Flashback bygger pepparkakshus!
2022-09-15, 13:51
Medlem
HelloWorld123s avatar
Hej,
Hur mycket få jag ut i pension om jag har sjukersättning idag fram till 65 år? Jag är 33. Det står att de ge ut sjukersättning fram tills 65. Men efter det då?
Citera
2022-09-15, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelloWorld123
Hej,
Hur mycket få jag ut i pension om jag har sjukersättning idag fram till 65 år? Jag är 33. Det står att de ge ut sjukersättning fram tills 65. Men efter det då?

Om du inte jobbat alls till 65 år blir det Garantipension och har du jobbat en del blir det Allmän pension och Garantipension blandat https://www.pensionsmyndigheten.se/f...ar-lag-pension . Nivån på max Garantipension är 9781 kr före skatt.

Till detta kan det såklart bli aktuellt med Bostadstillägg https://www.pensionsmyndigheten.se/bostadstillagg med upptill 7290 kr

Så här har jag fattat det.
Citera
2022-09-15, 14:23
Medlem
tnems avatar
Citat:
Hej,

Då blir det garantipension.
Citera
2022-09-15, 14:30
Medlem
BadPostures avatar
Det finns ingen som kan svara på hur pensionssystemet ser ut om 35 år, men räkna med en kissig ålderdom..
Citera
2022-09-15, 15:59
Medlem
Aktieklipparns avatar
Jag är sjukpensionär och la av att arbeta när jag var 30 år. Är 52 år nu och så här ser mina siffror ut.

Allmän pension 2 554.000 + Tjänstepension 710.000 = 3 264.000 (total intjänad pension)

Pensionsprognos: 19.700 Livet ut. Kommer dock ta ut tjänstepension mellan 55-65år och förvalta själv
Citera
2022-09-21, 11:14
Medlem
PensionsmyndKSs avatar
Citat:
Hej,

Hej HelloWorld123!

Jag jobbar med sociala medier på Pensionsmyndigheten och såg att du gjort ett inlägg om pension och vill gärna svara på dina frågor.

Inkomstgrundad sjukersättning är en pensionsgrundande inkomst och ger avsättning till den allmänna pensionen. Förutom din pensionsgrundande inkomst så får du även pensionsgrundande belopp, vilket är en kompensation från staten för inkomstbortfall. Har man haft en låg inkomst under livet kan man ha rätt till garantipension och/eller bostadstillägg. Regering och riksdag har fattat beslut om att pensionsåldern på allmän pension successivt kommer höjas beroende på när man är född. Pensionsåldern kommer att knytas till riktåldern. Riktåldern är ett nytt begrepp inom socialförsäkringssystemet. Syftet med att införa riktåldern är att anpassa pensionssystemet efter medellivslängdsökningen. Tanken är att alla pensionsrelaterade åldersgränser i socialförsäkringssystemet i övrigt kommer att anpassas.

Har du fler frågor om pension är du välkommen att ställa din fråga direkt på www.facebook.com/fragaompension eller ringa vår kundservice på telefonnummer 0771-776 776 eller mejla till kundservice@pensionsmyndigheten.se.

Hälsningar August, Pensionsmyndigheten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in