Citat:
Ursprungligen postat av
MASSAGATTI
Min morfar tex är mångmiljonär och han brukade alltid säga det när han "snålade" för att det var billigare där men det tog lite längre tid att tex åka ditt men då sa han alltid det att jag vart ju inte rik för att slösa bort pengar i onödan. Han hymlade aldrig med att han handlade på billigare affärer.
Helt rätt. Man blir aldrig rik på att slösa bort pengar.
Om något är billigare på ett ställe än ett annat, varför då betala det högre priset? Helt rätt inställning av din morfar.
Men som jag skrev tidigare så är det inte nån större skillnad i priser mellan butikerna för exakt samma varor förutom om man jämför småbutiker med stora butiker.
Den stora skillnaden är om man siktar in sig på butikens egna lågprisvaror eller inte. Ica basic är ett märke, Eldorado är ett annat och sen har vi Coops lågprismärke som jag tror heter Extra som är deras billigaste. Både Willys och hemköp använder märket Eldorado, men Willys är oftare större och billigare butiker än hemköp.
Sen har vi förstås Lidl, men jag handlar sällan där även om de är billiga med deras varor, för att det är så mycket som jag behöver handla som inte finns där och jag orkar inte gå och handla på två olika ställen.