Flashback bygger pepparkakshus!
2022-09-14, 20:03
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noden
L kommer inte överleva nästa val om de ska stötta S igen. Det är kämpigt nog för C nu, som tappat många röster. Och två små liberala partier i samma nisch får helt enkelt inte plats.
Så är det. Därför kommer L helt enkelt att gå i opposition och släppa "enstaka ledamöter" (så många som behövs, till S. Då har de "rensat upp" (not) till nästa val. Sedan kör de samma visa igen.
Citera
2022-09-14, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nej, det innebär att om 4 år ska "L verka för en borgerlig regering" igen. Och de kommer också då att bli kvar om inte SD redan tidigt gör klart att de kräver ministerposter för att stödja Kristersson. Det är lika bra att börja nu.

Precis det är lika bra att börja nu eftersom det är ju detta som är målet, då funkar det inte att försöka smörja ett litet skit parti på 4 %, visa svenska folket var LIBERALERNA egentligen står, höger eller vänster!
Citera
2022-09-14, 20:13
Medlem
Är du oraklet i Delphi? Du verkar tro att du vet allt.
Citat:
Så är det. Därför kommer L helt enkelt att gå i opposition och släppa "enstaka ledamöter" (så många som behövs, till S. Då har de "rensat upp" (not) till nästa val. Sedan kör de samma visa igen.
Citera
2022-09-14, 20:15
Medlem
Citat:
Klicka på s logga så ser du att 8% av dem som röstade S i förra valet valde Sd i år.
https://www.svt.se/datajournalistik/valu2022/valjarstrommar/

Baserat på onlineenkät med litet urval. Köper jag inte. Står även att 2% av de som röstade sd förra valet röstade s i år. Högst tveksamt där
Citera
2022-09-14, 20:17
Medlem
L har antagligen tänkt göra en "Annie Lööf" d v s inte samarbeta öppet men spela under täcket med M och KD som mellanhand.
Citat:
Ursprungligen postat av kirespappapa
Spelar väl ingen större roll hur Liberalerna tänker, det är väl Moderaternas agerande som är avgörande för om SD får inflytande eller inte. Går dom Liberalerna till mötes eller slickar dom SD-röv, det "den" saken det handlar om. Att Liberalerna inte accepterar SD har man ju vetat hela tiden, men hur agerar M ?
Citera
2022-09-14, 20:19
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Så exakt vad ska de rösta på?
Tror dom verkligen att Sverigedemokraterna kommer vika sig för liberalerna och arbeta för liberalernas politik?

Det är liberalerna som måste bestämma sig ifall de är ett höger eller vänster parti!

Jag vet inte, jag har ingen som helst aning om vad som kommer ske. Jag försöker bara analysera situationen utefter vad de olika partierna har sagt.
Jag kan tänka mig att det blir en regering som består av M+KD med stöd av S (väldigt svag minoritetsregering som egentligen inte gynnar någon, förutom att Kristersson får addera "Sveriges statsminister på sitt CV) eller möjligtvis en regering ledd av S+V+C+MP med stöd av L, vilket ter sig osannolikt eftersom C har starkt uttryckt att de inte kommer kunna regera med V.

Ytterligare ett alternativ är såklart M+KD+L med stöd av SD, men i sådana fall måste L gå tillbaka på vad de sagt hittills.
Citera
2022-09-14, 20:20
Medlem
Visst det finns en felmarginal men det är ändå ett statistiskt urval. Jag tror definitivt att folk kan ha gått från SD till S. Det finns exempelvis en skara väljare som ogillat att sd gått med i det blå laget. Sen kanske några oroar sig för eventuella sänkta bidrag den kommande lågkonjunkturen etc. Finns alltid folk som byter parti åt alla möjliga håll. Vet flera miljöpartister som bytt till sd till exempel.
Citat:
Ursprungligen postat av jarrelka
Baserat på onlineenkät med litet urval. Köper jag inte. Står även att 2% av de som röstade sd förra valet röstade s i år. Högst tveksamt där
Senast redigerad av noden 2022-09-14 kl. 20:24.
Citera
2022-09-14, 20:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Det innebär i så fall att både C och L kommer slitas sönder och ungefär hälften, om inte mer, kommer gå över till den blåa sidan, kanske M eller SD. L kommer också att åka ut ur riksdagen och förmodligen även C.

Sen kommer ännu fler gå över från S till SD.

Och S kommer släppa ifrån sig ännu fler till Nyans. S kommer sluta som kanske ett 20% parti.

Så valet kommer bli en riktig jordskredsseger för högern i så fall.

Öven om jag själv nu inte röstar
Vänster så är det du skriver bara rent önsketänkande. Varför ens hålla på så, se saker som de är inte som du önskar
Citera
2022-09-14, 20:32
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Är du oraklet i Delphi? Du verkar tro att du vet allt.
Gammal är äldst.
Citera
2022-09-14, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jarrelka
Det är 11 000 (elva tusen) människor som har svarat på enkäten utanför vallokalerna. Alltså inte online.

Så varken liten eller online, hur korrekt den är får väl var och en bedöma själv. Den missade valresultatet med några promille här och där.
Citera
2022-09-14, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt
Förmodligen med att SD står utan inflytande i fyra år till.

I helsike heller. SD ska ha regeringsmakt i nån form. Thats it.
Citera
2022-09-14, 20:42
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Intressant resultat annars tycker jag med tanke på att S+SD är egen majoritet. Chansen finns att Maggan nyttjar det med tanke på hur Nyans gör rivstart i Maggans annars säkrast växande fästen. Det är inte säkert att fortsatt väljarimport lockar om till och med muslimerna ändå röstar fel.
Både Hanif Bali och Malcom Kyeyune har varit inne på att väljarimporten inte är möjlig i längden. I takt med att självhatande etniska svenskar byts ut mot tredje generationens invandrare helt utan vit skuld så minskar intresset för att Sverige ska vara en humanitär stormakt. Nyanlända upplevs som ett hot om krympande resurser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in