Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-09-25, 20:33
  #1
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Natten mellan den 16 och 17 maj 1992 arbetade Theocharis "Theo" Paraskevas, f 1967, i gatuköket Glada Gåsen (i vilket han var delägare) på Bangatan i Lund. Kl 04:15 uppenbarade sig en man i 30-årsåldern i gatukökets lucka, och frågade personalen efter "the big fellow". När Paraskevas uppenbarade sig drog besökaren pistol och sköt honom med två skott i magen. Kort därefter sågs två män lämna platsen i bil. Paraskevas avled i ambulansen på väg till sjukhus.
Paraskevas skulle tidigare ha blivit utsatt för ett mordförsök. Den gången skulle GM, enligt uppgift, ha försökt skjuta Paraskevas med ett hagelgevär när han arbetade på en pizzeria i Staffanstorp (även i den var han delägare).

Polisens sida om mordet med litet information och fotografi på BO: https://polisen.se/aktuellt/kalla-fa...is-paraskevas/

Är det någon som vet mer om detta ouppklarade mord? Jag vet ej om polisen haft några "heta" spår i ärendet? Handlade det om en "kriminell uppgörelse"? Beskyddarverksamhet?
Citera
2022-09-25, 21:08
  #2
Medlem
Skaraborg2s avatar
Avrättningen av "Theo" Paraskevas i Lund natten mot den 17 maj 1992.

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Natten mellan den 16 och 17 maj 1992 arbetade Theocharis "Theo" Paraskevas, f 1967, i gatuköket Glada Gåsen (i vilket han var delägare) på Bangatan i Lund. Kl 04:15 uppenbarade sig en man i 30-årsåldern i gatukökets lucka, och frågade personalen efter "the big fellow". När Paraskevas uppenbarade sig drog besökaren pistol och sköt honom med två skott i magen. Kort därefter sågs två män lämna platsen i bil. Paraskevas avled i ambulansen på väg till sjukhus.
Paraskevas skulle tidigare ha blivit utsatt för ett mordförsök. Den gången skulle GM, enligt uppgift, ha försökt skjuta Paraskevas med ett hagelgevär när han arbetade på en pizzeria i Staffanstorp (även i den var han delägare).

Polisens sida om mordet med litet information och fotografi på BO: https://polisen.se/aktuellt/kalla-fa...is-paraskevas/

Är det någon som vet mer om detta ouppklarade mord? Jag vet ej om polisen haft några "heta" spår i ärendet? Handlade det om en "kriminell uppgörelse"? Beskyddarverksamhet?

Tack för en bra trådstart om ett fall jag inte kände till sedan tidigare.

Uppenbarligen så var någon/några ute efter för att "ta" Paraskevas eftersom det redan hade skett en gång tidigare. Både i Staffanstorps och Lund var han delägare i dessa båda gatukök. Var han delägare i ännu flera? Detta ouppklarade mord kan ha handlat om beskyddarverksamhet och/eller uppgörelse bland kriminella. Har dock ingen som helst aning om BO själv ifall var inblandad i något av dessa?

Det har nu gått över 30 år sedan han avrättades i gatukökets lucka av en okänd GM. Fallet kommer tyvärr att förbli ouppklarat.
Citera
2022-09-25, 21:32
  #3
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för en bra trådstart om ett fall jag inte kände till sedan tidigare.

Uppenbarligen så var någon/några ute efter för att "ta" Paraskevas eftersom det redan hade skett en gång tidigare. Både i Staffanstorps och Lund var han delägare i dessa båda gatukök. Var han delägare i ännu flera? Detta ouppklarade mord kan ha handlat om beskyddarverksamhet och/eller uppgörelse bland kriminella. Har dock ingen som helst aning om BO själv ifall var inblandad i något av dessa?

Det har nu gått över 30 år sedan han avrättades i gatukökets lucka av en okänd GM. Fallet kommer tyvärr att förbli ouppklarat.
Tack för uppskattning. Jag kände ej heller till detta fall förrän ganska så nyligen. Det har, jämfört med många andra fall, inte blivit mycket omskrivet - vare sig när det var aktuellt eller på senare år när man försökt lyfta gamla olösta mord.

Jag funderade också på om BO var involverad i kriminella sammanhang. Det låter spontant som så med tanke på mordförsöket och slutligen mordet. Om han ej var det, så kan det ha rört sig om beskyddarverksamhet. Kanske satte han sig emot "fel" folk?
Jag känner ej heller till om han hade fler restauranger utöver gatuköket i Lund och pizzerian i Staffanstorp.

Jag tror, tyvärr, inte heller att detta mord kommer lösas. GM, som skall ha pratat "dålig engelska", kan mycket väl ha varit en inhyrd mördare som efter mordet lämnat Sverige för att aldrig mer återvända.

Kan tilläggas att BO var född i Ronneby, men verkar ha växt upp i Malmö. Han hade två yngre syskon. Föräldrarna var från Grekland. Vid tiden för sin död verkar BO ha bott i Staffanstorp.
__________________
Senast redigerad av Ettsjutretton 2022-09-25 kl. 21:34.
Citera
2022-09-25, 21:44
  #4
Medlem
Intressant.

Hur snappade du upp detta fallet?
Citera
2022-09-25, 22:04
  #5
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Intressant.

Hur snappade du upp detta fallet?
I slutet av denna artikel tas några ouppklarade mord upp, däribland mordet på Paraskevas: https://www.expressen.se/kvallsposte...behover-hjalp/

Här finns en Sydsvenskan-artikel om fallet från 2021. Den är tyvärr låst. Någon vänlig själ skulle kanske kunna dela några citat? Rubrik och ingress avslöjar i a f att polisen fortfarande arbetar med fallet, och att de är försiktigt hoppfulla.
Citat:
I maj 1992 mördades 25-årige Theo Paraskevas med två skott från en finkalibrig pistol i sitt gatukök vid Bangatan i centrala Lund.
Nu gör polisens Kalla fall-grupp ett omtag i det ouppklarade mordfallet.
– Min bedömning är att vi fortfarande har en chans att lösa det här, säger gruppens chef, kriminalkommissarie Bo Lundqvist.

[...]
https://www.sydsvenskan.se/2021-01-0...a-fall-gruppen
Citera
2022-09-26, 09:54
  #6
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Natten mellan den 16 och 17 maj 1992 arbetade Theocharis "Theo" Paraskevas, f 1967, i gatuköket Glada Gåsen (i vilket han var delägare) på Bangatan i Lund. Kl 04:15 uppenbarade sig en man i 30-årsåldern i gatukökets lucka, och frågade personalen efter "the big fellow". När Paraskevas uppenbarade sig drog besökaren pistol och sköt honom med två skott i magen. Kort därefter sågs två män lämna platsen i bil. Paraskevas avled i ambulansen på väg till sjukhus.
Paraskevas skulle tidigare ha blivit utsatt för ett mordförsök. Den gången skulle GM, enligt uppgift, ha försökt skjuta Paraskevas med ett hagelgevär när han arbetade på en pizzeria i Staffanstorp (även i den var han delägare).

Polisens sida om mordet med litet information och fotografi på BO: https://polisen.se/aktuellt/kalla-fa...is-paraskevas/

Är det någon som vet mer om detta ouppklarade mord? Jag vet ej om polisen haft några "heta" spår i ärendet? Handlade det om en "kriminell uppgörelse"? Beskyddarverksamhet?
Detta minns man. Det var också väldigt oroande att detta hände i Lund som annars var så lugnt och trevligt.
Snacket som gick förr var att Theo var skyldig fel folk pengar. Om det stämmer elller inte låter jag vara osagt.

Bild på gatuköket kort efter mordet:

https://bilderisyd.se/produkt/jb20201229_0008/
Citera
2022-09-26, 19:01
  #7
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Detta minns man. Det var också väldigt oroande att detta hände i Lund som annars var så lugnt och trevligt.
Snacket som gick förr var att Theo var skyldig fel folk pengar. Om det stämmer elller inte låter jag vara osagt.

Bild på gatuköket kort efter mordet:

https://bilderisyd.se/produkt/jb20201229_0008/
Tack så mycket för denna intressanta information samt fotografi. Att BO skulle ha varit skyldig "fel folk" pengar låter som ett mycket troligt scenario. Vet du om han var involverad i fler restauranger utöver de två som redan nämnts? Vet du möjligtvis något mer om mordförsöket, som skulle ha skett i Staffanstorp?
Citera
2022-09-26, 22:17
  #8
Medlem
Skaraborg2s avatar
Skyldig "fel folk" pengar?

Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Detta minns man. Det var också väldigt oroande att detta hände i Lund som annars var så lugnt och trevligt.
Snacket som gick förr var att Theo var skyldig fel folk pengar. Om det stämmer elller inte låter jag vara osagt.

Bild på gatuköket kort efter mordet:

https://bilderisyd.se/produkt/jb20201229_0008/

Tack för bilden på gatuköket samt vad som ev. kan ha varit orsaken till avrättningen.

Precis som skribenten Ettsjutretton har skrivit så tror jag också att BO kan ha varit skyldig "fel folk" pengar. Detta får vi aldrig veta men det kan ha varit på det sättet.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-09-26 kl. 22:20.
Citera
2022-09-26, 23:07
  #9
Medlem
Var på gatan en bit bort vid centralen när det hände. Det small och jag tittade bort i den riktningen. Såg en kille springa från gatuköket i en halvcirkel runt andra personer och sedan söderut på gatan. Kopplade då inte ihop smällen med killen som sprang eller att det var från ett vapen. Men det måste varit mördaren. Var han sen sprang har jag ingen aning om men där är ju olika möjligheter.

Det var en glad, trevlig, serviceinriktad kille som hade gatukiosken. Den var större än man ser på bilden. Bilden visar där luckan ut var men man kunde även gå in och sitta/beställa. Hans far, som jag har för mig även jobbade där ibland, flyttade tillbaka till Grekland efter att det hänt.
Citera
2022-09-27, 08:05
  #10
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Tack så mycket för denna intressanta information samt fotografi. Att BO skulle ha varit skyldig "fel folk" pengar låter som ett mycket troligt scenario. Vet du om han var involverad i fler restauranger utöver de två som redan nämnts? Vet du möjligtvis något mer om mordförsöket, som skulle ha skett i Staffanstorp?

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för bilden på gatuköket samt vad som ev. kan ha varit orsaken till avrättningen.

Precis som skribenten Ettsjutretton har skrivit så tror jag också att BO kan ha varit skyldig "fel folk" pengar. Detta får vi aldrig veta men det kan ha varit på det sättet.
Om jag inte minns fel så var han också inblandad i fler restauranger, tror det var en i Malmö?
Som Kamratblue nämnde ovanför så flyttade hans farsa tillbaka till Grekland efter att hans son blivit mördad.

Det snackades om att juggemaffian skulle ligga bakom mordet. Theo var en mycket omtyckt och snäll kille. Mordet förbryllade många. Även polisen.

Theo utanför pizzerian i Staffanstorp. Pizzerian finns kvar med samma skylt fortfarande

https://bilderisyd.se/produkt/jb20201229_0010/


Glada Gåsen låg för övrigt vägg iväg med den (ö)kända kinarestaurangen Blue Diamond. Där det också skedde en hel del fuffens.
https://bilderisyd.se/produkt/jb20201229_0017/
__________________
Senast redigerad av Carl Serung 2022-09-27 kl. 08:09.
Citera
2022-09-27, 09:07
  #11
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Om jag inte minns fel så var han också inblandad i fler restauranger, tror det var en i Malmö?
Som Kamratblue nämnde ovanför så flyttade hans farsa tillbaka till Grekland efter att hans son blivit mördad.

Det snackades om att juggemaffian skulle ligga bakom mordet. Theo var en mycket omtyckt och snäll kille. Mordet förbryllade många. Även polisen.

Theo utanför pizzerian i Staffanstorp. Pizzerian finns kvar med samma skylt fortfarande

https://bilderisyd.se/produkt/jb20201229_0010/


Glada Gåsen låg för övrigt vägg iväg med den (ö)kända kinarestaurangen Blue Diamond. Där det också skedde en hel del fuffens.
https://bilderisyd.se/produkt/jb20201229_0017/
Stort tack för ytterligare information samt fotografiet på Theo utanför pizzerian i Staffanstorp. Bildtext: ”Maskerade män har skjutit mot pizzerian i Staffanstorp.”
Tyvärr står det inte exakt datum mer än årtalet 1992. Men mordförsöket i Staffanstorp skedde i a f i nära anslutning till mordet i Lund.
Citera
2022-09-27, 09:20
  #12
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Stort tack för ytterligare information samt fotografiet på Theo utanför pizzerian i Staffanstorp. Bildtext: ”Maskerade män har skjutit mot pizzerian i Staffanstorp.”
Tyvärr står det inte exakt datum mer än årtalet 1992. Men mordförsöket i Staffanstorp skedde i a f i nära anslutning till mordet i Lund.
Har för mig att det var någon månad innan mordet. Vill minnas att skytten då flydde i en Saab som var nära att krocka med en annan bil? Och att bilen hittades utbränd någon dag senare utanför Svedala.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback