundratals olika trackers (Flashback är en av få sajter jag har whitelistad för annonser, just för att jag vet att sajten är beroende av dessa inkomster)
Citera
2022-09-27, 18:34
  #29
Medlem
rattata22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag kör dessutom Adblock Plus på alla webbläsare jag använder, och då stoppas både mycket oönskade skräpannonser och hundratals olika trackers (Flashback är en av få sajter jag har whitelistad för annonser, just för att jag vet att sajten är beroende av dessa inkomster)
Själv använder jag AdNauseam på Flashback. Den klickar på länkarna för att generera fejkklick för reklamföretagen.
Citera
2022-09-27, 19:00
  #30
Medlem
Bakaxels avatar
Jag skapade en tråd i ämnet för ett tag sen, fick ganska svalt mottagande förvånande nog.

(FB) Polisen använder AI-program för att matcha användare på nätet

Sammanfattningsvis är svaret JA. Polisen har till och med tillgång till den här tekniken men lagen ger inte utrymme för särskilt mycket användning idag, så det finns liksom ingen vits att släppa in vanliga utredare där. Däremot används det mer flitigt av SÄPO och ännu mer så av tyngre organisationer i utlandet.

Detta system kan lätt kunna matcha en helt vanlig inte ens frekvent skribent på FB med rätt person med tillgång till mejl och sms. På några få sekunder. Som jag förstått det funkar inte matchning mot ljud utan man måste manuellt transkribera något då, men det ger ju inte i närheten av samma träffsäkerhet om ens någon.

Personer skriver och stavar på ett och samma sätt med uttryck och användning av symboler då det kvittar varifrån texten inhämtas.
Citera
2022-09-28, 17:42
  #31
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofn
Eller finns det kanske enklare sätt om nu google skulle vilja? De flesta använder ju chrome. Hur mycket data samlar de in från chrome? Hur är det med "trackers"?

Google samlar data från alla dina enheter, inkl. de som du inte använder till Google. D.v.s har du en hemlig degoogled-phone så försöker de luska ut att du har en sån.

Använder du Chrome är du givetvis helt körd.
Citera
2022-09-29, 18:26
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Google samlar data från alla dina enheter, inkl. de som du inte använder till Google. D.v.s har du en hemlig degoogled-phone så försöker de luska ut att du har en sån.

Använder du Chrome är du givetvis helt körd.
Kan det vara så att Chrome ÄVEN samlar in data från andra användare på ett hemma-näterk? Har alltid undrat det eftersom jag får reklam från ställen jag aldrig besökt på min FB, men däremot sonen vart på.
Citera
2022-09-29, 18:36
  #33
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaschDay
Kan det vara så att Chrome ÄVEN samlar in data från andra användare på ett hemma-näterk? Har alltid undrat det eftersom jag får reklam från ställen jag aldrig besökt på min FB, men däremot sonen vart på.

Inte från "andra användare" men de behöver ju inte din användaridentitet, bara din IP. Google kan skicka din användardata från 2005 till en annonsör om de känner för även om du inte hade något Google-konto då. Eller vilka porrfilmer du kollade på för den delen om du inte hade trackers avstängt då. Om din son använt samma IP som dig kan Google anta att det är samma person som använt bägge användarkontona under vissa omständigheter. Korrelation alltså.
Citera
2022-09-29, 19:04
  #34
Medlem
rattata22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaschDay
Kan det vara så att Chrome ÄVEN samlar in data från andra användare på ett hemma-näterk? Har alltid undrat det eftersom jag får reklam från ställen jag aldrig besökt på min FB, men däremot sonen vart på.
Google != Facebook.
Facebook däremot vet såklart att ni bor tillsammans och vet således vilken reklam ni ska riktas.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback