Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2022-09-24, 00:01
  #49
Medlem
Bylwes avatar
Det här kanske låter helt galet, men har du provat amfetamin?
Citera
2022-09-24, 00:20
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttLivUtanSyn
Somnar bäst mellan 7-13 ja, lite oavsett när jag gått upp så är det då mina chanser till insomning funkar bäst. Somnade 9 i morse och vaknade 15. Innan dess hade jag varit vaken sen 11 (alltså 22 timmar) men då hade jag bara fått 4 timmars sömn då jag hade somnat 7 innan dess.

Nåt är ju galet helt klart. Visst att jag skulle kunna dra ned på skärmtid och meditera mer, men tror det är något i kemisk obalans rent fysiskt.
Narkolepsi hmm. Kanske att man drar på sig utmattningssyndrom som leder en dit. Kanske har det att vänta.

Hur länge har du levt såhär med så grava problem som verkar hindra dig från det basala, utan jobb osv? Är du ung eller äldre?
Citera
2022-09-24, 00:30
  #51
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BavarianBeetle
Ta en nypa frisk luft innan du lägger dig.

Haha. Och ett glas varm mjölk.
Citera
2022-09-24, 00:35
  #52
Medlem
Det låter verkligen tufft, TS, du har hamnat i en riktigt ond cirkel inte bara med sömnen tänker jag, utan med själva livet.

Först vill jag bara nämna en grej med insomningstabletter: de kan ha en biverkning i form av rebound insomnia, alltså att man får svårare att somna av egen kraft. För vissa verkar denna effekt kunna kvarstå lång tid efter att man senast tog medicinen. En bra idé för dig, särskilt eftersom du ändå inte upplever effekt av insomningstabletter, är att sluta helt med den typen av mediciner och ge kroppen en chans att avgifta sig.

Sen måste jag tyvärr instämma i kören som uppmanar till motion och livsstilsförändringar. Jag har läst dina invändningar och de är helt adekvata. I den situation du befinner dig kan du inte se annat än att motion är jobbigt och att din energi inte räcker till för något annat än att upprätthålla den lilla flämtande existens du har idag.
Meeeeen- likafullt är det som alltid såhär: om du fortsätter göra på samma sätt kan du inte vänta dig att få ett nytt resultat.

Motion- och då räcker knappast stillsamma promenader, utan här gäller det att springa, cykla eller göra nåt annat där du får upp flåset och blir svettig- kommer få fart på ditt försoffade system. Det kommer vara jättejobbigt till en början eftersom din kropp har vant sig av med aktivitet, men du kommer bli förvånad över hur snabbt det går att börja orka mer. Målet med den fysiska aktiviteten är att du ska ge kroppen en match, trötta ut den, så att den kan ge dig sömn. Tänk för varje tungt och tråkigt steg du springer att du gör det för att kunna sova. Du är desperat idag, låt det bli din drivkraft och få dig att kämpa. Du är ung och har massor av liv framför dig, liv där du kan uppleva massor, utvecklas, vara lycklig! Låt inte sömnbrist förstöra, utan ta fighten och slåss!

Jag förstår dina invändningar, men testa att bara strunta i dem ett tag. Du har inte mycket att förlora, så testa åtminstone att trotsa den där känslan som säger "jag orkar inte".

Regelbundna vanor underlättar också för sömnen, liksom goda vanor gällande mat med mera, precis som flera andra skrivit till dig redan. Sköt om dig och din kropp, skapa så bra förutsättningar som möjligt för att den ska fungera.

Försök bryta depressionen och ledan- se till att få in lite ljus i ditt liv. Det du ägnar din tid åt idag är kanske inte det du mår bäst av, fundera på vad du skulle kunna hitta på för att få in mer glädje och ljus i livet. Idag låter det som om du inte precis har så mycket att se fram emot eller längta efter- och vad är det då för mening med att tex. sova, äta rätt osv.? Hitta det där som kan dra dig framåt och få dig att längta efter nästa dag!

Om vi snackar medicin- har du testat Propavan? Den kan funka riktigt bra om du får någorlunda styr på livet (motionerar, äter rätt&regelbundet osv.). Det kan vara lite klurigt att hitta rätt tillfälle att ta dem, ofta verkar det funka bra att ta dem till mat 1- 2 timmar innan du går och lägger dig. De har en diskretare effekt än insomningtabletter så du behöver vara mer aktiv själv med att se till att gå och lägga dig och ge medicinen en chans. Man kan krossa tabletterna och få starkare/snabbare effekt. Eventuella myrkrypningar (som folk brukar gnälla över med Propavan) lägger sig med tiden och är värda att stå ut med för din del om du kan bli hjälpt av tabletterna.

Sammanfattningsvis (och du kommer säkert hata mig för det, men jag struntar i det för jag vet att jag har rätt ): börja leva så kommer du få sova!
Citera
2022-09-24, 00:39
  #53
Medlem
Jag tror det skulle kunna hjälpa med miljöombyte där du blir aktiv och följer någon annans rytm typ.

En annan viktig sak är att om du lagt dig för att sova men inte gör det inom typ 30-60 minuter, gå upp. Städa och gör något, eller ta en nattpromenad (eller vilken tid du nu försöker sova men på natten är ju att rekommendera så du får solljus om dagen).

