2022-09-18, 10:41
Vid tecknande av en kapitalförsäkring så kan man välja mellan följande:

Förfoganderätt
Ej förfoganderätt

Informationen kring förfoganderätt verkar någorlunda klar för mig efter googling.

Däremot så förstår jag inte konsekvenserna eller fördelarna med ej förförfoganderätt.

Är det någon som kan förklara det för mig?

Mvh
Senast redigerad av fyrnox 2022-09-18 kl. 10:52.
Citera
2022-09-18, 11:37
Medlem
SexgalenZombies avatar
Sparande till barn kanske, som inte kan bränna alla pengarna på hasch och horor samma dag de fyller 18?
Citera
2022-09-18, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fyrnox

Förfoganderätt
Ej förfoganderätt

Informationen kring förfoganderätt verkar någorlunda klar för mig efter googling.

Däremot så förstår jag inte konsekvenserna eller fördelarna med ej förförfoganderätt.

Mvh
Förmånstagaren i din KF får normalt full förfoganderätt till försäkringen när du avlider och kan då själv ändra t.ex. hur den ska betalas ut. "Ej förfoganderätt" är aktuellt om du t.ex. vill kunna styra hur pengarna ska betalas ut utan att förmånstagaren ska ha möjighet att ändra det. Går t.ex. sätta att det ska vara en viss summa i månatlig utbetalning istället för allt på en gång om du är rädd för att förmånstagaren inte klarar hantera pengar.
Citera
2022-09-18, 15:15
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Förmånstagaren i din KF får normalt full förfoganderätt till försäkringen när du avlider och kan då själv ändra t.ex. hur den ska betalas ut. "Ej förfoganderätt" är aktuellt om du t.ex. vill kunna styra hur pengarna ska betalas ut utan att förmånstagaren ska ha möjighet att ändra det. Går t.ex. sätta att det ska vara en viss summa i månatlig utbetalning istället för allt på en gång om du är rädd för att förmånstagaren inte klarar hantera pengar.

Tack! Så om den som tecknat kapitalförsäkringen kryssat i "ej förfoganderätt" , men inte valt allt något specifikt belopp om hur det skall betalas ut, så är det inga problem? Allt betalas ut och man begränsas inte?
Citera
2022-09-18, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fyrnox

Förfoganderätt
Ej förfoganderätt

Mvh

Ej förfoganderätt: förmånstagaren kan inte ändra försäkringen eller förordna ny förmånstagare. Men kan byta depåtillgångar.
Hittade detta på ´futurpension.se ´. Det finns säkert fler parametrar bl.a vid någons frånfälle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in