Citat:
Ursprungligen postat av
stycket
Förtjänar alla människor det som de är med om? Eller inte?
Vad innebär det ens att förtjäna något enligt dig?
Man kan också diskutera huruvida man dömmer händelser eller situationer som dåliga och bra. Kopplat till definitions diskussionen. Vissa talar om att vissa själar frivilligt går igenom hemska upplevelser. Dels för egen del men kanske också för andras skull. Det skulle kunna vara att någon behöver lära sig empati gentemot sjuka t.ex. så ställer en frivillig själ upp att dö i sjukdom.
Jag tror att det finns två delar/kategorier i denna diskussion; ett 3-dimensionellt, jordat, logiskt, vetenskapligt - och ett spirituellt, liv efter döden, andligt osv.
Ur de jordade/vetenskapliga perspektivet är det svår att definera om någon förtjänar hemska saker. Visst typ brott och "punishment fits the crime" osv, men allt de andra som händer hederliga människor då? Svårt att säga.
Ur de andliga perspektivet tror jag att du är inne på rätt spår kring att vissa själar väljer tuffa liv för att driva något slags uppvaknande (antingen hos sig själv elr andra). I existensen efter döden tror jag att konceptet av ondska och godhet, och gränsen därimellan, suddas ut. Att man ser saker ur ett helhetsperspektiv och att då valet att gå ner i ett hårt liv är enklare och viktigare för ett större syfte.