Se sängen endast som sovplats. Ligg inte och tänk, grubbla, vänd dig eller pilla med mobilen.

Jag är väl inte den som ska komma med råd egentligen då jag själv har en sömn som är helt urballad och jag följer knappt mina egna tips men de ska hjälpa åtminstone!

Jag själv somnar rätt snabbt på 10mg zolpidem men tar det max tre dagar i veckan för att inte öka tolerans eller få än större problem med sömnen så att kroppen vänjer sig. Använder den som sagt endast när jag verkligen måste upp en viss tid och behöver minst fem timmars sömn.

Melatonin kan även det hjälpa som någon varit inne på tidigare.

Skapa sömnrutiner! Borde finnas massor av att läsa om detta på nätet från utbildad och kunnig expertis som läst och forskat inom området.

Även är ju det blåa ljuset förödande för sömnen så testa att inte använda mobil eller dator några timmar innan du ska lägga dig. Läs en bok eller ta en promenad då istället.

Men det kan ta tid att få ordning på det hela, inget du löser över en natt. Ge det några månader och hitta ett schema du följer. Ha en tid du även bestämmer att du ska gå upp och följ det slaviskt. Om det är 08, 10 eller 13 spelar mindre roll.

Kämpa på. Det går att lösa! Men tänk inte på att "du måste somna". Det gör ju vem som helst stressad!
Citera
2022-09-24, 00:42
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sssiamesia
...

Om vi snackar medicin- har du testat Propavan? Den kan funka riktigt bra om du får någorlunda styr på livet (motionerar, äter rätt&regelbundet osv.). Det kan vara lite klurigt att hitta rätt tillfälle att ta dem, ofta verkar det funka bra att ta dem till mat 1- 2 timmar innan du går och lägger dig. De har en diskretare effekt än insomningtabletter så du behöver vara mer aktiv själv med att se till att gå och lägga dig och ge medicinen en chans. Man kan krossa tabletterna och få starkare/snabbare effekt. Eventuella myrkrypningar (som folk brukar gnälla över med Propavan) lägger sig med tiden och är värda att stå ut med för din del om du kan bli hjälpt av tabletterna.

Sammanfattningsvis (och du kommer säkert hata mig för det, men jag struntar i det för jag vet att jag har rätt ): börja leva så kommer du få sova!
Propavan är mer till för att man inte ska vakna en massa gånger under natten när man sover. Den hjälper dessvärre föga till insomningen i sig! Sen för mig personligen är jag som en zombie hela dagen efter när jag testat dessa!
Citera
2022-09-24, 00:57
  #55
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laureth
Fick göra den 4 ggr iom att jag inte sov överhuvudtaget 3 av gångerna, vilket jag blev utskälld för. Vilket visar lite på hur väl de förstår problematiken.

Man hade hoppats att experter skulle förstå att man inte går dit på kul.

Men de är väl som andra, de underskattar hur hemska sömnbesvär kan vara. Folk tror att pyttesmå och övergående sömnproblem är samma som extrema kroniska problem.
Citera
2022-09-24, 01:00
  #56
Medlem
Jag har lidit av grava sömnproblem i perioder i livet då jag inte sovit på flera dygn och har idag stöd av min ADHD klinik som främst hjälper mig med sömnen. Jag har reflekterat över att när jag har haft sömnproblem, så har orsaken alltid varit att jag inte trivs i en relation eller i ett arbete. Mitt råd till dig är att fundera på vad det är som bekymrar dig, och att göra ditt yttersta för att ändra det.

Kortsiktiga ting som hjälper-
Högintensiv motion som många har nämnt i tråden. Löpning och kampsport har fungerat för mig, och framförallt träning de dagar jag inte sovit natten innan för att riktigt trötta ut mig. Jag vet, det tar emot att träna en skitdag då man inte har sovit, men det känns alltid bra efter en träning.
Meditation, framförallt meditation de dagar du får sova och hitta ditt sätt så att du är stark de nätter som är tuffare.
CBD-olja hjälper till att slappna av, 1-2 droppar innan sömn och melatonin har hjälpt mig oerhört när det varit som tuffast. Detta kan man ta i ganska höga doser utan otäcka bieffekter. Stort lycka till och tro på att du kan vända detta!
Citera
2022-09-24, 02:24
  #57
Medlem
hockexs avatar
Testa att knulla
Citera
2022-09-24, 13:27
  #58
Medlem
nonameds avatar
vet hur det känns. håll ut. lätt sagt. faktum är att du inte har ett val och det har inte jag heller.
Citera
2022-09-25, 20:47
  #59
Medlem
EiraThunbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttLivUtanSyn
Vill klargöra att jag inte tar benzo längre. Gjorde mig såsig och fick huvudvärk men kom aldrig till ro, somnade mycket sällan.
Det jag tog mest var iktoviril, xanor och flunitrazepam både på laglig och olaglig väg. Körde även mycket alprazolam i flytande form som droppar.
När ikto inte funkade för sömnen när jag tog runt 20mg gav jag upp.

Du verkar ha utvecklat ett beroende, oron är en del av abstinensen också. Du kommer nog att behöva besöka en sömnklinik och en beroendeklinik. Blanda inte för många olika preparat med varandra. Har du testat valeriana och liknande?

Var försiktig och ta hand om dig. Mitt råd är att du söker hjälp innan det här spårar ur.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback