Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-14, 18:10
  #13
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Det enda som saknas i metaforen är en jämförelse av nyttovärdet. Vad tjänar jättestora diamanter, typ Koh-i-Noor, egentligen till? Utom som grant blingbling i någon kronjuvel, att förevisas vid kröningar och statsbegravningar?

Jag tycker det är en absurd fråga, för att inte säga osmaklig.
Citera
2022-09-14, 18:19
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schicklgrubblare
Jag tycker det är en absurd fråga, för att inte säga osmaklig.
Definitivt inte absurd; den är äldre än Marx! Beträffande smakligheten är det inte mitt fel att en viss krönt potentat, som jag förvisso inte har något personligt emot, råkat avlida nyligen!
Citera
2022-09-14, 18:21
  #15
Medlem
Vi föds ju på jorden för att uppleva olika saker och målet är ju mer att vi ska växa som individer. Sedan är det ju absolut inget självändamål att människan ska behöva lida, det är väl mer att många människor väljer den vägen eller utsätts för saker den inte kunnat påverka.

Dock har jag märkt att folk rent astrologiskt verkligen verkar ta på sig en massa skit i detta liv och verkar växa genom dessa upplevelser. Återigen är det ju dock inget självändamål att behöva lida.
Citera
2022-09-14, 19:41
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Vi föds ju på jorden för att uppleva olika saker och målet är ju mer att vi ska växa som individer. Sedan är det ju absolut inget självändamål att människan ska behöva lida, det är väl mer att många människor väljer den vägen eller utsätts för saker den inte kunnat påverka.

Dock har jag märkt att folk rent astrologiskt verkligen verkar ta på sig en massa skit i detta liv och verkar växa genom dessa upplevelser. Återigen är det ju dock inget självändamål att behöva lida.

Nej, vi föds för att våra föräldrar vill uppleva vår framgång och ta åt sig av den, alternativt är för lata, fattiga eller oansvariga att använda preventivmedel!

Faktiskt tycker jag det borde vara straffritt att döda sina föräldrar! Kanske det kunde fungera som avskräckande medel, för att minska överbefolkningen!
Citera
2022-09-15, 21:32
  #17
Medlem
particulum1s avatar
Kausalitet bryr sig inte om vad, vem eller vilket som förtjänar något eller inte, en i särklass opartisk beskaffenhet i universumet vi lever i. Alla varelser och ting drabbas av både fördelaktiga och icke fördelaktiga omständigheter oavsett deras tillsynens förtjänta eller oförtjänta naturer.
Citera
2022-09-15, 21:41
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Vad känner och tänker ni om det hela?

Förtjänar alla människor det som de är med om? Eller inte?

Varför eller varför inte? Gissar ni, är ovetandes, eller vet ni och kan presentera bevis?

Tänker på koncept som karma. Inkarnation, tidigare liv.

Hur kan man veta att en människa inte förtjänade det den var med om? Oavsett ålder.

Vad innebär det ens att förtjäna något enligt dig?

Man kan också diskutera huruvida man dömmer händelser eller situationer som dåliga och bra. Kopplat till definitions diskussionen. Vissa talar om att vissa själar frivilligt går igenom hemska upplevelser. Dels för egen del men kanske också för andras skull. Det skulle kunna vara att någon behöver lära sig empati gentemot sjuka t.ex. så ställer en frivillig själ upp att dö i sjukdom. Medans vissa kanske blir sjuka PGA att de använt sitt fria val ohälsosamt frivilligt utan att någon annan blandats in.

Bara lite höga tankar från mitt håll gällande det hela. Dela gärna med er också.

Yes, kanske, jag tror vi alla tjänar det hela på något sätt. Jesus gick ju igenom den del för vår skull till exempel.
Citera
2022-09-15, 21:41
  #19
Avstängd
F.Hansens avatar
Människor är typ till 95% (med varierande grad) orsaken till det som är deras liv just nu.
Det handlar om beteendemönster och ackumulerade resultat av dessa.

Sen gillar ju folk att skylla ifrån sig och bortförklara.

Och sen händer dåliga saker bra människor utan att de kunnat göra nått åt det.

Tror inte på reinkarnation eller att det är mening att ens själ har nån brist som ska fixas till.

Visst vi ska växa som personer och spirituellt men det är ju upp till var och en att finna sin mening, den tror jag inte har nån djupare komplexitet som i reinkarnation eller annat.
__________________
Senast redigerad av F.Hansen 2022-09-15 kl. 21:44.
Citera
2022-09-18, 18:15
  #20
Medlem
staticages avatar
Livet är livet och livet skiter i vad du tycker och känner.Vi är bara passagerare i kroppar som kallas människor.
Citera
2022-09-19, 14:23
  #21
Medlem
Tänker att det är rätt tydligt att människor som är "goda" kan råka ut för hemskheter ändå. Och för den delen nyfödda barn som inte hunnit göra något alls ännu.

Låter som det finns flera intressanta spår här, men jag hakar på spåret om att bli straffad i bristen på fri vilja.
Att tala om karma och tidigare liv förändrar väl inte frågan om fri vilja och determinism? Låt säga att någon straffas för ett tidigare liv där denne var elak. Det kanske låter rimligt. Men ingen har väl valt sina egna personlighetsdrag eller omständigheterna man lever i? Så vi pushar bara tillbaka frågan till en persons "första" liv. Hur personen beter sig i sitt första liv är väl en konsekvens av arv och miljö, som personen själv inte valt. Så man blir straffad för saker utanför ens kontroll i vilket fall?

Sen borde man fortfarande belöna positivt beteende etc. Även om världen är deterministisk, och dåliga människor inte valt sina gener, så kan man fortfarande se att ansträngning är verkligt. Att vara en bra människa kräver oftast ett visst mått av ansträngning, disciplin, och utövandet av dessa är verkligt och bör belönas.
Citera
2022-09-19, 15:23
  #22
Medlem
Det intressanta tycker jag är hur lite vi själva egentligen har kontroll över i våra liv. Jag ser ofta människor runt mig med väldigt specifika drömmar och tankar om hur de vill att deras liv ska se ut. I verkligheten är det sedan massor av olika parametrar som måste stämma för att dessa föreställningar ska bli sanna, av vilka de själva kanske styr över någon enstaka prameter.

Samma med begreppet ”moral luck”, oavsett hur goda intentioner du har med en handling, är det ofta konsekvenser som ligger utom din kontroll som avgör ifall du kommer att klandras eller berömmas i slutändan.
Citera
2022-09-22, 14:59
  #23
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Vad känner och tänker ni om det hela?

Förtjänar alla människor det som de är med om? Eller inte?

Varför eller varför inte? Gissar ni, är ovetandes, eller vet ni och kan presentera bevis?

Tänker på koncept som karma. Inkarnation, tidigare liv.

Hur kan man veta att en människa inte förtjänade det den var med om? Oavsett ålder.

Vad innebär det ens att förtjäna något enligt dig?

Man kan också diskutera huruvida man dömmer händelser eller situationer som dåliga och bra. Kopplat till definitions diskussionen. Vissa talar om att vissa själar frivilligt går igenom hemska upplevelser. Dels för egen del men kanske också för andras skull. Det skulle kunna vara att någon behöver lära sig empati gentemot sjuka t.ex. så ställer en frivillig själ upp att dö i sjukdom. Medans vissa kanske blir sjuka PGA att de använt sitt fria val ohälsosamt frivilligt utan att någon annan blandats in.

Bara lite höga tankar från mitt håll gällande det hela. Dela gärna med er också.

"Förtjänar" ingår i samma modell som "fri vilja" så det blir därför en enkel sak att utesluta alla faktorer som ligger utanför vår kontroll.
Således förtjänar vi inte att drabbas av en naturkatastrof. Såvida vi inte orsakat den själva.

Och till er som säger "fri vilja finns inte" så har det inget med saken att göra.
"Förtjänar" finns inte heller, med motsvarande logik, men om vi nu använder en dylik modell för att projicera värden som "ansvar" och "förtjänar" etc etc på handlingar så får vi ett konkret regelverk med särskilda implikationer. Och dessa säger alltså att vi förtjänar endast det vi rår för.
Som man bäddar får man ligga.
Citera
2022-09-22, 15:09
  #24
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeteendeForskaren
Sen borde man fortfarande belöna positivt beteende etc. Även om världen är deterministisk, och dåliga människor inte valt sina gener, så kan man fortfarande se att ansträngning är verkligt. Att vara en bra människa kräver oftast ett visst mått av ansträngning, disciplin, och utövandet av dessa är verkligt och bör belönas.

Straff och belöning är inbyggt i den sociala mekaniken och regleras genom den sociala modell i vilken begrepp som fri vilja ingår. Detta är möjligt eftersom människor inte är dominobrickor utan programerbara enheter.
Därav implementeringen av abstraktioner som "ansvar", "förtjänar", "kontroll", "vilja", "gärning" med flera begrepp som kommer till uttryck genom handlingar. Och dessa handlingar påverkar i sin tur samhällsstrukturen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback