Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-09-16, 13:52
  #13
Medlem
Wladmircosiss avatar
Dyrt? Låter som ett rimligt pris. Betalde 14k för direktflyg ToR innan pandemin.
Citera
2022-09-16, 16:19
  #14
Moderator
Neksnors avatar
Kortaste vägen (storcirkeln) mellan Bangkok och Europa norr om ca Italien/Spanien går över Ryssland/Ukraina, alltså krävs omvägar.
Citera
2022-09-18, 13:32
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marknadsassistent
Tveksamt om priserna kommer att gå ner framöver, bokade med thai air för 3v sedan, 10164:- inkl avgifter arl-bangkok.

Jag bokade också tidigt då jag tror som du att priset inte kommer går ner .
Köpenhamn-Singapore-Phuket , reser med Singapore Airlines i mitten av feb och betalade strax under 8k känns ganska ok i dessa tider om man vill har lite framförhållning.
Citera
2022-09-18, 14:43
  #16
Moderator
Neksnors avatar
Roade mig med att mäta lite...
Köpenhamn - Bangkok: 8648 km, men då flyger man över Ryssland.
Vill man undvika länder som Ryssland, Ukraina, Georgien, Armenien och Azerbadjdidemsidszaan eller hur fan det stavas så blir det 9366 km, alltså 8,3 % längre. Vilket innebär att flygtiderna, och därmed schemaläggning av flygplan och besättning, påverkas.

För Helsningfors handlar det om 9707 km istället för 7913 km, alltså +22,6 %.
Citera
2022-11-28, 17:26
  #17
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Roade mig med att mäta lite...
Köpenhamn - Bangkok: 8648 km, men då flyger man över Ryssland.
Vill man undvika länder som Ryssland, Ukraina, Georgien, Armenien och Azerbadjdidemsidszaan eller hur fan det stavas så blir det 9366 km, alltså 8,3 % längre. Vilket innebär att flygtiderna, och därmed schemaläggning av flygplan och besättning, påverkas.

För Helsningfors handlar det om 9707 km istället för 7913 km, alltså +22,6 %.

För Finnairs del har ju stängningen av Ryskt luftrum varit mycket besvärande. Framförallt flyg
till Japan och Korea. Lång resa redan från början blev nu riktigt mycket längre
från 9 timmar till Tokyo till 13 timmar.

JAL- Japan airlines från London valde att gå åt andra hållet, Island, Nordpolen, Alaska, Tokyo.
14 timmar totalt.
Citera
2022-11-28, 20:39
  #18
Medlem
DjStefs avatar
nog fan har det blivit extremt dyrt...
bokade min biljett direkt med Thai den 12 AUG. ARN-BKK o MNL-ARN betalade 10.4K.
kostar det dubbla nu
Citera
2022-11-29, 11:27
  #19
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjStef
nog fan har det blivit extremt dyrt...
bokade min biljett direkt med Thai den 12 AUG. ARN-BKK o MNL-ARN betalade 10.4K.
kostar det dubbla nu

Jag kollar på mitten Mars. Thai direkt kostar 11.000 kr på billigaste dagarna och
att åka direkt lockar och ny fin Airbus 350 men deras 3+3+3 design på stolsraderna är värdelöst
Inga rader med 2 säten.

Finnair samma värdelösa konfiguration, 3+3+3 till och med i deras premium economy som kostar
16.000 kr. Du får 9 cm extra stolsutrymme för dessa 5.000 kr.
Hade det varit i en två rad kunde jag ha köpt det. Nej, ajaj glömde ju: Finnair hemresa är ALLTID
på morgonen, så du har 11 timmar dagtisdsflyg på hemvägen. Fyfan va drygt.

Så har vi då Qatar. Som slutat flyga på Arlanda. Det är Finnair som flyger första biten till Doha.
Sedan Qatar flight till Bangkok. Samma pris som Thai. 11.000 kr som billigast.
Deras business som vid kampanjer var riktigt prisvär kunde kosta 16-18.000 kr till Bangkok.
Glöm det kostar 36.000 kr som billigast idag.
Vem köper en Qatar business för 36.000 kr när du kan åka direkt med Thai business för 30.000 ?

Nej, glöm Qatar till Thailand. För att motivera byte måste det vara billigare samt att man låter
Finnair flyga halva resan ? Vill jag åka Finnair till Bangkok kan jag väl åka via Helsinki ?
Mat och kabinpersonal på Finnair är totalt kass. Trötta och omotiverade med billigast möjliga mat.
Åkte med Finnair till Delhi för 5 månader sedan. Wow vilken kulinariskt sensation: Linsgryta eller
kanske linsspackel är rättvist namn. Fy fan, fått bättre mat på Aeroflot.
Citera
2022-12-01, 11:13
  #20
Medlem
Uppdatering av min egen trådstart, åkte den 9 Nov bokade enkelbiljett med Finnair strax över 8000:- enkel, bokade även retur i mitten på februari i förrgår, 6500:- och då betalade jag även 299kr för valt säte,blev med Thaiairways mellanstopp i Munchen och sedan vidare till Göteborg 16 timmar är väl ganska normalt ,
Men när jag kollar biljetten står det 30 kilo incheckat bagage är det verkligen så mycket med Thai Airways brukar det inte vara typ 23 kilo?
Har iallafall hunnit med Bkk 4 nätter, Chiang Mai 5 Nätter,Pattaya 1 vecka, och just nu på Ko chang,jädrans vad mycket som fortfarande är nedstängt här på Ko Chang,finns knappt en 7/11 som är öppet ens
__________________
Senast redigerad av Sofiero7.5 2022-12-01 kl. 11:18.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3453728

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback