Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-19, 22:19
  #1
Medlem
Hej,

ska strax ha min första inlämning av programmeringsuppgift på universitet. Det jag undrar då är hur skolan kan se det är jag som gjort källkoden eller om det är plagiat
2022-09-19, 22:24
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBoz
Hej,

ska strax ha min första inlämning av programmeringsuppgift på universitet. Det jag undrar då är hur skolan kan se det är jag som gjort källkoden eller om det är plagiat

Har du kopierat rakt av från internet kan du lika bra strunta i att lämna in. Du kommer bli påkommen.
2022-09-19, 22:32
  #3
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBoz
Hej,

ska strax ha min första inlämning av programmeringsuppgift på universitet. Det jag undrar då är hur skolan kan se det är jag som gjort källkoden eller om det är plagiat

De kör uppgiften genom ett program som letar efter likheter med andra källor. Har du kopierat kommer du definitivt bli påkommen och (förmodligen) avstängd i sex månader.
2022-09-19, 22:58
  #4
Medlem
Bonnatorps avatar
Det beror helt på vad du plagierar.

Riktigt små stycken kan gott och väl vara helt identiska med hundratals andra kodstycken på internet, eftersom det i många fall finns ett bästa sätt att göra saker på.
Ju mer du har plagierat, desto mer uppenbart blir det att det är plagierat.

Sedan kommer nästa problem, du ska förmodligen både kommentera koden och lämna labbrapport på den.
Har du plagierat dessa, så blir det EXTREMT uppenbart.

För att inte plagiera kommentarer och labbrapporter måste du förstå vad koden gör ändå.
I det fallet kan det vara "acceptabelt" att plagiera enstaka små kodstycken (eftersom många som jobbar med programmering gör exakt samma sak extremt ofta, det är det internet finns till för) såtillvida du kan redogöra för varför du valde att använda den koden just där.
Självklart säger du inte att du klippte ut kodstycket från stackoverflow eller något, även om du gjorde det.

Jag gör så hela tiden, för det är så man gör helt enkelt.
Men du måste göra det snyggt, och ändå lära dig vad det du klippt ut gör för någonting.
Varje enskild del av det.
2022-09-20, 03:04
  #5
Medlem
Retropropagations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBoz
Hej,

ska strax ha min första inlämning av programmeringsuppgift på universitet. Det jag undrar då är hur skolan kan se det är jag som gjort källkoden eller om det är plagiat

Jag gjorde precis ett fuskförsök...

Jag klippte och klistrade så att det blev:

Submitted document

Kod:
Det känns som att jag har fått ordning på sets, listor, diktaturer och skrupler.

Notera sets...

Men fusket hittades av det kinesiska Urkund:

Matching text

Kod:
Känns det      som       du fick ordning på     listor, diktaturer och skrupler, 

De breda mellanrummen är rödmarkerade.

"Känns" och "du fick" är gröna.

Resten är vitt.

Jag misstänkte att "Känns" var känsligt, men ville testa. Vad fel man kan ha...

Sedan står det:

Citat:
...kontaktas av CCP...

Så nu är man rejält rökt...
2022-09-20, 08:55
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Det beror helt på vad du plagierar.

Riktigt små stycken kan gott och väl vara helt identiska med hundratals andra kodstycken på internet, eftersom det i många fall finns ett bästa sätt att göra saker på.
Ju mer du har plagierat, desto mer uppenbart blir det att det är plagierat.

Sedan kommer nästa problem, du ska förmodligen både kommentera koden och lämna labbrapport på den.
Har du plagierat dessa, så blir det EXTREMT uppenbart.

För att inte plagiera kommentarer och labbrapporter måste du förstå vad koden gör ändå.
I det fallet kan det vara "acceptabelt" att plagiera enstaka små kodstycken (eftersom många som jobbar med programmering gör exakt samma sak extremt ofta, det är det internet finns till för) såtillvida du kan redogöra för varför du valde att använda den koden just där.
Självklart säger du inte att du klippte ut kodstycket från stackoverflow eller något, även om du gjorde det.

Jag gör så hela tiden, för det är så man gör helt enkelt.
Men du måste göra det snyggt, och ändå lära dig vad det du klippt ut gör för någonting.
Varje enskild del av det.
Koden i fråga är simpel då detta är en introduktion till programmering och instruktionerna för uppgiften är väldigt informativ därav min ursprungliga fråga
2022-09-20, 09:12
  #7
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBoz
Koden i fråga är simpel då detta är en introduktion till programmering och instruktionerna för uppgiften är väldigt informativ därav min ursprungliga fråga
Är det en enkel forloop med typ två instruktioner, ja då är det omöjligt att göra på något bättre sätt. Då blir det nog plagiatvarning även om du handskrivit den biten enligt bästa förmåga, för det är så man alltid gör.
Är det en forloop med en enda instruktion kan det annars vara snyggt att göra den inline, det är lite ovanligare bland nya kodare.

Och för allt i världen, använd aldrig samma variabelnamn som i plagiatet.
I som iterator är väl generellt vedertaget att det är bra.
2022-09-20, 10:32
  #8
Medlem
Jag har läst programmering och kan sammanfatta det hela med att på nivån som TS (antagligen) är på just nu så kommer de inte kolla ett skit om han plagierat. Om han ändrar variabelnamnen kommer de inte bry sig, eller kunna bevisa något.

for (int i = 0; i < 10; i++){
System.out.println(i)
}
^ Saker på denna låga nivå kommer ALDRIG falla i en sån kontroll.
2022-09-20, 10:32
  #9
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Är det en enkel forloop med typ två instruktioner, ja då är det omöjligt att göra på något bättre sätt. Då blir det nog plagiatvarning även om du handskrivit den biten enligt bästa förmåga, för det är så man alltid gör.
Är det en forloop med en enda instruktion kan det annars vara snyggt att göra den inline, det är lite ovanligare bland nya kodare.

Och för allt i världen, använd aldrig samma variabelnamn som i plagiatet.
I som iterator är väl generellt vedertaget att det är bra.
En annan sak som stinker plagiat är om en del variabelnamn tydligt avviker från övriga koden.
Ex:
I din kod: aVariable, anotherVaraible osv.
I plagiatet: a_variable osv.

Miotsvarande gäller indentering.
2022-09-20, 11:37
  #10
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
En annan sak som stinker plagiat är om en del variabelnamn tydligt avviker från övriga koden.
Ex:
I din kod: aVariable, anotherVaraible osv.
I plagiatet: a_variable osv.

Miotsvarande gäller indentering.
Ja precis, men för att följa praxis så måste man ha koll på om det är snake case, camel case, etc. som gäller för variabelnamnen i det språk man kör.

Istället för att skriva "temporal" så kallar jag bara variabeln för "temp", t.ex.
2022-09-20, 14:06
  #11
Moderator
Protons avatar
Finns en tråd om urkund i it-säkerhet, men sådana här frågor är inget för systemutvecklingsforumet.

Tråd låst/Moderator

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback