• 1
  • 2
2022-09-22, 08:37
Medlem
Många skrattar numera med rätta åt den ryska militära kapaciteten men tänk på vad som väntar om några år.

Kommer ni ihåg det andra Tjetjenienkriget? Efter att den ryska horden åkt på dyngstryk i det första Tjetjenienkriget pga inkompetens och korruption lärde sig ryssarna något och gick in och vann nästa krig. Röda armén 1939 var dessutom inte densamma som Röda Armén 1944.

Nu åker ryssen på dyngstryk i Ukraina pga inkompetens och korruption. Efter detta så kommer ryssarna att ha stora mängder stridserfarna trupper, ett enormt självhävdelsebehov och en revanschlusta.

Kan ryssarna få ordning på befälsordningen och skaffa mer moderna vapen så kan nästa krig se mycket annorlunda ut.

Samtidigt så var västerlandet inga trupper som har egentlig erfarenhet av Big Army krig med det enorma övervåld som artilleriet innebär. På sin höjd har man jagat flipflopkrigare i Afghanistan, Irak och Mali. Jag tror att även om en Natoarmé är tekniskt och kompetensmässigt överlägsen den ryska armén så skulle detta övervåld initialt få den på flykt.

Låt oss abstrahera bort Putin i denna diskussion. Jag anser att Putin inte är problemet. Ryssen har imperialism i blodet och kommer alltid att vilja visa världen att Russia fortfarande är Strongk.
Citera
2022-09-22, 08:56
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnoAlco
Kommer ni ihåg det andra Tjetjenienkriget? Efter att den ryska horden åkt på dyngstryk i det första Tjetjenienkriget pga inkompetens och korruption lärde sig ryssarna något och gick in och vann nästa krig. Röda armén 1939 var dessutom inte densamma som Röda Armén 1944.
Ja, ryssarna vann inte slaget utan Putler gjorde överenskommelse med mäktigaste klanledaren Ramsan Khadirov. Eldupphör och informellt självstyre i utbyte mot införlivad lydregion utåt sett.

Röda armén var inte samma efter 1944 för de var bla upprustade med avancerat krigsmaterial från väst ex vis radarer från USA.
Citera
2022-09-22, 08:58
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Många skrattar numera med rätta åt den ryska militära kapaciteten men tänk på vad som väntar om några år.

Nu åker ryssen på dyngstryk i Ukraina pga inkompetens och korruption. Efter detta så kommer ryssarna att ha stora mängder stridserfarna trupper, ett enormt självhävdelsebehov och en revanschlusta.

Kan ryssarna få ordning på befälsordningen och skaffa mer moderna vapen så kan nästa krig se mycket annorlunda ut.

Samtidigt så var västerlandet inga trupper som har egentlig erfarenhet av Big Army krig med det enorma övervåld som artilleriet innebär. På sin höjd har man jagat flipflopkrigare i Afghanistan, Irak och Mali. Jag tror att även om en Natoarmé är tekniskt och kompetensmässigt överlägsen den ryska armén så skulle detta övervåld initialt få den på flykt.

Det är ungefär så jag tänker. Att NATO behöver bots on the ground för att bekämpa ryssen och det vet vi ju redan att NATO inte haft lust till. Istället har NATO sänt kniven under bordet och låtit Ukrainska män slåss istället. Vi vet redan att Ukrainas soldater håller hög kvalitet och är motiverade. Min fråga är om NATO-soldater kommer hålla samma höga kvalitet och motivation, jag tror alltså inte på det.

Det är också så att 300 000 extra ryska soldater inte är mycket, vad händer om Putin beslutar sig för att sända 300 000 till, eller varför inte 600 000 trupper till?

Många påstår att Ryssland inte har tillgång till krigsmaterial men jag är faktiskt skeptiskt till den saken.
Citera
2022-09-22, 09:05
Moderator
Briasccas avatar
Citat:

Jag tror att även om en Natoarmé är tekniskt och kompetensmässigt överlägsen den ryska armén så skulle detta övervåld initialt få den på flykt.

Ett eftertänksamt "nej" får bli mitt svar på din intressanta fundering. De hakar som jag ser för ryssarna är att de strider på ett broderfolks landområdet och krigsmoralen sviktar. Ingen drivkraft som efter Hitlers svek mot kompisen Stalin. Men det finns också mer.

Rysk vapenindustri saknar redan nu tillräckligt högteknologiska svarvar och elektronik, de saknar reservdelar och uppdateringar, inom några år kommer de sakna Sim-kort till sina telefoner, och sannolikheten för att de ska kunna bli världsledande på vapenområdet är obefintligt. Väst kommer täta kryphålen för de varor som sipprar in. Och Kina kommer alltid välja lojalitet med väst före den ryska vapenindustrin, annars får kommunist-Kina problem med sin egen befolkning om de pga västsanktioner får sin industri avskuren från de viktiga västmarknaderna. Kina och kineser göra bara saker som är bra för dem själva.

Så Ryssland kommer att 1) förlora kriget samt 2) lida välfärdsmässigt av sanktionerna, och 3) väst kommer aldrig mer göra sig beroende av Ryssland på flera generationer.

Ni som är unga idag, så där 20 -30 år gamla kommer på er ålderdom att se hur Ryssland ännu på 2060-70-talen lider av det felsteg deras ledare, understödd av deras befolkning, gjorde den 24 februari 2022. Ett statskupp i Ryssland kommer inte förändra det faktumet.

Det är kört för ryssarna men inte ensamt beroende på Ukraina-kriget, Utan pga att de inte tog till sin renässansens idéer på 1500-1600-talet, inte heller upplysningstidens idéer om den fria självständiga människan på 1700-talet och inte valde vägen in mot den liberala demokratin på 1800-talet, utan i stället satsade stenhårt vidare på ett kommunistiskt idéförtryck och så ett kallt krig på 1900-talet.
Citera
2022-09-22, 09:34
Medlem
Zzzzorrros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Ett eftertänksamt "nej" får bli mitt svar på din intressanta fundering. De hakar som jag ser för ryssarna är att de strider på ett broderfolks landområdet och krigsmoralen sviktar. Ingen drivkraft som efter Hitlers svek mot kompisen Stalin. Men det finns också mer.

Rysk vapenindustri saknar redan nu tillräckligt högteknologiska svarvar och elektronik, de saknar reservdelar och uppdateringar, inom några år kommer de sakna Sim-kort till sina telefoner, och sannolikheten för att de ska kunna bli världsledande på vapenområdet är obefintligt. Väst kommer täta kryphålen för de varor som sipprar in. Och Kina kommer alltid välja lojalitet med väst före den ryska vapenindustrin, annars får kommunist-Kina problem med sin egen befolkning om de pga västsanktioner får sin industri avskuren från de viktiga västmarknaderna. Kina och kineser göra bara saker som är bra för dem själva.

Så Ryssland kommer att 1) förlora kriget samt 2) lida välfärdsmässigt av sanktionerna, och 3) väst kommer aldrig mer göra sig beroende av Ryssland på flera generationer.

Ni som är unga idag, så där 20 -30 år gamla kommer på er ålderdom att se hur Ryssland ännu på 2060-70-talen lider av det felsteg deras ledare, understödd av deras befolkning, gjorde den 24 februari 2022. Ett statskupp i Ryssland kommer inte förändra det faktumet.

Det är kört för ryssarna men inte ensamt beroende på Ukraina-kriget, Utan pga att de inte tog till sin renässansens idéer på 1500-1600-talet, inte heller upplysningstidens idéer om den fria självständiga människan på 1700-talet och inte valde vägen in mot den liberala demokratin på 1800-talet, utan i stället satsade stenhårt vidare på ett kommunistiskt idéförtryck och så ett kallt krig på 1900-talet.

Han ljuger som vanligt den där. Det är en försvarsmekanism för att hans ukrainska imperialistpolare hackas i bitar (tvångsförda dit stackarna) och banderas gäng inte längre kan terrorisera vanliga ryska invånare....

Lyssnar man pp Shoigu på

https://rumble.com/vwbbjn-putin-anno...-coverage.html

Säger dom ju rakt ut t ex... Vi har betydligt mindre soldater än nato & kommer förlora. Men diskussionen handlar inte här om föesvara något utan om att hetsa och kåta upp sig för att i slutändan förstöra ryssland.

In your dreams säger jah shittlib, in your dreams.

Hittils har alla talking pointsen fråm denma sidan visat sig vara rena lögner å hittepå. Så även denna.

Men klart är att ukrainsk imperialism är ett minne BLOTT. Att banderas gäng har fått och kommer få tugga bly tills/om nästa hallIck dyker upp...

Men ryssarna på traditionell rysk mark ska bli fria. Det är ingen snack om den saken.

Vidare är infantila typer som låtsatskrigaren ovan väääääldigt arga på att ryska ledningen faktiskt bryr sig om sina soldater och deras liv. Att man beordrade reträtt istället för dö & illa fäkta. Som kvasinazisterna tvingar de "sina".

Det svider hos dessa ryssofober ^^

Vidare är givetvis tråden en konsekvens att vederbörande har svårt att tillika sig med faktum med att ryssarna nu mobiliserar 300K av resvervisterna & tidigare militärt folk.

Nato och alla gaphalspolitiker i väst vet mycket väl det här är en väldigt begränsad operation för att befria ryssar & inget annat.

Resten är vad det är... Bl a illa spelat skådesspel, ondska & cynism, kryddat med den kroniska ryssjukan så infekterade värden tappar all vett till slut och själv slukas av hatet värden bär på.
Citera
2022-09-22, 10:15
En stilla undran. Kanske verkar märkligt..
Ryssland är väl störst i världen med sitt forskningscenter som dom har och nanoteknik/medicin är väl framtidens vapen. Undrar vad som fått Putin att satsa på just det??
Jag försvarar inte eller stöder Ryssland på något sätt alls.
Försöker bara att förstå lite i min så dåliga inkompetenta hjärna och politik och matematik är mina sämsta..och läser i trådarna här och finner bara till största del svart eller vitt och sådant som redan tidningar informerat om.

Kanske någon som kan informera om andra sidor på nätet som inte då är fejk fakta. Jag är helt dum vad gäller internet och vad för sidor man ska vara försiktig med o.s.v.
Citera
2022-09-22, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zzzzorrro
Han ljuger som vanligt den där. Det är en försvarsmekanism för att hans ukrainska imperialistpolare hackas i bitar (tvångsförda dit stackarna) och banderas gäng inte längre kan terrorisera vanliga ryska invånare....

Lyssnar man pp Shoigu på

https://rumble.com/vwbbjn-putin-anno...-coverage.html

Säger dom ju rakt ut t ex... Vi har betydligt mindre soldater än nato & kommer förlora. Men diskussionen handlar inte här om föesvara något utan om att hetsa och kåta upp sig för att i slutändan förstöra ryssland.

In your dreams säger jah shittlib, in your dreams.

Hittils har alla talking pointsen fråm denma sidan visat sig vara rena lögner å hittepå. Så även denna.

Men klart är att ukrainsk imperialism är ett minne BLOTT. Att banderas gäng har fått och kommer få tugga bly tills/om nästa hallIck dyker upp...

Men ryssarna på traditionell rysk mark ska bli fria. Det är ingen snack om den saken.

Vidare är infantila typer som låtsatskrigaren ovan väääääldigt arga på att ryska ledningen faktiskt bryr sig om sina soldater och deras liv. Att man beordrade reträtt istället för dö & illa fäkta. Som kvasinazisterna tvingar de "sina".

Det svider hos dessa ryssofober ^^

Vidare är givetvis tråden en konsekvens att vederbörande har svårt att tillika sig med faktum med att ryssarna nu mobiliserar 300K av resvervisterna & tidigare militärt folk.

Nato och alla gaphalspolitiker i väst vet mycket väl det här är en väldigt begränsad operation för att befria ryssar & inget annat.

Resten är vad det är... Bl a illa spelat skådesspel, ondska & cynism, kryddat med den kroniska ryssjukan så infekterade värden tappar all vett till slut och själv slukas av hatet värden bär på.

Ukraina tillhör inte Ryssland.
Ryssarna har inte ens 300k i reserv, ni är slut 😂😂😂
Zorroooo mer förvirrad än vanligt?
Kan du inte bara redogöra hur det kommer sig att du älskar ryska muslimer, araber, syrier, afrikaner, MENA, afghaner, nordkoreaner, iranier och nordafrikaner så oerhört mycket att du hejar på dem mot ett kristet europeiskt land som Ukraina?😂😂😂😂😂😂😂😂
Citera
2022-09-22, 11:03
Moderator
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zzzzorrro

Fast den där uppfattningen har du inget stöd för om du följt Putins tal och politik. Målet är entydigt: återupprätta Storryssland efter Sovjetimperiets sammanbrott. Att befria ryssar är samma sak som att återupprätta Storryssland inklusive Ukraina, Baltikum, styvt halva Polen och ner till Bulgarien. Det är åtminstone vad Vladimir Putin säger själv att han vill.

I och för sig kan ju det ses som begränsat men Putin är en stor ledare, med stora mål och stora ambitioner.
Citera
2022-09-22, 11:22
Medlem
Conceptions avatar
För det första så kommer Ryssland inte att få ihop 300 000 soldater. Det har jag förbannat svårt att se. I varje fall inte utan att avsätta enorma resurser på rekrytering. Som det är nu så måste man i princip tvinga personen att skriva på.

Sedan ska dessa utrustas och skickas till fronten. Även om vissa kanske kommer dit om en vecka så är frågan om det kommer att förändra så mycket.

En soldat är ingenting utan kompetenta befäl och många av dessa verkar ha stupat. Hur leder man soldaterna då på ett effektivt sätt?
Citera
2022-09-22, 11:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
För det första så kommer Ryssland inte att få ihop 300 000 soldater. Det har jag förbannat svårt att se. I varje fall inte utan att avsätta enorma resurser på rekrytering. Som det är nu så måste man i princip tvinga personen att skriva på.

Sedan ska dessa utrustas och skickas till fronten. Även om vissa kanske kommer dit om en vecka så är frågan om det kommer att förändra så mycket.

En soldat är ingenting utan kompetenta befäl och många av dessa verkar ha stupat. Hur leder man soldaterna då på ett effektivt sätt?

Ryssarna är bra på att tvinga och har över 50 miljoner killar/män/gubbar att välja på. 300000 borde inte vara några problem att få ihop. Att förse dem med mat och materiel inne i ett fientligt Ukraina blir en svårare nöt att knäcka.
Citera
2022-09-22, 11:31
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Många påstår att Ryssland inte har tillgång till krigsmaterial men jag är faktiskt skeptiskt till den saken.

Du vet mycket väl att ryssarna har trycklogistik. De har inte ens palleterat system så de har bassar som går runt och kånkar lådor. Det tar minst 30-40 minuter att lasta en lastbil för hand även om man är många. Om ryssarna har palleterade tåg vet jag inte men jag kan inte föreställa mig hur lång tid det tar att lasta av ett tåg för hand även om man har en hel jävla bataljon som gör det.
Citera
2022-09-22, 11:33
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception

Undrar hur många kompetenta befäl som har råkat ut för "olyckor" mm.

2000-talets Stalin dvs Putin har rensat rejält i de egna leden.

Militärer och politiska motståndare som inte rättat sig in i ledet avlivas rätt snabbt.

Avlivas kanske känns som fel ord för rysstrollen de blir "sjuka" eller råkar it för "olyckor".

Jag är rätt säker på att Gorbatjov trots sin höga ålder ej dog en naturlig död.

Putin ville inte gärna att Gorbatjov skulle börja uttala sig offentligt vad han tyckte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in