• 1
  • 2
2022-09-14, 09:02
Medlem
6stringlevins avatar
Ja, vi har ju spekulerat i vad som händer med hyrorna nästa år. Nu fick jag en lapp om att parkeringsplatser och garage höjs med 70% redan nu.

Jag antar att ingen hyresförhandling behövs för garage och parkeringsplatser.
Naturligtvis har inte garage och parkeringsplatser blivit dyrare att administrera eller markkostnaden gått upp.

Ja, tror vi får se mer sådant här. Avgifter kommer att växa magiskt i inflationen.
Citera
2022-09-14, 09:05
Medlem
Vad är det för garage å vad är hyran nu ?? är det varmgarage..nyfiken bara
Citera
2022-09-14, 09:08
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin
Ja, vi har ju spekulerat i vad som händer med hyrorna nästa år. Nu fick jag en lapp om att parkeringsplatser och garage höjs med 70% redan nu.

Naturligtvis har inte garage och parkeringsplatser blivit dyrare att administrera eller markkostnaden gått upp.

Ja, tror vi får se mer sådant här. Avgifter kommer att växa magiskt i inflationen.

Säkert lättare att höja en sån hyra istället för att börja förhandla med en hel förening och då kanske kan få ut någon procent. Många har el i garagen och folk kan då trycka in både miningriggar och liknande i dessa då elen ofta ingår i hyran. Kan bli många tusenlappar i elkostnad för föreningen.
Vad betalar du för garageplatsen idag? Är det ett fristående garage eller en parkering i parkeringshus? Hur stor är orten du bor i?
Citera
2022-09-14, 09:12
Medlem
Hamleyss avatar
Finns garageplatsen i din BRF?
Citera
2022-09-14, 09:13
Medlem
6stringlevins avatar
Det är fristående kallgarage och jag betalar 295kr i månaden. Det är jättebilligt och jag har råd med den nya hyran också.

Men det handlar om vad jag får för pengarna. Jag kan stå gratis på gatan.

Garagen är trånga. Jag vet faktiskt inte om det höjer min livskvalite. 6000 om året.
Citera
2022-09-14, 09:17
Medlem
Det var billigt. Här kostar en vanlig parkeringsplats 250/månad. Och det tyckte jag var billigt innan jag läste om ditt garage för 300/månad.
Citera
2022-09-14, 09:17
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Det är fristående kallgarage och jag betalar 295kr i månaden. Det är jättebilligt och jag har råd med den nya hyran också.

Garagen är trånga. Jag vet faktiskt inte om det höjer min livskvalite. 6000 om året.

Absolut en kraftig hyresökning får man väl säga men samtidigt är 500 kr ingen jättepeng. Hur mycket strul är det att hitta parkering på gatan? Har du dieselvärmare eller bor du i södra sverige? Bor du i ett utsatt område så risken för uppeldad bil är överhängande?

6000 kr går att göra något roligare för men allt beror på svaren på frågorna i texten ovan.
Citera
2022-09-14, 09:19
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:

Klart att det är trevligt med garage.

Du får göra en för/mot lista och fatta beslut
Citera
2022-09-14, 09:24
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:

För knappt ett år sedan fick jag också en rejäl höjning, från drygt 800 till 1200:-/månad, det tyckte jag var överkomligt, iofs ett varmgarage men det är vad dom kostar i mitt område. Och ja, det behövs ingen hyresförhandling för garage fick jag veta då. Hoppas jag slipper en lika hög ökning igen iom folkrånet.
Citera
2022-09-14, 09:32
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Dom vill ju uppenbarligen försöka dämpa chocken av kommande hyreshöjning genom att sprida ut höjningarna.
Citera
2022-09-14, 09:40
Medlem
Citat:

70% låter extremt.
Jag har ett garage som kostar 1100 kr per månad så jag kommer inte acceptera en höjning med 70%, då ställer jag mig på gatan istället.
Citera
2022-09-14, 09:44
Medlem
Stormpiskares avatar
Tycker det alltid är köer till garageplatser, så varför då inte höja tills köerna försvinner?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in