Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-20, 22:33
  #1
Medlem
Hollenriks avatar
Börjat meta mer gädda med levande betesfisk på sistone och märkt nåt som förvånar mig.
Ibland när man vevar in betesfisken ser den liksom "fjällad" eller skrapad ut över ett område på kroppen, vad tusan beror det på?
Har den gått in i en sten, är det gäddor som är där och feghugger eller är det andra småfiskar som jävlas med den?
Är som sagt relativt ny inom gäddmetet så tänker att nån mer erfaren kanske vet. 🙂
__________________
Senast redigerad av Hollenrik 2022-09-20 kl. 22:36.
Citera
2022-09-20, 23:35
  #2
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hollenrik
Börjat meta mer gädda med levande betesfisk på sistone och märkt nåt som förvånar mig.
Ibland när man vevar in betesfisken ser den liksom "fjällad" eller skrapad ut över ett område på kroppen, vad tusan beror det på?
Har den gått in i en sten, är det gäddor som är där och feghugger eller är det andra småfiskar som jävlas med den?
Är som sagt relativt ny inom gäddmetet så tänker att nån mer erfaren kanske vet. 🙂

Högst sannolikt en gädda som provsmakat.
Citera
2022-09-21, 04:38
  #3
Medlem
octogons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hollenrik
Börjat meta mer gädda med levande betesfisk på sistone och märkt nåt som förvånar mig.
Ibland när man vevar in betesfisken ser den liksom "fjällad" eller skrapad ut över ett område på kroppen, vad tusan beror det på?
Har den gått in i en sten, är det gäddor som är där och feghugger eller är det andra småfiskar som jävlas med den?
Är som sagt relativt ny inom gäddmetet så tänker att nån mer erfaren kanske vet. 🙂
hade det varit en gädda på hade du märkt det, dom smånafsar inte utan det blir våldsamma hugg, abborre kan ibland nafsa till och sen strunta i det även id eller färna, tror på det sistnämnda men betesfisken kan även slått i vass, växter eller sten när man kastar ut, hälsningar från en som metat gädda, abborre med död, levande betesfisk i över 40 år.
Citera
2022-09-21, 05:52
  #4
Medlem
Abborre! De kan "suga" fjällen av betesfisk. Gädda och gös gör båda mycket kännspaka hål/revor men borrens sandpappermun gör inga hål.
Citera
2022-10-12, 10:20
  #5
Medlem
Hollenriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av octogon
hade det varit en gädda på hade du märkt det, dom smånafsar inte utan det blir våldsamma hugg, abborre kan ibland nafsa till och sen strunta i det även id eller färna, tror på det sistnämnda men betesfisken kan även slått i vass, växter eller sten när man kastar ut, hälsningar från en som metat gädda, abborre med död, levande betesfisk i över 40 år.
Tack för svar!
En till fråga, hur länge brukar du vänta med att göra mothugg när du märker att något är på? En del säger ju att man bör vänta ett tag innan man gör det när det gäller gäddmete.
Citera
2022-10-13, 03:23
  #6
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hollenrik
Börjat meta mer gädda med levande betesfisk på sistone och märkt nåt som förvånar mig.
Ibland när man vevar in betesfisken ser den liksom "fjällad" eller skrapad ut över ett område på kroppen, vad tusan beror det på?
Har den gått in i en sten, är det gäddor som är där och feghugger eller är det andra småfiskar som jävlas med den?
Är som sagt relativt ny inom gäddmetet så tänker att nån mer erfaren kanske vet. 🙂

Du är medveten om att man ej får använda levande fisk som bete?

"Enligt paragrafen är det förbjudet att göra operativa ingrepp på djur om det inte är befogat av veterinärmedicinska skäl. Att forcera en krok in i en levande fisk är ett sådant operativt ingrepp. Användande av levande betesfisk är, mot bakgrund av detta, att betraktas som brott mot både 2 och 10 §§ i Djurskyddslagen."
Citera
2022-10-13, 03:24
  #7
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av octogon
hade det varit en gädda på hade du märkt det, dom smånafsar inte utan det blir våldsamma hugg, abborre kan ibland nafsa till och sen strunta i det även id eller färna, tror på det sistnämnda men betesfisken kan även slått i vass, växter eller sten när man kastar ut, hälsningar från en som metat gädda, abborre med död, levande betesfisk i över 40 år.

Du kanske ska sluta med det då det är förbjudet.
Citera
2022-10-13, 03:31
  #8
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoamer
Du kanske ska sluta med det då det är förbjudet.
Betesfisk heter väl betesfisk av en anledning?
Sluta störa ut den här tråden nu, jag vill lära mig fler roliga fisketekniska ord som färna, borre, sandpappermun..!
Citera
2022-10-13, 14:33
  #9
Medlem
octogons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hollenrik
Tack för svar!
En till fråga, hur länge brukar du vänta med att göra mothugg när du märker att något är på? En del säger ju att man bör vänta ett tag innan man gör det när det gäller gäddmete.
vet inte vad som är bäst egentligen, jag brukar vänta 5 sekunder och sen mothugg, brukar få upp majoriteten av huggen.
brukar sätta en kraftig trekrok precis bakom huvudet på betesfisken.
Citera
2022-10-13, 19:30
  #10
Medlem
Hollenriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av octogon
vet inte vad som är bäst egentligen, jag brukar vänta 5 sekunder och sen mothugg, brukar få upp majoriteten av huggen.
brukar sätta en kraftig trekrok precis bakom huvudet på betesfisken.
Okej, använder du en eller två trekrokar?
Citera
2022-10-14, 00:53
  #11
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Betesfisk heter väl betesfisk av en anledning?
Sluta störa ut den här tråden nu, jag vill lära mig fler roliga fisketekniska ord som färna, borre, sandpappermun..!

Betesfisk heter betesfisk för att det är betesfisk din fjant. Det betyder inte i sig att den är levande
Citera
2022-10-14, 09:34
  #12
Medlem
octogons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hollenrik
Okej, använder du en eller två trekrokar?
bara en, har alltid gjort. glömde skriva att när jag började gäddmeta så väntade jag kanske 20 till 30 sek innan mothugg och då tappade jag mycket mer gädda.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback