• 1
  • 2
2022-09-14, 14:36
Medlem
styckets avatar
Vad känner och tänker ni om det hela?

Förtjänar alla människor det som de är med om? Eller inte?

Varför eller varför inte? Gissar ni, är ovetandes, eller vet ni och kan presentera bevis?

Tänker på koncept som karma. Inkarnation, tidigare liv.

Hur kan man veta att en människa inte förtjänade det den var med om? Oavsett ålder.

Vad innebär det ens att förtjäna något enligt dig?

Man kan också diskutera huruvida man dömmer händelser eller situationer som dåliga och bra. Kopplat till definitions diskussionen. Vissa talar om att vissa själar frivilligt går igenom hemska upplevelser. Dels för egen del men kanske också för andras skull. Det skulle kunna vara att någon behöver lära sig empati gentemot sjuka t.ex. så ställer en frivillig själ upp att dö i sjukdom. Medans vissa kanske blir sjuka PGA att de använt sitt fria val ohälsosamt frivilligt utan att någon annan blandats in.

Bara lite höga tankar från mitt håll gällande det hela. Dela gärna med er också.
Senast redigerad av stycket 2022-09-14 kl. 14:43.
Citera
2022-09-14, 14:40
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Ja, antagligen. Vi lär oss ju endast genom smärta och dåliga erfarenheter, så jag antar att livet är som en lång reningsprocess, ungefär som en diamant som måste slipas i eld för att bli bra.
Citera
2022-09-14, 14:43
Medlem
Absolut inte..finns så mycket skit du kan åka på helt utan anledning. har mängder med exempel.
Citera
2022-09-14, 14:44
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Absolut inte..finns så mycket skit du kan åka på helt utan anledning. har mängder med exempel.
Ibland är inte saker och situationer som dom verkar men du har en poäng
Citera
2022-09-14, 14:44
Medlem
Hur kan du ens förtjäna livet? På gott eller ont?

Det är ju inte som om miljarder ofödda sutte på en molnkant och inväntade sin plats i kön till inkarnation!
Citera
2022-09-14, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Ibland är inte saker och situationer som dom verkar men du har en poäng
Tänker mest på olyckor å allvarliga sjukdomar bekanta fått..livet är orättvist..
Citera
2022-09-14, 14:46
Avstängd
LeCastles avatar
Barnen i Ukraina och Mexiko tycker inte det.
Inte jag heller.
Citera
2022-09-14, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schicklgrubblare
Ja, antagligen. Vi lär oss ju endast genom smärta och dåliga erfarenheter, så jag antar att livet är som en lång reningsprocess, ungefär som en diamant som måste slipas i eld för att bli bra.

Din metafor skulle förbättras av att låta diamanterna slipas, icke genom eld utan genom långsam och smärtsam nötning mot andra diamanter! Vilket vad jag förstått är ungefär hur den verkliga diamantslipningen går till!

(De mindre värdefulla diamanterna reduceras till stoft under slipningsprocessen. Medan de stora och verkligt värdefulla ökar i värde!)
Citera
2022-09-14, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Förtjänar alla människor det som de är med om? Eller inte?

Vad innebär det ens att förtjäna något enligt dig?

Man kan också diskutera huruvida man dömmer händelser eller situationer som dåliga och bra. Kopplat till definitions diskussionen. Vissa talar om att vissa själar frivilligt går igenom hemska upplevelser. Dels för egen del men kanske också för andras skull. Det skulle kunna vara att någon behöver lära sig empati gentemot sjuka t.ex. så ställer en frivillig själ upp att dö i sjukdom.

Jag tror att det finns två delar/kategorier i denna diskussion; ett 3-dimensionellt, jordat, logiskt, vetenskapligt - och ett spirituellt, liv efter döden, andligt osv.

Ur de jordade/vetenskapliga perspektivet är det svår att definera om någon förtjänar hemska saker. Visst typ brott och "punishment fits the crime" osv, men allt de andra som händer hederliga människor då? Svårt att säga.

Ur de andliga perspektivet tror jag att du är inne på rätt spår kring att vissa själar väljer tuffa liv för att driva något slags uppvaknande (antingen hos sig själv elr andra). I existensen efter döden tror jag att konceptet av ondska och godhet, och gränsen därimellan, suddas ut. Att man ser saker ur ett helhetsperspektiv och att då valet att gå ner i ett hårt liv är enklare och viktigare för ett större syfte.
Citera
2022-09-14, 17:13
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Din metafor skulle förbättras av att låta diamanterna slipas, icke genom eld utan genom långsam och smärtsam nötning mot andra diamanter! Vilket vad jag förstått är ungefär hur den verkliga diamantslipningen går till!

(De mindre värdefulla diamanterna reduceras till stoft under slipningsprocessen. Medan de stora och verkligt värdefulla ökar i värde!)

Ja, mycket bra sammanfattat. Just styrka och uthållighet, disciplin, mod och andra egenskaper som står högt i kurs uppnås genom motgångar. Det är en anledning till varför man aldrig vill att någon ska ha det för lätt i livet. Kolla på hippies till exempel. Där har vi en generation som stötte på för få motgångar.
Citera
2022-09-14, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schicklgrubblare
Ja, mycket bra sammanfattat. Just styrka och uthållighet, disciplin, mod och andra egenskaper som står högt i kurs uppnås genom motgångar. Det är en anledning till varför man aldrig vill att någon ska ha det för lätt i livet. Kolla på hippies till exempel. Där har vi en generation som stötte på för få motgångar.

Det enda som saknas i metaforen är en jämförelse av nyttovärdet. Vad tjänar jättestora diamanter, typ Koh-i-Noor, egentligen till? Utom som grant blingbling i någon kronjuvel, att förevisas vid kröningar och statsbegravningar?
Citera
2022-09-14, 18:08
Medlem
Vi vet att fri vilja inte existerar, ingen människa kunde någonsin ha gjort något annorlunda. Det är endast gener och miljö som formar oss och avgör hur bra eller dåligt vi lyckas i livet. D.v.s. rena slumpen.

Visst, man kan säga att människor förtjänar att lida när de gör någonting dåligt och förtjänar att hyllas när de gör någonting bra, eftersom det gynnar samhället om folk strävar efter bra saker. Men detta är bara ett system uppfunnet av människan i syfte att ge folk rätt motivation. Rättvisa existerar inte på något objektivt universellt plan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback