Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-09-22, 16:55
  #13
Medlem
ost-e-knarks avatar
Jag köpte den dyraste asusroutern för mobilt bredband och internet gick ner hela tiden, när jag senare fick fiber använde jag samma router och då fungerade det mycket bättre. Det var i mina ögon det mobila bredbandet som var det som krånglade och inte routern.

Välj den ISP'n som har obegränsad användning, mast närmast dig samt kortast bindningstid. Jag skulle köpa hårdvaran själv också men ibland krånglar supporten över att det inte är deras egna grejer, välj det som passar din kunskap bäst.
Citera
2022-09-22, 17:16
  #14
Medlem
killawifes avatar
Jag hade tidigare Tre och massor med problem med slö hastighet, nedkopplingar och rena död-tider. Jag bytte nyss till Telenor och fick Bra hastighet 50 Mbit, inga nedkopplingar eller dödtider.

Jag köpte OCKSÅ den bästa och dyraste 4g routern(Asus AC68-4G) och den var inte på nåt sätt bättre en en Huawei B535 som är standardroutern för många mobila nät. Köp en sån istället. Skit i företagens "router på köpet" med bindningstid. En router kostar typ ingenting och det är mycket mer värt att kunna bryta abbonemanget när du vill.
Citera
2022-09-22, 17:19
  #15
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Observerad
Tjena!
Ska flytta till en ny bostad där jag inte har möjlighet till fast bredband, och undrar vilket alternativ för mobilt bredband som är bäst. Dessvärre finns det bara ett litet utbud i området när jag kollar bredbandsval.se - Comviq, Telenor, Tre, Telia, Tele2, Fibio och Hallon. Någon som har testat några av dessa leverantörer och kan skriva några ord?

Sedan detta med router. Funderade på denna:
https://www.kjell.com/se/varumarken/...7C37250A81FF34

Ett annat alternativ är ju att använda mobilen som hot spot, men det tillvägagångssättet tenderar att vara rätt söligt.

Sätt upp en fast antenn av bra kvalitet. Så har jag gjort och ligger på 65-70Mbit ned och 22-25Mbit upp via 4GLTS. Duger till det mesta och funkar att streama film med om man vill det.

Välj bolag efter närmast din position. Rikta antennen noggrant och lås dan i den positionen.

Tre och Telenor verkar ligga på samma mast för mig då jag får samma hastigheter, Båda har obegränsade abbonemang.
__________________
Senast redigerad av Milldue 2022-09-22 kl. 17:22.
Citera
2022-10-28, 15:59
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Observerad
Yep, det abonnemanget blir det utan tvekan.
Säg till om den var bra.
Citera
2022-10-28, 17:38
  #17
Medlem
Observerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavadolfstorg14
Säg till om den var bra.

Det ingick i bostaden så mobilt bredband behövdes inte.
Citera
2022-12-08, 17:39
  #18
Medlem
HerrGickhans avatar
Hur ska man tolka det som kallas för bastäckning. Jag har sett beskrivningen som branschen använder, men är bastäckning egentligen ett annat ord för usel täckning och något som inte fungerar på ett tillfredsställande sätt inomhus?
Citera
2022-12-13, 08:51
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Mobilt funkar bra för kontorsapplikationer och att streama film numera, men inte för "framtiden" där hela medvetanden kommer att överföras i realtid med 100+ Gbps. Det kan inte flyga över radio eftersom det är ett delat medium. Kapaciteten är alltid många magnituder större på fiber.

Med det sagt för att svara på TS frågeställning, Tres obegränsade är i min erfarenhet bäst så länge som de har god 4G/4G+ täckning där du bor. Delar även ut riktiga IPv4-adresser på privatabbonemangen, inte CGNAT som Telia och Telenor tyvärr gör.
Skaffa en ordentlig LTE/4G router i 2000:- klassen med multipla antenner från t.ex. Asus eller TP-Link och skruva upp den på väggen högt upp nära ett fönster.

tror knappast mitt nuvarande ip 95.xx är cgnat
eller 78xx
telia mobilt bredband fri surf
Citera
2022-12-14, 08:31
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av galonseck
tror knappast mitt nuvarande ip 95.xx är cgnat
eller 78xx
telia mobilt bredband fri surf

Då varierar det numera, kanske beroende på vilken APN som är inställd.
Tenderar att vara så att operatörer erbjuder det om kunden gnäller.
99% av kunderna märker inget av cgnat, det kräver att man är rätt tekniskt avancerad för att ha nåt nytta av ett offentligt IP.
För den som vill undvika identifiering kan det t o m vara en fördel, eftersom flera personer har använt en IP samtidigt. Vill minnas att cgnat:ade kunder på comhem var immuna mot Spridningskollens "åtal" som ogillades väldigt fort.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback