• 1
  • 2
2022-09-23, 15:30
Medlem
Hej jag undrar hur det funkar med att mina föräldrars ägodom går i arv till mig vi hade ett hus dem köpte för 1 miljon när jag föddes runt 90 talet som dem renoverade och sålde för 8 miljoner.

Hur funkar det om inte köparen betalade cash liksom får den betala en summa i månaden typ till mina föräldrar som jag sen ska ärva isåfall med tills beloppet för huset är uppnått? Kan tillägga att dem köpt en billig bostadsrätt nu.
Citera
2022-09-23, 15:38
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av napster99
Hej jag undrar hur det funkar med att mina föräldrars ägodom går i arv till mig vi hade ett hus dem köpte för 1 miljon när jag föddes runt 90 talet som dem renoverade och sålde för 8 miljoner.

Hur funkar det om inte köparen betalade cash liksom får den betala en summa i månaden typ till mina föräldrar som jag sen ska ärva isåfall med tills beloppet för huset är uppnått? Kan tillägga att dem köpt en billig bostadsrätt nu.

Har de testamenterat fastigheten till dig?
Citera
2022-09-23, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Har de testamenterat fastigheten till dig?

Ingen aning men det är ju laglottslagen som gäller
Citera
2022-09-23, 15:39
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
[...]Hur funkar det om inte köparen betalade cash liksom får den betala en summa i månaden typ till mina föräldrar som jag sen ska ärva isåfall med tills beloppet för huset är uppnått?
Hur tror du att någon utomstående skall kunna svara på det?
Vad som överenskommits gällande erläggande av köpeskillingen får du fråga dina föräldrar eller köparen om.
Citera
2022-09-23, 15:40
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ingen aning men det är ju laglottslagen som gäller

Nej, de lever ju?
Citera
2022-09-23, 15:41
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:

Du får kolla köpeavtalet.
om det var avbetalning eller om full likvid skulle erläggas.
Om jag gissar så är inte dina föräldrar bank åt köparen utan de har fått stålarna.
Citera
2022-09-23, 15:41
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
Hur tror du att någon utomstående skall kunna svara på det?
Vad som överenskommits gällande erläggande av köpeskillingen får du fråga dina föräldrar eller köparen om.
Detta var nog den mest rubbade tråd jag läst här. Jisses
Citera
2022-09-23, 15:42
Medlem
Fattar inte vad du menar, huset är väl redan sålt? Då har dina föräldrar fått 8 miljoner på banken och det är deras ansvar att betala vinstskatt.
Citera
2022-09-23, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Du får kolla köpeavtalet.
om det var avbetalning eller om full likvid skulle erläggas.
Om jag gissar så är inte dina föräldrar bank åt köparen utan de har fått stålarna.

Om det är avbetalning så är det som jag nämnde i trådstarten att jag ärver ett månadsbelopp? Borde inte det vara det vanligaste isåfall vid hus affärer i medelklass Svenssons territorium?
Citera
2022-09-23, 15:48
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Om det är avbetalning så är det som jag nämnde i trådstarten att jag ärver ett månadsbelopp? Borde inte det vara det vanligaste isåfall vid hus affärer i medelklass Svenssons territorium?
Nja, du ärver väl i så fall fordran enligt överlåtelseavtalet.
Det är knappast det vanligaste att privatpersoner säljer fastigheter på avbetalning till andra privatpersoner.
Citera
2022-09-23, 15:55
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Har du verkligen förstått dina föräldrar rätt här?

Inte fan är det vanligt att någon som säljer ett hus agerar bank till köparen. Låter riktigt suspekt i mina ögon. Det vanliga är ju att full betalning skett när köparen får tillgång till fastigheten och inget annat.

Du måste fråga dina föräldrar och dig själv varför köparen har fått gjort på detta viset, är det en släkting månne?
Citera
2022-09-23, 16:31
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
OM det är avbetalning då ärver du det som står i avtalet.
men det är väl ingen ide att gissa.
Du kan ju i din tur förmodligen sälja denna fordran till tredje man så får du ut cash
Kolla avtalet.
det är väldigt sällsynt att säljaren agerar bank åt köparen i medelklass Svensson.
Eller säljer med hyrköp.
jag har bara hört talas om det när någon sålt en billig sommarstuga till släktingar eller nära bekanta.
Jag sätter en krona på att köparen tar över lånen eller tar nya lån.
Ps
jag är amatör
ds
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in