• 1
  • 2
2022-09-15, 00:58
Medlem
st33rs avatar
Jag har sett mordutredningar där de nöjer sig med att kolla in webläsarens historik

Verkar som det är rätt sällan de går in och rotar på ett mer avancerat vis.
Citera
2022-09-15, 04:38
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Jag har sett mordutredningar där de nöjer sig med att kolla in webläsarens historik

Verkar som det är rätt sällan de går in och rotar på ett mer avancerat vis.

Fast man lär dock inte få se allt som sker i en utredning, finner man inget relevant så kommer det ju inte nämnas.

Så ifall inget eu skrivit kan tas som något typ av bevis eller för att försöka påvisa en poäng så finns det antagligen ingen anledning att ta med det i en förundersökning.
Citera
2022-09-15, 09:05
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Fast man lär dock inte få se allt som sker i en utredning, finner man inget relevant så kommer det ju inte nämnas.

Så ifall inget eu skrivit kan tas som något typ av bevis eller för att försöka påvisa en poäng så finns det antagligen ingen anledning att ta med det i en förundersökning.

Jag kan tänka mig att polisen kan undersöka datorn på en avancerad nivå om bevisen och brottet är av den arten att det är essentiellt för utredningen eller man letar efter nåt specifikt.

Annars tror jag folk överlag överskattar polisens it-kompetens.
Citera
2022-09-15, 10:17
Medlem
Sinraths avatar
Undrar hur starka underlag som krävs? Ponera att en datorn används av flera människor. Räcker det med att te.x chrome auto fyller i användarnamnet på Flashback forum? Måste lösenordet också ha lagrats? Kollar man om inloggning faktiskt genomförts i det namnet från denna datorn?
Citera
2022-09-15, 11:22
Medlem
MrSwaggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Undrar hur starka underlag som krävs? Ponera att en datorn används av flera människor. Räcker det med att te.x chrome auto fyller i användarnamnet på Flashback forum? Måste lösenordet också ha lagrats? Kollar man om inloggning faktiskt genomförts i det namnet från denna datorn?
Nej det krävs ganska starka underlag. De måste alltså kunna koppla dig dels till ett brott och dels till ett eventuellt användarnamn, och tycka det finns tillräcklig grund att undersöka. Men ifall brottet har delvist gjort via internet, eller om de tänker att det finns bevis att hämta där; så finns det grund, och då fixar dom all info de behöver inom 24h. Säger bara som de e.
Citera
2022-09-15, 14:48
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Jag kan tänka mig att polisen kan undersöka datorn på en avancerad nivå om bevisen och brottet är av den arten att det är essentiellt för utredningen eller man letar efter nåt specifikt.

Annars tror jag folk överlag överskattar polisens it-kompetens.

Ja så kanske det är, jag ska ju ärligt säga att jag inte har en insyn i branschen. Tänkte mer på att det är så vanligt med it idag att polisen även borde ha kunskap att även söka bevis inom detta med en högre kompetens än vanligt folk allafall. Men visst jag kanske överskattar.
Citera
2022-09-15, 15:55
Medlem
Polisen/FRA kan se allt du gör på nätet om de vill. Det går att se när du postar till Flashback och vilken tråd som uppdateras även om de inte kan se ditt användarnamn. Efter kanske fem sådana listningar vet de din identitet.
Citera
2022-09-16, 12:04
Medlem
MrSwaggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Polisen/FRA kan se allt du gör på nätet om de vill. Det går att se när du postar till Flashback och vilken tråd som uppdateras även om de inte kan se ditt användarnamn. Efter kanske fem sådana listningar vet de din identitet.

Japp. Det krävs inte många arbetstimmar för att få reda på i princip allt om din internet identitet och sen kunna koppla den till fysisk person.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in