• 1
  • 2
2022-09-17, 09:04
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Något håller på att förändras i den välmående skärgårdsidyllen. Med rekordhöga priser känns även en tjock plånbok tunnare än vanligt. SvD ser hur kunderna på ”Ica för de rika” hittar till lågprisbutiken.

https://www.svd.se/a/bgKqpl/nu-handl...-willys-i-smyg

Varför handlar de rika i lågprisaffärer just i smyg?

Varför kan inte de rika vara öppna med att de handlar i lågprisaffärer?
Citera
2022-09-17, 09:06
Medlem
Biggedys avatar
Har du sett solsidan?

Mickan??

Det är inget påhitt liksom.
Citera
2022-09-17, 09:07
Medlem
Uluchsheniyes avatar
Det är ingen som handlar ”i smyg”.

Det är bara en idiotisk krönikör som vill få klick på sin urbota idiotiska text.
Citera
2022-09-17, 09:13
Medlem
jesussugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell

Hur kan dom veta att dom handlar i smyg om dom handlar i smyg? hmm
Citera
2022-09-17, 09:20
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Klart som fan man handlar billigt.. Varför skall jag betala 30:- mer för en vara bara för att jag går till
ICA/COOP när jag kan få den billigare på tex Willys.

Men vissa människor är ju dumma i huvudet på riktigt.
Citera
2022-09-17, 09:22
Medlem
Finns väl inget smyg med att handla i en vanlig butik?
Vad är en lågprisbutik?

Är Willys mer lågpris än Ica Maxi?

Nej jag tycker inte det. Går att handla relativt lågpris på båda ställen. Allt beror på om man köper deras egna varor eller inte, alltså Ica basic eller Eldorado.

Skulle tro att slutpriset blir ganska liknande om man gör det.
Citera
2022-09-17, 09:23
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell

Min morfar tex är mångmiljonär och han brukade alltid säga det när han "snålade" för att det var billigare där men det tog lite längre tid att tex åka dit men då sa han alltid det att jag vart ju inte rik för att slösa bort pengar i onödan. Han hymlade aldrig med att han handlade på billigare affärer.
Senast redigerad av MASSAGATTI 2022-09-17 kl. 09:30.
Citera
2022-09-17, 09:26
Medlem
Dom får dra ned kepsen och ha lösskägg när dom glider in på Lidl. Ha Ha Ha
Citera
2022-09-17, 09:27
Medlem
Sooks avatar
Jag har rätt rika släktingar. Dom handlar jätteofta på Willys. Helt utan att klä ut sig eller smyga på något sätt. Sen handlar de också lite dyrare mat än mig ibland men de blir lika mätta som jag blir på falukorv och fiskpinnar.

Löjlig artikel. Klart att rika också vill ha billig vardagsmat ibland. Alla rika äter ju inte diamantförsedda fiskpinnar varje dag.
Citera
2022-09-17, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Min morfar tex är mångmiljonär och han brukade alltid säga det när han "snålade" för att det var billigare där men det tog lite längre tid att tex åka ditt men då sa han alltid det att jag vart ju inte rik för att slösa bort pengar i onödan. Han hymlade aldrig med att han handlade på billigare affärer.

Helt rätt. Man blir aldrig rik på att slösa bort pengar.
Om något är billigare på ett ställe än ett annat, varför då betala det högre priset? Helt rätt inställning av din morfar.

Men som jag skrev tidigare så är det inte nån större skillnad i priser mellan butikerna för exakt samma varor förutom om man jämför småbutiker med stora butiker.

Den stora skillnaden är om man siktar in sig på butikens egna lågprisvaror eller inte. Ica basic är ett märke, Eldorado är ett annat och sen har vi Coops lågprismärke som jag tror heter Extra som är deras billigaste. Både Willys och hemköp använder märket Eldorado, men Willys är oftare större och billigare butiker än hemköp.

Sen har vi förstås Lidl, men jag handlar sällan där även om de är billiga med deras varor, för att det är så mycket som jag behöver handla som inte finns där och jag orkar inte gå och handla på två olika ställen.
Senast redigerad av JohnBlund 2022-09-17 kl. 09:30.
Citera
2022-09-17, 09:33
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uluchsheniye
Det är ingen som handlar ”i smyg”.

Det är bara en idiotisk krönikör som vill få klick på sin urbota idiotiska text.

Det är visst i smyg. Det är till och med så att fattiga släktingar har börjat få inbjudningar till sina rika släktingar. Med inbjudan så slinker det ut att "när ni ändå är på väg så kan ni väl handla lite som vi kan ha, jag Swishar när ni är framme".

Rika människor vill helst inte beblanda sig med arbetarpatrask, så är det. Kapitalistsvin är vad det är helt enkelt.
Citera
2022-09-17, 09:35
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Helt rätt. Man blir aldrig rik på att slösa bort pengar.
Om något är billigare på ett ställe än ett annat, varför då betala det högre priset? Helt rätt inställning av din morfar.

Men som jag skrev tidigare så är det inte nån större skillnad i priser mellan butikerna för exakt samma varor förutom om man jämför småbutiker med stora butiker.

Den stora skillnaden är om man siktar in sig på butikens egna lågprisvaror eller inte. Ica basic är ett märke, Eldorado är ett annat och sen har vi Coops lågprismärke som jag tror heter Extra som är deras billigaste. Både Willys och hemköp använder märket Eldorado, men Willys är oftare större och billigare butiker än hemköp.

Sen har vi förstås Lidl, men jag handlar sällan där även om de är billiga med deras varor, för att det är så mycket som jag behöver handla som inte finns där och jag orkar inte gå och handla på två olika ställen.

Handlar själ nästan uteslutande på Willys . Priserna är väl sådär men brukar snåla till det och kolla
veckans erbjudande och sedan nappa om det är något vettigt (vare sig man behöver eller ej) .

Brukar ALLTID nappa på benfria kotlettraden eller fläskytterfilé som WT säger , den VAR en tråkig detalj tills jag skaffa en Sous Vide. 3 timmar i 60 grader gör att det blir mört som oxfilé.. Jag svär.

Så billigt kött som kan ses som lite "sämre" går att få fantastisk med rätt teknik och utrustning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in