Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2022-09-14, 20:45
  #25
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Men varför ska jag behöva berätta för en person som jag har känt i flera år, att jag är snäll? När det enda jag behövde meddela var att jag var fem minuter sen? Jag är helt med på att det kan behövas när man pratar med någon som man inte känner. Men det är alltså inte främlingar som har trott att jag är sur, arg eller vad det nu har varit.

Men jag pratar inte ens om "snälla saker" utan om saker som "Tåget rullar från Fridhemsplan om två minuter.". Du missar också att jag inte på något sätt vägrar emojis. Som alla andra använder jag dom för att sätta tonen för det som har eller ska skrivas.

Lite märkligt. Nä, klart att man inte behöver använda en smiley för att berätta fakta. Att bli arg för detta är konstigt. Tror aldrig det hänt mig.

Jo, jag missade att du använde smileys, du kanske gör som jag då, att använder dem där de ska vara och inte överallt.

Ibland kan det bli lite konstigt dock. Min far är 80 och har ett väldigt kargt skrift- och talspråk. Men han brukar ibland använda en glad smiley. Det passar inte alls hans stil, men känns gulligt.

Jag skulle bli rätt förvirrad om någon som kände mig tyckte jag lät arg i text. Vissa är väl överkänsliga. Minns tror det var från Tjuvlyssnat, en tjej klagade på att killen skrev korta svar på SMS och avslutar med "inte ens en punkt fick jag!" Hahaha.

Minns också när jag gick in på en chatt en gång och sa hej. Någon blev arg och sa att mitt hej i skrift lät argt. WHUT?
Citera
2022-09-15, 09:48
  #26
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Lite märkligt. Nä, klart att man inte behöver använda en smiley för att berätta fakta. Att bli arg för detta är konstigt. Tror aldrig det hänt mig.

Jo, jag missade att du använde smileys, du kanske gör som jag då, att använder dem där de ska vara och inte överallt.

Ibland kan det bli lite konstigt dock. Min far är 80 och har ett väldigt kargt skrift- och talspråk. Men han brukar ibland använda en glad smiley. Det passar inte alls hans stil, men känns gulligt.

Jag skulle bli rätt förvirrad om någon som kände mig tyckte jag lät arg i text. Vissa är väl överkänsliga. Minns tror det var från Tjuvlyssnat, en tjej klagade på att killen skrev korta svar på SMS och avslutar med "inte ens en punkt fick jag!" Hahaha.

Minns också när jag gick in på en chatt en gång och sa hej. Någon blev arg och sa att mitt hej i skrift lät argt. WHUT?
Jag tror att det handlar om att väldigt få människor, innan smarttelefonen, var vana vid att just läsa text. Människor som är vana vid att läsa romaner har enligt min erfarenhet inga problem med att förstå att en neutral text om en neutral sak är just neutral.

Det finns hur många gulliga smilieys som helst, och i sig så tycker jag att det är en bra sak och ibland så är ju en tumme, ett hjärta eller en bajshög allt som behöver sägas.
Citera
2022-09-18, 13:53
  #27
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heffaheffa
Enligt Adobe:s https://blog.adobe.com/en/publish/2022/09/13/emoji-trend-report-2022 så gör användandet av emojis oss mer omtyckta. Emojis finns numera överallt. Här på Flashback, i meddelanden, sociala medier, emails, reklam och på alla andra ställen.

Från undersökningen:
• 73% tycker att de som använder emojis är vänligare, roligare o coolare än de som inte använder dem
• 91% anser att emojis gör det enklare att utrycka sig
• Emojis kan hjälpa eller stjälpa romanser eller annan kommunication
• Top 3 emojis är skratta, tumme upp och hjärta

Vad tycker du? Själv tycker jag att emojis underlättar i vissa situationer, t.ex. i chatt/SMS och det är lättare att trycka en tumme upp på ett inlägg eller kommentar istället för att skriva det i en text. Men som med allt, great power comes with great responsibility, och det finns ju de som överutnyttjar det och spammar hela texter med tusen onödiga emojis.

Håller med dig, man uppfattas som vänligare, roligare och coolare om man använder emojis!
Citera
2022-09-22, 21:09
  #28
Medlem
heffaheffas avatar
Svärmor har definitivt blivit mer vänlig o roligare när hon började använda emojis för ett par år sedan än bara sina vanliga korta kalla SMS. Förra månaden så skördade hon sina aubergine och när frun var bortrest en helg så skickade hon ett SMS som typ "kom över ikväll + aubergine + leende smiley med tunga". För göra det roligare så har jag aldrig nämt för henne vad många anser att aubergine emojin betyder, speciellt med kombination med en leende smiley med tunga
Citera
2023-01-15, 15:32
  #29
Medlem
Mogaku-sans avatar
Jag använder emojis sparsamt. Det ska finnas en viss mening med att komplettera sin text med en passande figur.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback