Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2022-10-25, 14:24
  #25
Medlem
brianmolkos avatar
Kan de inte ransonera facebook istället. Hur mycket drar inte deras servrar
Finns inte ens senast inloggade pga Zuckerbergs hustruval
Citera
2022-10-25, 15:33
  #26
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Automatvapen
Jag vill bara jamma MIN EGEN elmätare från att ta emot signaler om att stänga av sig (om det nu är så denna framtida el-rationering kommer fungera).
Vore kul att ha det enda huset i kvarteret med alla lampor på.

Edit: Den stör ut mobilens förmåga att ta emot 4G signaler. 5-6 meter ifrån eller mer så får mobilen täckning/signal igen.
Om du jammar din elmätare lite längre tid så kommer elnätsföretaget att undra varför det inte går att hämta förbrukningsdata från den. Men det blir också ett sätt att detektera om jammern fungerar som avsett. Slå på den och kolla sedan i hos din elleverantör om du får fram förbrukningsdata eller om det verkar som om data saknas.
Sen är det bara att hålla koll på utvecklingen och slå på jammern i god tid innan bortkoppling blir aktuell för din elmätare. Borde framgå av media och Nord Pool hur el-läget ser ut just för stunden.
Citera
2022-10-25, 15:34
  #27
Avstängd
wusemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Kanske inte lika tekniskt elegant som tidigare föreslagna lösningar i tråden, men om man tar sin foliehatt (som vi alla naturligtvis har en tillgänglig ), vecklar ut den så bör det räcka till att för skärma av eventuella signaler till/från elmätaren.

Upptäcktes att det inte var några problem att komma till ens bakom elmätaren när jag tapetserade om för några år sedan. Bara att lossa några skuvar.

Varför krångla till det liksom

Det som hände igår är gammalt idag. Det går i rasande takt med utvecklingen, några år sedan? Det är inte aktuellt idag.

Du vet, vi har AI numera. Som läser av data mycket mycket bättre än vad en människa kan göra, till och med läsa av ansikten. Jag tror nog dom märker att man skärmar av en elmätare inom några millisekunder om dom så vill, men för att vara exakt korrekt, så skickar dom ut information varje 60e minut för den elmätaren som TS länkar till. Så, det hade funkat i max 1 timma. Sen vad som händer IRL med konsekvenser eller vad som sker på detta plan har jag ingen aning om, men systemet hade iaf vetat om det inom max 1 timma. N

Vad hädner på en telefon om en signal blir utan täckningen. Det kommer upp ett meddelande att det fins NO SIGNAL. Det är ju inget märkvärdigare än så, varför skulle dom inte se på sin sida att något problem finns om det inte finns en signal?
__________________
Senast redigerad av wuseman 2022-10-25 kl. 15:43.
Citera
2022-10-25, 17:04
  #28
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuseman
Det som hände igår är gammalt idag. Det går i rasande takt med utvecklingen, några år sedan? Det är inte aktuellt idag.

Du vet, vi har AI numera. Som läser av data mycket mycket bättre än vad en människa kan göra, till och med läsa av ansikten. Jag tror nog dom märker att man skärmar av en elmätare inom några millisekunder om dom så vill, men för att vara exakt korrekt, så skickar dom ut information varje 60e minut för den elmätaren som TS länkar till. Så, det hade funkat i max 1 timma. Sen vad som händer IRL med konsekvenser eller vad som sker på detta plan har jag ingen aning om, men systemet hade iaf vetat om det inom max 1 timma. N

Vad hädner på en telefon om en signal blir utan täckningen. Det kommer upp ett meddelande att det fins NO SIGNAL. Det är ju inget märkvärdigare än så, varför skulle dom inte se på sin sida att något problem finns om det inte finns en signal?

Då kan man således göra det som Sqeptisk skrev under en timme åt gången med vanlig folie, bara för att jävlas. Många elmätare sitter ju inte längre i lägenheterna (varken bostads- eller hyresrätter) så det är helt omöjligt för någon att bevisa manipulation av den vars elmätare det gäller. Speciellt om vederbörande även samtidigt "behandlar" vissa grannars elmätare på samma sätt. Behövs kamerabevakning således som då just nu strider mot GDPR. Många människor har ju fritid så att det blir över, om man säger så.

Den enklaste lösningen är alltid den som MacGyver skulle ha använt. Silvertejp, snöre, folie, en spik, fickkniv m m.
Citera
2022-10-25, 17:40
  #29
Avstängd
wusemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Då kan man således göra det som Sqeptisk skrev under en timme åt gången med vanlig folie, bara för att jävlas. Många elmätare sitter ju inte längre i lägenheterna (varken bostads- eller hyresrätter) så det är helt omöjligt för någon att bevisa manipulation av den vars elmätare det gäller. Speciellt om vederbörande även samtidigt "behandlar" vissa grannars elmätare på samma sätt. Behövs kamerabevakning således som då just nu strider mot GDPR. Många människor har ju fritid så att det blir över, om man säger så.

Den enklaste lösningen är alltid den som MacGyver skulle ha använt. Silvertejp, snöre, folie, en spik, fickkniv m m.

Haha, ja exakt. Jag satt faktiskt och tänkte på det själv att man kanske kan fixa något som automatiskt avskärmar elmätaren några minuter innan om man lär sig vilka tider det skulle ske men jag valde att inte skriva det men haha, kul att se att fler tänker likadant. Jävlas kan man göra hur mycket som helst, det finns ju dom som faktiskt gör detta också och gör verklighet av det man tänker haha
__________________
Senast redigerad av wuseman 2022-10-25 kl. 17:42.
Citera
2022-10-25, 17:47
  #30
Medlem
Automatvapens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuseman
Haha, ja exakt. Jag satt faktiskt och tänkte på det själv att man kanske kan fixa något som automatiskt avskärmar elmätaren några minuter innan om man lär sig vilka tider det skulle ske men jag valde att inte skriva det men haha, kul att se att fler tänker likadant. Jävlas kan man göra hur mycket som helst, det finns ju dom som faktiskt gör detta också och gör verklighet av det man tänker haha



lovar att återkomma med resultat när det ges tillfälle
Citera
2022-10-25, 17:58
  #31
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuseman
Haha, ja exakt. Jag satt faktiskt och tänkte på det själv att man kanske kan fixa något som automatiskt avskärmar elmätaren några minuter innan om man lär sig vilka tider det skulle ske men jag valde att inte skriva det men haha, kul att se att fler tänker likadant. Jävlas kan man göra hur mycket som helst, det finns ju dom som faktiskt gör detta också och gör verklighet av det man tänker haha

Det är enklare än man tror att sabotera för systemet. Det gäller bara att veta vad man gör och vara uthållig. Systemet är inte skapat för att vara uthålligt. Det finns ingen vinning i det. Om någon eller några ibland slinker igenom "maskorna" så är det ett svinn som är acceptabelt.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback