Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-09-23, 21:44
  #1
Medlem
Nihennas avatar
Ingen av Camilla eller Silvia är statschef utan kungens fru, men medans Silvia skrivs som drottning så får Camilla nöja sig med "drottninggemål".

Är detta en språklig skillnad, t ex att i engelskan så är det mycket viktigare att påpeka att det inte är någon riktig drottning utan "queen consort", eller ÄR det olika roller som Camilla och Silvia har där det är såpass mycket skillnad att olika titlar är motiverade?
Citera
2022-09-23, 21:51
  #2
Medlem
CalzoneItalias avatar
Både Camilla och Silvia är drottningar . Det blir dom när dom är gifta med en kung. När vår kung dör kommer Viktoria att bli vår regerande drottning. Drottning Viktoria och prins Daniel .
Citera
2022-09-23, 21:51
  #3
Medlem
4yoonlys avatar
Charles var väl gift med Diana, men Charles vänstrade med Camilla och Diana till slut hittade andra vänner :-)

Jo.. har noll koll... men var inte Diana adlig åtminstone? och Camilla är väl inte det?

Så Diana som Charles var gift med kunde (blev en princessa, med möjlighet till drottning) medans Camilla är en "commoner" och inte adlig, var inte en prinsessa och kan därmed inte bli en drottning?...

Aaaaah... vad fan vet jag... skål... läser ju inte hänt i veckan...
Citera
2022-09-23, 21:53
  #4
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Både Camilla och Silvia är drottningar . Det blir dom när dom är gifta med en kung. När vår kung dör kommer Viktoria att bli vår regerande drottning. Drottning Viktoria och prins Daniel .
Jo precis, jag är med dig, men när jag läser engelsk och svensk press är de väldigt noga med att titulera Camilla som "queen consort" eller "drottninggemål". Aldrig drottning, som de exempelvis titulerar Silvia. Därför jag är nyfiken.
Citera
2022-09-23, 22:00
  #5
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jo precis, jag är med dig, men när jag läser engelsk och svensk press är de väldigt noga med att titulera Camilla som "queen consort" eller "drottninggemål". Aldrig drottning, som de exempelvis titulerar Silvia. Därför jag är nyfiken.

Pressen skriver ditten o datten men faktum är att Drottning Elisabeth II var noga med att hennes son skulle bli kung och hans gemål drottning när hon dör.
Citera
2022-09-23, 22:08
  #6
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Både Camilla och Silvia är drottningar . Det blir dom när dom är gifta med en kung. När vår kung dör kommer Viktoria att bli vår regerande drottning. Drottning Viktoria och prins Daniel .
Om kungen för före Silvia och Viktoria blir drottning, vad blir då Silvia?

Att hon skulle återgå till någon sorts ”vanlig” kvinna känns ju inte troligt.
Citera
2022-09-23, 22:11
  #7
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Om kungen för före Silvia och Viktoria blir drottning, vad blir då Silvia?

Att hon skulle återgå till någon sorts ”vanlig” kvinna känns ju inte troligt.

Hon blir Silvia Sveriges fd drottning .
Citera
2022-09-23, 22:30
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Både Camilla och Silvia är drottningar . Det blir dom när dom är gifta med en kung. När vår kung dör kommer Viktoria att bli vår regerande drottning. Drottning Viktoria och prins Daniel .
Nej. De är drottninggemåler. Enbart en regerande kvinna benämns som drottning. En kvinna som är gift med en regerande monark är drottninggemål, ej drottning. I dagligt tal brukar man skippa att säga gemål, men de är gemål! En drottning är en regerande monark av kvinnligt kön.


Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Pressen skriver ditten o datten men faktum är att Drottning Elisabeth II var noga med att hennes son skulle bli kung och hans gemål drottning när hon dör.
Nej.
https://www.bbc.com/news/uk-60274816
Queen backs Camilla to be Queen Consort
Drottning Elizabeth II ville att Camilla skulle bli Drottning-gemål!
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Hon blir Silvia Sveriges fd drottning .

Victoria blir Sveriges drottning och Silvia blir änkedrottning och har kvar drottningrangen.



Ge blanka fan i att skriva massa skit när du helt uppenbart har noll koll på hur saker förhåller sig.
__________________
Senast redigerad av GrevenFB 2022-09-23 kl. 22:39.
Citera
2022-09-23, 22:38
  #9
Medlem
flippwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Charles var väl gift med Diana, men Charles vänstrade med Camilla och Diana till slut hittade andra vänner :-)

Jo.. har noll koll... men var inte Diana adlig åtminstone? och Camilla är väl inte det?

Så Diana som Charles var gift med kunde (blev en princessa, med möjlighet till drottning) medans Camilla är en "commoner" och inte adlig, var inte en prinsessa och kan därmed inte bli en drottning?...

Aaaaah... vad fan vet jag... skål... läser ju inte hänt i veckan...

Diana är från Spencer family(även Churchill tillhör den släkten)!
Citera
2022-09-23, 22:44
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jo precis, jag är med dig, men när jag läser engelsk och svensk press är de väldigt noga med att titulera Camilla som "queen consort" eller "drottninggemål". Aldrig drottning, som de exempelvis titulerar Silvia. Därför jag är nyfiken.

Både Silvia och Camilla är drottning-gemål.
Men med tiden, och i dagligt tal, upphör man att säga gemål/consort och säger enbart "drottning".

Men de är och förblir gemål formellt.

En drottning (ej drottninggemål) är en regernade monark av kvinnligt kön. Alltså kvinna som ej är gift med regerande monark.

Kronprinsessan Victoria blir drottning. Prins Daniel blir ej kung, han blir prins- eller kungsgemål (beroende på hur Victoria vill ha de).
Citera
2022-09-23, 22:45
  #11
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flippwr
Diana är från Spencer family(även Churchill tillhör den släkten)!

Ledsen men det säger mig ingenting (jo jag vet vem Churchill var givetvis)...men menar du att inte Diana var "adlig"?
Vet inte varför jag gav mig in på detta ämne (då jag har noll koll egentligen... :-)

Trodde Charles inte var en sådan "inter looper" så han gifte sig med en "no body" :-) Men när du säger det så undrar jag om det inte var lite ståhej ändå när han gifte sig med Diana och det kanske var för just detta? att hon var en "vem som helst"? :-)

jaja jag slutar nu... har som sagt noll koll... haha
Citera
2022-09-23, 23:11
  #12
Medlem
Hon är Queen consort eftersom hon är en slampa. På riktigt.

Diana var oskuld när hon gifte sig och hon födde två söner (heir and a spare) (blivande kung och hans reserv, ett uttryck myntat av amerikanskan Consuelo Vanderbilt, gift med hertigen av Marlborough.

Efter sin skilsmässa gifte sig Charles (eller Karl som det heter på svenska) med Camilla som han vänstrat med långt innan han skilde sig. Därför blir hon inte drottning.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback