Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-17, 12:36
  #1
Medlem
st33rs avatar
Jag skapade för många år sedan ett konto på Facebook, som jag vill använda för att tramsa.

Det som slog mig är hur det ganska snart började droppa in vänförfrågningar, ofta afrikanska namn ibland arabiska. Svarade jag på en så droppade det in fler och fler.
Jag skulle kunna fyllt på så jag fick 1000 ”vänner”..

För nåt år sen skapade jag ett lite mer seriöst trollkonto med svenskt namn , inte för att trolla utan för att gå in och säga min mening i lokalgrupper.

Även där började afrikanska namn komma med vänskapsförfrågningar,

Är det så att facebooks algoritmer kopplar ihop en person utan några riktiga vänner på facebbok till andra liknande användare? Så att olika trollkonton så att säga blir vän med varandra?
Citera
2022-09-17, 12:49
  #2
Medlem
TrueCs avatar
Det händer ju samma med mitt riktiga konto, så jag tror att det drabbar alla, förmodligen är det massa fejk konton för bedrägeri och liknande
Citera
2022-09-17, 12:51
  #3
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Jag skapade för många år sedan ett konto på Facebook, som jag vill använda för att tramsa.

Det som slog mig är hur det ganska snart började droppa in vänförfrågningar, ofta afrikanska namn ibland arabiska. Svarade jag på en så droppade det in fler och fler.
Jag skulle kunna fyllt på så jag fick 1000 ”vänner”..

För nåt år sen skapade jag ett lite mer seriöst trollkonto med svenskt namn , inte för att trolla utan för att gå in och säga min mening i lokalgrupper.

Även där började afrikanska namn komma med vänskapsförfrågningar,

Är det så att facebooks algoritmer kopplar ihop en person utan några riktiga vänner på facebbok till andra liknande användare? Så att olika trollkonton så att säga blir vän med varandra?
Troll dras till Troll?
Citera
2022-09-17, 12:59
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Jag skapade för många år sedan ett konto på Facebook, som jag vill använda för att tramsa.

Det som slog mig är hur det ganska snart började droppa in vänförfrågningar, ofta afrikanska namn ibland arabiska. Svarade jag på en så droppade det in fler och fler.
Jag skulle kunna fyllt på så jag fick 1000 ”vänner”..

För nåt år sen skapade jag ett lite mer seriöst trollkonto med svenskt namn , inte för att trolla utan för att gå in och säga min mening i lokalgrupper.

Även där började afrikanska namn komma med vänskapsförfrågningar,

Är det så att facebooks algoritmer kopplar ihop en person utan några riktiga vänner på facebbok till andra liknande användare? Så att olika trollkonton så att säga blir vän med varandra?


Jag får också massa vänskapsförslag. Som är genererade av en robot. Det är så sjukt. Man förstår det är en j-la maskin programvara som håller på och skickar dessa 'vän'-förslag. Det är så man vill spy, och varför protesterar inte alla högljutt? Denna sjuka facebook. (eller mashbook som det hette från början)

Och förslagen bygger tydligt på att föreslå vänner till mina vänner. Och jag får bara förslag på kvinnor.

Den där sidan är sjuk. Myndigheter blockerar sidor som varnar för vaccinet, men om den här är det tyst..
Citera
2022-09-17, 13:29
  #5
Medlem
namataras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jag får också massa vänskapsförslag. Som är genererade av en robot. Det är så sjukt. Man förstår det är en j-la maskin programvara som håller på och skickar dessa 'vän'-förslag. Det är så man vill spy, och varför protesterar inte alla högljutt? Denna sjuka facebook. (eller mashbook som det hette från början)

Och förslagen bygger tydligt på att föreslå vänner till mina vänner. Och jag får bara förslag på kvinnor.

Den där sidan är sjuk. Myndigheter blockerar sidor som varnar för vaccinet, men om den här är det tyst..

Du har så rätt! Facebook är sjukt. Jag har inte besökt min facebooksida sedan -09, men inte heller stängt av den, går ens det?

Afrikanska bedragare är också ett enormt problem. Skulle inte förvåna mej om Facebook gör det lättare för bedragarna från Afrika att vara extra på konton med få vänner, då dessa kanske lättare påverkas av "romansbedragare" som låtsas vara rika amerikanska generaler eller unga, snygga brudar. Vilket leder till att de kanske spenderar mer tid på fejan om de blir kära i en fejkprofil.
Kanske cyniskt av mej? Men förvånar som sagt inte om de gör allt i deras makt för att få trafik till sidan.

Facebook har makten över sin sida så de kan välja att göra något åt problemet med romansbedrägerier och andra bedragare eller så kan Sucker (berg) gå ut med att de förlorat kontrollen över sidan och behöver stänga ner den ett bra tag för att rensa upp. Men då kan ju stackars Suckern förlora några millar, det går ju givetvis inte för sej när man redan är mångmiljardär i dollar räknat.

Girighet föder mer girighet som bekant..
Citera
2022-09-17, 13:57
  #6
Medlem
st33rs avatar
Jag får inte alls denna typ av vänskapsförfrågningar på mitt riktiga konto.

Det verkar som Facebook ser skillnaden på att man är vän med ”riktiga” människor och konton som enbart satts upp av andra orsaker .

Dock kan man undra varför alla vänskapsförfrågningar som ev kommer från troll eller botar har afrikanska namn.
Citera
2022-09-17, 22:18
  #7
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Sociala medier
/Moderator
Citera
2022-09-18, 16:42
  #8
Medlem
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jag får också massa vänskapsförslag. Som är genererade av en robot. Det är så sjukt. Man förstår det är en j-la maskin programvara som håller på och skickar dessa 'vän'-förslag. Det är så man vill spy, och varför protesterar inte alla högljutt? Denna sjuka facebook. (eller mashbook som det hette från början)

Och förslagen bygger tydligt på att föreslå vänner till mina vänner. Och jag får bara förslag på kvinnor.

Den där sidan är sjuk. Myndigheter blockerar sidor som varnar för vaccinet, men om den här är det tyst..
Citat:
Ursprungligen postat av namatara
Du har så rätt! Facebook är sjukt. Jag har inte besökt min facebooksida sedan -09, men inte heller stängt av den, går ens det?

Afrikanska bedragare är också ett enormt problem. Skulle inte förvåna mej om Facebook gör det lättare för bedragarna från Afrika att vara extra på konton med få vänner, då dessa kanske lättare påverkas av "romansbedragare" som låtsas vara rika amerikanska generaler eller unga, snygga brudar. Vilket leder till att de kanske spenderar mer tid på fejan om de blir kära i en fejkprofil.
Kanske cyniskt av mej? Men förvånar som sagt inte om de gör allt i deras makt för att få trafik till sidan.

Facebook har makten över sin sida så de kan välja att göra något åt problemet med romansbedrägerier och andra bedragare eller så kan Sucker (berg) gå ut med att de förlorat kontrollen över sidan och behöver stänga ner den ett bra tag för att rensa upp. Men då kan ju stackars Suckern förlora några millar, det går ju givetvis inte för sej när man redan är mångmiljardär i dollar räknat.

Girighet föder mer girighet som bekant..

Mentaliteten är så äcklig. Jag använder den bara för ett speciellt syfte. Ett specialintresse som jag har, Men jag borde verkligen inte vara kvar utan starta upp en egen sida.
Människor som använder den blir så omogna. Vuxna till och med gamla människor som dras med i den fördummande miljön. Men jag vägrar dras med i det pubertala larvet.
Citera
2022-09-19, 10:42
  #9
Medlem
namataras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jag får också massa vänskapsförslag. Som är genererade av en robot. Det är så sjukt. Man förstår det är en j-la maskin programvara som håller på och skickar dessa 'vän'-förslag. Det är så man vill spy, och varför protesterar inte alla högljutt? Denna sjuka facebook. (eller mashbook som det hette från början)

Och förslagen bygger tydligt på att föreslå vänner till mina vänner. Och jag får bara förslag på kvinnor.

Den där sidan är sjuk. Myndigheter blockerar sidor som varnar för vaccinet, men om den här är det tyst..


Mentaliteten är så äcklig. Jag använder den bara för ett speciellt syfte. Ett specialintresse som jag har, Men jag borde verkligen inte vara kvar utan starta upp en egen sida.
Människor som använder den blir så omogna. Vuxna till och med gamla människor som dras med i den fördummande miljön. Men jag vägrar dras med i det pubertala larvet.

Ibland har jag också tänkt på att skapa en ny profil just för att kunna gå med i intressegrupper eller för att läsa om lokala brott som inträffar i min ort. Men har fortfarande inte blivit av.
Sen är det nog inte hälsosamt att läsa om brott som inträffar i ens direkta närhet, det skapar onödig rädsla. Att titta på brott per capita skulle ge en mer rättvis bild. Väldigt liten risk att något skulle hända en själv ändå.

Tycker verkligen att du ska starta upp en egen sida om du kan sådant: ) Får man fråga vad specialintresset handlar om? Men förstår om du inte vill outa dej om intresset är väldigt smalt.

*skrattar* Ja, visst blir människor barnsliga av att använda facebook?! Vissa går ju helt bananas. Herrar på 50-60 som annars leker mogna med viktiga jobb går full on 'tonårsmode' och delar med sej av allt de irriterar sej på med aggressiv approach.
Andra herrar gör allt för att leta importfruar från Sibirien eller Sydostasien, blir kära direkt någon svarar. Hade en granne en gång som blev helt till sej för att nån ryssbrud hade svarat. Hon bad han att få komma och hälsa på, han var helt salig och skulle köpa biljett till henne. Hon svarade att det var fattigt där hon bodde och att hon ville stödja sin väninna som ägde en resebyrå för att köpa biljetten där istället, så han skickade 10k Tror du att tjejen köpte någon biljett? Detta berättar han utan att skämmas..
Damer på 70 som putar med läpparna och tar selfies, damer på 30-40 tar selfies varje dag och använder en specialapp för att filtera bilderna så pass att huden i ansiktet ser ut som plast och ögonvitorna är så sjukt vita att de ser ut som på en robot.
Barnfamiljer som lägger ut 30 bilder om dagen som ingen annan egentligen vill se.
Hjärtan och styrkekramar överallt. Ska man skratta eller gråta eller bara förfasa sej kanske?
Citera
2022-09-19, 20:47
  #10
Medlem
Maackans avatar
Ja detta med Facebook...
Alla använder vi facebook på olika sätt och vissa har många vänner/följare och laddar upp bilder för jämnan för att få popularitet.
Sedan är det vissa som lägger upp löjliga statusar och familjebilder när barnen badar eller klipper gräset som knappt nån annan har intresse av att se.

Jag själv har den för att hålla kontakt med gamla vänner och liknande.

Och ja jag drabbas av massa förfrågningar från fejk-konton och spam meddelanden,dock har det lugnat sig något.

Dock så kan jag inte förstå hur dessa fejk konton kan få vara kvar utan att tas bort av facebook,medans om jag gör en dum/olämplig kommentar så försvinner den och jag kan bli bannad från att kommentera/göra inlägg på ett tag.
Det har hänt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback