2022-09-25, 19:17
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Om han sagt 1 person mellan honom och Dr.Mengele, hade du trott på det också?

Vem bryr sig om din hypotetiska fråga?
Han sa två och du trollade lite och fick två att bli tre och sannolikt ännnu fler.
Jag ifrågasatte din läsförståelse eller din matematik. Något har du uppenbar brist i.
Resten av ditt svammlade skiter jag i.

/VV
Citera
2022-09-25, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Vem bryr sig om din hypotetiska fråga?
Han sa två och du trollade lite och fick två att bli tre och sannolikt ännnu fler.
Jag ifrågasatte din läsförståelse eller din matematik. Något har du uppenbar brist i.
Resten av ditt svammlade skiter jag i.

/VV

Inte undra på att världen ser ut som den gör, med idioter som dig själv, utan någon förmåga att tänka kritiskt. Att människor nu, trots hur mycket bevis som helst, tror att jorden är platt är ju inte konstigt, då folk bara tar saker på "face value".

Hade rekommenderat att försöka tänka efter, för dig själv, för en gångs skull, då hade du kommit längre i livet. Helt klart är det lättast att bara sitta med öppen mun och invänta att bli matad information, men den är ju sällan korrekt.

Du gör än en gång dig själv till åtlöje, för allmän beskådning, och jag tackar dig för att du tydligt påvisar er brist på intelligens, rationalitet och logik. Man skulle nästan kunna tro att pajasen är en shill, då han lyckades få er båda att framstå som idioter.
Citera
2022-09-25, 19:31
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Så med andra ord inget av intresse. Har du hört talas om "six degrees of separation", och att det är 4 personer i snitt emellan dig och vem som helst på jorden.

Med andra ord är en släktings, handledares, släktings eller väns, historia inte mycket mer värt än dasspapper. Detta går ju långt, långt förbi vad som är "hearsay", med andra ord, trams utan någon riktig basis.

Du har ju inte den blekaste vad som sagts, gjorts eller hänt, och vad någon sagt till din kompis kompis är ju knappast av intresse, det är ju på viskleken nivå, speciellt inom en händelse där lögner florerar så fritt.

Intressant. Det där med "six degrees of separation" säger ju en hel del om hur trovärdig ryktesspridning från andra världskriget egentligen är. Alla verkar ha sin egen familjeanekdot om hur någon släktning träffade en SS-soldat som "erkände allt" och sedan gick under jorden, och så vidare.

Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
"I korthet så är det två personer mellan mig och Dr. Mengele. Den ena en nära släkting, den andra en handledare till min släkting. "

Detta är inte en seriös historiografisk källa, vilket användaren GengusKhan rätteligen påpekade. Och då ignorerar vi ändå det faktum att användaren i fråga inte gav uttryck för att släktingen hävdat att Mengele utfört extremt pseudovetenskapliga och sadistiska experiment på fångar, enbart att hon tog anställning som medarbetare, något vi knappast behövde ett anonymt inlägg på Flashback för att konstatera.
Citera
2022-09-25, 19:38
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte

Detta är inte en seriös historiografisk källa, vilket användaren GengusKhan rätteligen påpekade.

Vem har ifrågasatt det? Inte jag iallafall.
Jag påpekade i stillhet att 1+1=2
Du vet väl iallafall att mina matematiska kunskaper är riktiga och att GengusKhan svammlar när han trollar fram en släkting till eller fler ändå?
Att det inte är en vetenskaplig eller annan källa är väl utanför matematiken.
Om man inte tror på historien kan väl också vara.
Men att trolla så att 1+1=3, det kan väl vara värt ett påpekande?

/VV
Citera
2022-09-25, 19:44
Medlem
Citat:
Intressant. Det där med "six degrees of separation" säger ju en hel del om hur trovärdig ryktesspridning från andra världskriget egentligen är. Alla verkar ha sin egen familjeanekdot om hur någon släktning träffade en SS-soldat som "erkände allt" och sedan gick under jorden, och så vidare.

Verkligen, och hur lätt rykten kan röra sig inom en befolkning. Det vet man ju själv, hur fort det går för att alla i skolan, byn eller på jobbet vet om den senaste händelsen, vare sig den är sann eller inte.

Att rykten, propaganda och misstolkningar ligger till grund för mycket av påståendena kring koncentrationslägren är ju uppenbart, men ändå kontroversiellt. Människor dog, folk behandlades illa och det var krigstid, men att golv skulle öppnats rätt in i kremeringsugnar, utomhuskremeringar, tvålar och allt annat trams faller på sin egen orimlighet.
Citera
2022-09-25, 22:14
Medlem
Cheesus, här har det gått vilt till. Gengus gissar hejvilt och slungar i blindo baserat på egna gissningar. Ta och tagga ner lite så kanske du uppfattar vad jag skrivit eller hinner ta till dig av påpekanden från andra med högre nivå av läsförståelse. Det finns inga fler personer inblandade. Titta, jag kan till och med rita en skiss åt dig så du kan kanske komma vidare nu:

[jag]---[släkting]---[handledare]---[mengele]

Alltså som sagt i första inlägget: två personer mellan mig och doktorn. Om du finner detta ointressant så är det som sagts helt OK. Ingen försöker tvinga på dig något. Jag återger en historia som min, numer åldersstigna, närstående släkting berättade för mig hände under hans utbildning i ungdomsåren.

Taket it or leave it. Men försök inte krydda min berättelse med dina fantasier, speciellt inte när du så gravt missförstår saker. Det blir bara jobbigt för alla och utöver onödig irritation skapar du inget av värde.

Vad gäller Skogsvattes framläggning så försvann varken min släkting eller hans handledare. Hon jobbade med undervisning och var allmänt fruktad efter sin tid i lägret. Folk visste vad hon hade varit med om, vem hon hade jobbat för.

Citat:
Och då ignorerar vi ändå det faktum att användaren i fråga inte gav uttryck för att släktingen hävdat att Mengele utfört extremt pseudovetenskapliga och sadistiska experiment på fångar...

Korrekt, jag har medvetet utelämnat den biten.

Citat:
...enbart att hon tog anställning som medarbetare

Min släkting är en han. Handledaren var en kvinna och hon tog inte anställning hos Dr. Mengele. Hon var fånge i lägret. Dr. Mengele använde alltså fångar som assistenter. Han sökte läkare och sållade bland fångarna. Hoppas denna bit är solklar nu.
Senast redigerad av HitTheRoadRunning 2022-09-25 kl. 22:24. Anledning: (kompletterat med svar till Skoigsvatte)
Citera
2022-09-25, 22:33
Medlem
Citat:
Verkligen, och hur lätt rykten kan röra sig inom en befolkning. Det vet man ju själv, hur fort det går för att alla i skolan, byn eller på jobbet vet om den senaste händelsen, vare sig den är sann eller inte.

Att rykten, propaganda och misstolkningar ligger till grund för mycket av påståendena kring koncentrationslägren är ju uppenbart, men ändå kontroversiellt. Människor dog, folk behandlades illa och det var krigstid, men att golv skulle öppnats rätt in i kremeringsugnar, utomhuskremeringar, tvålar och allt annat trams faller på sin egen orimlighet.

Du klagar på andra och beter dig själv som en jubelidiot…

Den etablerade vetenskapens förklaring av förintelsen vilar INTE på de saker som ni förintelseförnekare klamrar er fast vid, de enda som tjatar om ”golv som öppnas rätt ner i kremeringsugnar” är ni förnekare, inte seriös historievetenskap/forskning.

Utomhuskremeringar är inget märkvärdigare än att det uppenbarligen fungerade helt ok för att bränna lik efter bombningarna av Dresden, efter massavlivning av kreatur i miljontal i UK under mul och klövsjukan, liksom traditionell likbränning i Indien. Så varför i helvete skulle det inte gå att bränna judar eller andra döda utomhus i nazisternas läger…?

Tvålhistorien är även den utredd för länge sedan och är bevisligen sann så till vid att det gjordes experimentell produktion av tvål där mänskligt fett användes. Man har faktiskt analyserat sådana tvålar och bevisligen kunnat konstatera mänskliga substanser i dessa. Men, det handlade inte om bara judar utan om känsligt fett utan indikation på att det var från just judar.

Det kan inte vara lätt att vara så okunniga som förintelseförnekare, för de sitter än idag och tuggar gamla påståenden som vetenskapen sedan länge undersökt och blivit klara med.
Citera
2022-09-26, 19:01
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Den etablerade vetenskapens förklaring av förintelsen vilar INTE på de saker som ni förintelseförnekare klamrar er fast vid, de enda som tjatar om ”golv som öppnas rätt ner i kremeringsugnar” är ni förnekare, inte seriös historievetenskap/forskning.

Detta var inte desto mindre ett vanligt tema bland överlevare efter kriget, vilket ortodoxa förintelsehistoriker har stora svårigheter att hantera.

Citat:
Utomhuskremeringar är inget märkvärdigare än att det uppenbarligen fungerade helt ok för att bränna lik efter bombningarna av Dresden, efter massavlivning av kreatur i miljontal i UK under mul och klövsjukan, liksom traditionell likbränning i Indien. Så varför i helvete skulle det inte gå att bränna judar eller andra döda utomhus i nazisternas läger…?

Kritiken mot utomhuskremeringar är inte att det skulle vara fysiskt omöjligt att kremera lik i bränngropar utomhus. Kritiken går ut på den fullständigt abnorma magnituden och de logistiska förutsättningarna; att åberopa Dresden, Indien och kreaturkremering i England är inte ett ärligt argument. I Treblinka påstås 800 000 (!) lik ha kremerats under öppen himmel på kort tid, varav en stor andel under vintermånader i frusen mark. Bränslekravet hade varit, minst sagt, astronomiskt, och det finns inga bevis för att det hade varit möjligt att skövla så stora mängder skog i området med det Waldkommando som fanns tillgängligt, än mindre att så mycket skog faktiskt skövlades eller att lastbilskolumner förflyttade trädstammar dag och natt (vilket i sig hade kostat stora mängder bensin).

Citat:
Tvålhistorien är även den utredd för länge sedan och är bevisligen sann så till vid att det gjordes experimentell produktion av tvål där mänskligt fett användes. Man har faktiskt analyserat sådana tvålar och bevisligen kunnat konstatera mänskliga substanser i dessa. Men, det handlade inte om bara judar utan om känsligt fett utan indikation på att det var från just judar.

Här är problemet med din bortförklaring. 1) Tvålmyten lever en tynande tillvaro i det allmänna medvetandet, liksom flera andra förintelsemyter som ortodox förintelsehistoriografi varit delaktiga i att sprida, t.ex. benkrossningsmyten, smörjmedelsmyten, lampskärmsmyten, osv. 2) Den påstådda "experimentella produktionen av tvål där mänskligt fett användes" var något som historiker uppdagade efter kriget, och hade ingenting att göra med vare sig "förintelsen" eller Auschwitz. De två fenomenen är därmed helt väsensskilda, och ryktena om judetvålar från läger som Auschwitz härrörde från oavkortade lögner som spreds av bl.a. den polska motståndsrörelsen. 3) Ingen har någonsin sett den påstådda kemistudie som "bevisade" att mänskligt fett användes vid experiment med tvålar i Danzig. Jag har flera gånger uppmanat förintelsemytologerna på forumet att visa oss denna studie, utan svar.
Citera
2022-10-06, 19:56
Medlem
Skogsvattes avatar
Jag plockade upp en kopia av boken Victims and Survivors of Nazi Human Experiments (2015) av forskaren Paul Weindling, i hopp om lite fler primärkällor gällande Mengeles påstådda experiment. Detta är en väldigt intressant bok, och Weindling gör flera referenser till Kubicas artikel som jag citerade i trådstarten. Han publicerar även en kopia av en order underskriven av Mengele, direkt från Auschwitz-muséets arkiv.

Mengele utgör emellertid bara en liten del av Weindlings bok, men författaren nämner en lång rad intressanta aspekter av Mengeles forskning, i synnerhet hans studier av nomautbrottet i zigenarlägret i Auschwitz. Detta tycks vara den bäst dokumenterade aspekten av Mengeles forskning i lägret, men regelrätta bevis för pseudovetenskapliga, sadistiska eller oetiska experiment är (som förväntat) frånvarande. Samtliga källhänvisningar för påstådda mord, sadism och absurda experiment leder till vittnesmål, snarare än dokumenterade fakta, medan påståenden om reguljära medicinvetenskapliga experiment leder till bevarad dokumentation från lägret.

Men jag fångades av några påståenden på sida 130-131. Här skriver Weindling bl.a. följande:
[...] Mengele experimented with injections from Noma sufferers to the healthy.
Källan är biografin Josef Mengele: der Arzt von Auschwitz från 1999 av författaren Ulrich Völklein. På sida 161 skriver Völklein att:
Einer sehr viel grösseren Zahl von Toten entsann sich der polnische Arzt Czeslaw Glowacki, der im Zigeunerlager als Leichenträger und Pfleger eingesetzt war. Zusätzlich machte er Mengele den Vorwurf, dass er nicht nur bereits Erkrankte behandelt habe, sondern auch Gesunde mit Noma-Erregern infizierte: "Die Versuche von Mengele [...] bestanden darin, dass er sich einzelne Kinder, die bereits von dieser Krankheit befallen waren, aussuchte, ihnen die Absonderung der Mundschleimhaut entnahm und diese Absonderung den gesunden Kindern einimpfte. Ich persönlich habe gesehen, dass Mengele diese Impfungen selbst durchführte. Massenweise tat es Prof. Eppstein [sic!] aus Prag, der sein Experte war."
Völkleins källa är fången Czeslaw Glowacki, som efter kriget påstår sig ha varit "likbärare" i Auschwitz-Birkenau, där zigenarlägret var lokaliserat. Detta excentriska vittne påstod sig också (av ren slump, får man anta) ha bevittnat den legendariska "första testgasningen" med Zyklon B (se min tråd: (FB) "Upptäckten" av Zyklon B för gasning av judar – ännu en fallgrop för förintelsemyten), denna gång som likbärare i Block 11 i Auschwitz-I (Stammlager), trots att flera avgörande detaljer i hans vittnesmål står i strid med ortodox förintelsehistoriografi.

Mer intressant är vad Völklein skriver på sida 119:
Mengele wies den Prager Häftlingsarzt Professor Epstein an, sich eigens um die Nomakranken zu kümmern und die Wirkung unterschiedlicher Medikamente und Diäten durch Fotos und Verlaufsuntersuchungen zu dokumentieren.

An zwei Kranken führte Mengele selbst Versuche durch. Ein Erwachsener und ein Kind erhielten zunächst die übliche Lagerernährung, dann zusätzlich Medikamente und schliesslich eine besonders nahrhafte Aufbaukost. Nach Absetzen der Diät verschlechterte sich der Zustand der beiden Kranken, verbesserte sich aber wieder, als die Rationen erneut angehoben wurden. "Mengele machte nun einige Aufnahmen von den beiden Kranken und liess sie in sein Arbeitszimmer in der Sauna führen, wobei er ihre Krankenkarten mitnahm», schrieben die Ärzte in ihrem Aufsatz 1965. Die Kranken seien nicht mehr in das Zigeunerlager zurückgekehrt: «Was mit ihnen geschehen ist, ist nie genau bekannt geworden."

Die Arbeitsweise Mengeles als verantwortlicher Lagerarzt des Zigeunerlagers sei "überhaupt sehr eigenartig" gewesen. "Während der Lagerinspektionen behandelte er die Zigeuner milde, ordnete niemals brutale Repressalien an, so dass selbst die weniger gewandten Zigeuner sich an ihn mit ihren Bitten und Klagen wandten und ihn mit Vater, Väterchen, Onkel und ähnlichem anredeten". Seine Beliebtheit unter den Zigeunern habe noch zugenommen, als er in den Baracken 29 und 31 einen Kindergarten einrichtete, in dem "einige hundert Kinder" von eigens ausgewählten Frauen bei deutlich besserer Verpflegung betreut wurden.

Die bis zu einem Jahr alten Kleinkinder hätten täglich einen halben Liter Milch und Griesbrei mit Zucker und Butter erhalten, hoben die Häftlingsärzte hervor. An die bis zu Dreijährigen sei sogar ein ganzer Liter Milch und ein halber Liter Suppe ausgeteilt worden. Die Drei- bis Sechsjährigen schliesslich hätten einen halben Liter Milch, fünfzig Gramm Butter und dazu noch Weissbrot bekommen, zusätzlich Fleischbrühe, Marmelade und sogar Schokolade – in Auschwitz eigentlich unerreichbare Leckerbissen.

Zwar seien manche dieser Wohltaten bei den Kindern nur gelegentlich angekommen, weil sich die SS-Leute selbst daran gütlich taten, aber diese "im Kindergarten herrschenden Zustände könnten ein Beweis dafür sein, dass dies nicht ein Propagandatrick Mengeles war, sondern dass er tatsächlich die Lebensbedingungen der Kinder im Isolierungslager verbessern wollte."
Man kan fråga sig hur Mengele samtidigt hade tid med sina allestädesnärvarande "selekteringar" vid "rampen".

Weindling skriver också att:
A survivor stated that Mengele conducted anthropological investigations of sixty gypsy twins; then (possibly after an attempt to keep them alive was refused) he killed them and had them dissected.
Även denna gång leder källhänvisningen till ett vittnesmål. Källan är ett sent efterkrigsuttalande från 1968 av zigenaren Tadeusz Joachimowski. Detta vittne, som påstår sig ha varit "skrivare" vid zigenarlägret i Birkenau, vittnade av någon anledning varken vid rättegången i Warszawa mot Rudolf Höss eller i Krakow mot lägergarnisonen, trots att man rimligen hade kunnat dra nytta av hans "omfattande" kunskaper om zigenarlägret. Jag har inte tillgång till Joachimowskis vittnesmål, men det faktum att det nedtecknades först 1968 gör det förhållandevis meningslöst ur ett historiografiskt perspektiv, och det blir aningen pinsamt när forskare tvingas hänvisa till denna typ av vittnesutlåtanden istället för till riktiga primärkällor, eller åtminstone tidiga efterkrigsvittnen.
Citera
2024-08-27, 23:02
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HitTheRoadRunning
Korrekt, jag har medvetet utelämnat den biten.

Varför utelämna den bit som tråden handlar om? Ingen förnekar väl att Mengele existerat? Det är hans mytologiserade aktiviteter som tråden handlar om.

Mengele förekom för övrigt i nyhetsflödet för bara några dagar sedan. Men denna gång var det Irma Grese som var måltavlan. Så här skriver t.ex. DailyMail. Jag låter läsarna avgöra trovärdigheten i nedanstående anklagelser:
Inside depraved life of nymphomaniac Hyena of Auschwitz: Evil 'mistress' of Nazi doctor Josef Mengele set dogs on cowering inmates, beat others to death and had 'orgasmic spasms' while watching gruesome operations.

The Hyena also had a penchant for depraved, sexual violence, and seemingly chose partners who were as twisted as she was. She is reported to have been a lover of Josef Mengele, the Nazi doctor who commissioned countless barbaric human experiments.
https://www.dailymail.co.uk/news/art...perations.html
Citera
2024-10-19, 05:30
Medlem
gotets avatar
Citat:
Varför utelämna den bit som tråden handlar om? Ingen förnekar väl att Mengele existerat? Det är hans mytologiserade aktiviteter som tråden handlar om.

Mengele förekom för övrigt i nyhetsflödet för bara några dagar sedan. Men denna gång var det Irma Grese som var måltavlan. Så här skriver t.ex. DailyMail. Jag låter läsarna avgöra trovärdigheten i nedanstående anklagelser:
Inside depraved life of nymphomaniac Hyena of Auschwitz: Evil 'mistress' of Nazi doctor Josef Mengele set dogs on cowering inmates, beat others to death and had 'orgasmic spasms' while watching gruesome operations.

The Hyena also had a penchant for depraved, sexual violence, and seemingly chose partners who were as twisted as she was. She is reported to have been a lover of Josef Mengele, the Nazi doctor who commissioned countless barbaric human experiments.
https://www.dailymail.co.uk/news/art...perations.html

Att någon ens kan tro på sån där skit är ett mysterium i sig.
Citera
2024-10-19, 13:57
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gotet
Att någon ens kan tro på sån där skit är ett mysterium i sig.
Varför skulle det inte ha kunnat ske? Det förekom också i nutid att folk för smak för sadism får ut sina -känslor. För 20 år sedan i Abu Ghraib hände samma sak. Då bland annat Lynndie England blide känd med sin hundkoppel på en naken irakkille. Så varför skulle det inte kunnat förekomma då? Absolut inte konstigt! Mengel var bland annat beskriven av Miklós Nyiszli som var läkare i Auschwitz i sin bok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in