• 2
  • 3
2022-09-23, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Jag förstår inte era resonemang om att ni har röstat SD. Det kommer sannolikt att vara en källa till högre hyror genom att de stödjer borgarna och de vill förutom att ha högre hyror dessutom ha marknadshyror som skulle höja hyrorna bra mycket mer än 10%. Där snackar vi 40-60%.

Så hyresrätter kommer ligga på runt 15k för en 2a? Bullshit.
2022-09-23, 02:26
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/h...ning-kan-vanta

Hur kommer svensken klara av en hyreshöjning på 10%?
Blir det fattighjon?
De som har bostadstillägg och en hög hyra i dagsläget lär klara sig ett tag.

Över tid så lär utrotningsminister Kristersson se till att att dessa tärande försvinner för gott.
2022-09-23, 02:30
Medlem
Dessa hyresvärdar säger jag bara
Under 10 + år har räntan sänkts men inte fan kom man med hyressänkningar då. Då skall man fan inte heller komma med hyreshöjningar när räntan ökar.

Sitter i en brf styrelse med god insyn i ekonomin så jag vet vad det kostar att driva ett hus, och min erfarenhet säger mig att om inte standarden har ökat senaste 10 åren så finns det inte mycket som talar för att man skall vara i "behov" av hyresökningar.

Så vad beror detta behov av ökade hyror på? Jo på att det finns en förväntan att fastigheter alltid skall ge vinst. (Fundera på hur många företag som besitter detta privilegium utan att ständigt behöva erbjuda en bättre produkt. Just det...) Och ju dyrare ägaren fått betala för sitt förvärv ju mer förväntar han sig i vinst --> Högre hyror
Jag hade en princip när jag arbetade med upphandling och det var att "Era dåliga affärer skall inte på något sätt drabba mig eller mina kunder"

Jag rentav längtar efter den dagen då det är hyresgästens marknad och hyresvärden får kämpa för att få sina lägenheter uthyrda. Då skall ni få se på hyressänkningar.
2022-09-23, 02:33
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/h...ning-kan-vanta

Hur kommer svensken klara av en hyreshöjning på 10%?
Blir det fattighjon?

Inte för oss fastighetsägare.
Men jag tänker inte höja hyrorna jag tar ut, inte så mycket i alla fall. (Har fasta avtal gällande fastighetsuppvärmningen, och fastigheterna är nollbelånade). Så även mina hyresgäster får ta del av mina goda ekonomiska beslut. Några procent blir det, men absolut inga 10!
Tror knappt fem. Elen ingår inte i hyran.
2022-09-23, 02:37
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Dessa hyresvärdar säger jag bara
Under 10 + år har räntan sänkts men inte fan kom man med hyressänkningar då. Då skall man fan inte heller komma med hyreshöjningar när räntan ökar.

Sitter i en brf styrelse med god insyn i ekonomin så jag vet vad det kostar att driva ett hus, och min erfarenhet säger mig att om inte standarden har ökat senaste 10 åren så finns det inte mycket som talar för att man skall vara i "behov" av hyresökningar.

Så vad beror detta behov av ökade hyror på? Jo på att det finns en förväntan att fastigheter alltid skall ge vinst. (Fundera på hur många företag som besitter detta privilegium utan att ständigt behöva erbjuda en bättre produkt. Just det...) Och ju dyrare ägaren fått betala för sitt förvärv ju mer förväntar han sig i vinst --> Högre hyror
Jag hade en princip när jag arbetade med upphandling och det var att "Era dåliga affärer skall inte på något sätt drabba mig eller mina kunder"

Jag rentav längtar efter den dagen då det är hyresgästens marknad och hyresvärden får kämpa för att få sina lägenheter uthyrda. Då skall ni få se på hyressänkningar.

Läs mitt tidigare svar. Jag har nollbelånade fastigheter och fasta avtal för uppvärmning. Öka hyran blir ett "måste", men inga 10% inte. Elen ingår inte i hyran, den står gästerna själva för.
2022-09-23, 02:40
Medlem
Pöbeln gråter över 10% hyreshöjningar... Om bara ena föräldern slutar röka så har ni ju råd?

Vänsterns valboskap slutar aldrig att förvåna, dom tycker att inflation och räntehöjningar inte gäller dom för dom är samhällets offer. Helst ska ju boendet vara gratis och bekostas av oss som jobbar och livnär dessa parasiter.
2022-09-23, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Läs mitt tidigare svar. Jag har nollbelånade fastigheter och fasta avtal för uppvärmning. Öka hyran blir ett "måste", men inga 10% inte. Elen ingår inte i hyran, den står gästerna själva för.

Orkar inte skrolla genom tråden. Vad består dina ökade kostnader av?
Vi står också inför ökade kostnader som vi kommer att ta ut på brf medlemmar samt de hyresgäster vi har.
Vi pratar kanske 1% på hyresgästerna med hyror på ca 6000 där vi redan höjt med ca 1% varje år. Samt avgiftshöjning för brf på ca 2-5% där vi inte höjt något på 10 år.

I en rimlig ekonomi så går hyror alltid upp när alla andra kostnader går upp. I annat fall är det något fel.
Min poäng är att jag inte köper att höjda räntor inte är ett giltigt skäl till hyreshöjning om man inte sänkte hyran när räntan sänktes för några år sedan.
2022-09-23, 02:53
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Orkar inte skrolla genom tråden. Vad består dina ökade kostnader av?
Vi står också inför ökade kostnader som vi kommer att ta ut på brf medlemmar samt de hyresgäster vi har.
Vi pratar kanske 1% på hyresgästerna med hyror på ca 6000 där vi redan höjt med ca 1% varje år. Samt avgiftshöjning för brf på ca 2-5% där vi inte höjt något på 10 år.

I en rimlig ekonomi så går hyror alltid upp när alla andra kostnader går upp. I annat fall är det något fel.
Min poäng är att jag inte köper att höjda räntor inte är ett giltigt skäl till hyreshöjning om man inte sänkte hyran när räntan sänktes för några år sedan.

Allt har blivit dyrare. Finns annat än värme och räntor som kostar vid fastighetsdrift.
Personal exempelvis. Rengöringsmedel, bränsle till bil (transporter) etc.
2022-09-23, 02:55
Medlem
Diablo1118s avatar
(FB) Bostadsmarknaden i Sverige just nu!

Tråd finns redan om bostadsmarknaden.

Tråd låst / Moderator
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in