2022-09-19, 20:49
Medlem
(Nedanstående som rolig läsning, eller som varning)

Jag blev uppringd av någon dam som sade sig ringa från CoinGecko.

Hon påstod att jag skulle vara kund hos CoinGecko och att jag hade ett bitcoinsaldo.
Jag påtalade att jag ej har eller har haft något slags konto på CoinGecko och var redo att lägga på luren.

Men så blev jag lite nyfiken på vad som hände om man fortsatte samtalet.

Först så bad hon mig bekräfta min identitet genom att verifiera min mailadress. Jag lämnade ej ut mailadressen, den hade hon redan.

Några minuter senare dök det upp ett email: “Welcome as a new customer” confirm your e-mail address.

Det mailet var nog helt ok, header och länkar i mailet var helt i sin ordning.
Jag bad damen ändå att återkomma några timmar senare då jag först ville kolla upp hennes påstående.

Jag drog igång en sandbox-VM för säkerhets skull och klickade på länken inget speciellt verkade hända, jag kom bara till CoinGeckos inloggningssida. Jag kikade runt lite på CoinGecko som oinloggad och noterade att det varken finns någon Wallet-hantering, utan endast att bokföring över sina transaktioner, antingen manuellt, eller via API.

Nu tyckte jag det skulle bli kul att höra vad damen skulle be mig göra härnäst...

När hon ringde igen bad hon mig klicka på “reset password” (no big surprise). Då kom jag in på CoinGecko och hon bad mig klicka på “My Portfolio” där jag kunde se “with my own eyes” att jag hade ett “saldo” på 3.9 BTC.

Men hon påpekade att jag kunde ej överföra eller sälja innehavet utan hennes välvilliga hjälp.

Nu började jag pressa lite mer och sade att jag inte kunde ha något innehav då jag sedan några år tillbaka sålt av allt mitt cryptoinnehav.

Hon blev lite irriterad och sade att hon minsann hade andra kunder som väntade med att få sina pengar. Men hon gav mig en förklaring till att detta var resultatet av en 2% avgift som dragits på alla BTC-transaktioner oavsett vilken broker eller marketplace jag använt mig av.

Jag räknade relativt snabbt ut att detta skulle innebära att jag gjort transaktioner motsvarande 195 BTC eller i FIAT runt 10 mkr. Vilket jag som hobbyspekulerare aldrig kommit i närheten av.

Till sist sade att hon kunde tillse att värdet överfördes till SEK omgående. Hon behövde bara verifiera mina bankuppgifter.

Här tröttnade jag och sade att jag ej kommer lämna ut några uppgifter finansiella eller personliga utöver det hon redan visste när hon kontaktade mig (e-post och tfn-nummer).

Jag föreslog att jag ville låta alla mina BTC ligga kvar där de var, alternativt forfeit:a beloppet.

Hon sade att hon tyckte det var en dålig idé för värdet kan minska (doh!) men hon sade att hon tackade för min tid och lovade återkomma längre fram om jag skulle ha ändrat mig.

PS. Jag kunde se att en manuellt registrerad transaktion på 3.9 BTC registrerats under tiden från att jag aktiverade kontot via länken tills dess att jag fick ett reset-password mail. Jag funderar på att registrera en till transaktion på 2500 BTC så att nästa gång hon ringer så kan jag säga att min bank inte kan ta emot engångsöverföringar på runt 500 mkr utan att jag blir misstänkt för internationell vapenhandel med inslag av några ton kokain.
Senast redigerad av EroticonSix 2022-09-19 kl. 20:52. Anledning: Förtydligande av rubrik
Citera
2022-09-23, 15:39
Medlem
Nästa steg i denna modus operandi är med stor sannolikhet att man försöker övertyga dig om att överföra x BTC till ditt konto för att därigenom öppna upp aktiv transaktion, som då först gör det möjligt för dig att föra tillbaka/ut dina BTC till din Bank som pengar...

Vilket såklart inte går - däremot så snor de snabbt de BTC som du skickar iväg. De andra som de påstår finns på ett konto i ditt namn - det är såklart bara fejk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in