2022-09-13, 20:05
Medlem
Funderar på att göra mig av med lite poster, exempelvis byggpartner kanske ska dumpas.
Har en bra förlust redan och frågan är - ligga kvar och "glömma" i några år eller dumpa och ta förlusten.
Castellum är ett annat namn jag funderar på att dumpa och ta smällen..

Hur tänker ni?
Citera
2022-09-13, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Funderar på att göra mig av med lite poster, exempelvis byggpartner kanske ska dumpas.
Har en bra förlust redan och frågan är - ligga kvar och "glömma" i några år eller dumpa och ta förlusten.

Hur tänker ni?

Skulle råda dig att sitta lugnt och öka i castellum iallafall.
Citera
2022-09-13, 20:17
Bannlyst
Det är bara fylla på. När köpte du? Förra månaden?
Citera
2022-09-13, 20:25
Medlem
Det är ju ingen mening att sälja saker bara för att de blivit billigare, tvärt om. Men har du gått in i svensk bygg på grund av du inte fattade situationen och nu börjar fatta situationen kan det ju vara en bra ide att byta positioner. Kommer ihåg när jag försökte förklara galenskapen för folk som satt med positioner i Oscar Properties. Världens enklaste situation, svart på vitt ren jävla finansiell idioti, ändå håller folk kvar vid någon slags förvirrad Astrid Lindgren-historia. Man hade tid att växa upp i huvudet i kliva av den situationen också långt före nollan.

Men igen, om det bara handlar om att priset gått ned är det ju ingen anledning att sälja. Tvärt om.
Citera
2022-09-13, 20:27
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs

Hur tänker ni?
Jag behåller mina, sjunkit rejält! Försen på säljknappen när ryss-skrället dundrade in på arenan.
Min avsikt när jag köpte var att behålla, minns inte direktavkastning just vid köptillfället men det låg på plussidan för att köpa, så jag tänker behålla och vill nån göra nåt annat så är säkert det en utmärkt idé.
Citera
2022-09-13, 20:54
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Jag behåller mina, sjunkit rejält! Försen på säljknappen när ryss-skrället dundrade in på arenan.
Min avsikt när jag köpte var att behålla, minns inte direktavkastning just vid köptillfället men det låg på plussidan för att köpa, så jag tänker behålla och vill nån göra nåt annat så är säkert det en utmärkt idé.

Ryssen är inte det största problemet utan lågkonjukturen. Så fort det började pratas om räntehöjningar samt det faktum att börsen är gravt övervärderad så borde man ha sålt
Citera
2022-09-13, 21:01
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
- - - Så fort det började pratas om räntehöjningar samt det faktum att börsen är gravt övervärderad så borde man ha sålt

Halvering var min prognos i oktober, innan Ukraina och dystrare konjunktur. Minst 20-30 % kvar av ren luft i OMX. "Men bristen på alternativ då????" Guld och ädelmetaller, fastigheter, digitala valutor "allt faller ju". Jepp - finns ingenstans att fly. Och riks-stanken tänker fortsätta låta inflationen öka och SEK sjunka.

Sälj!
Citera
2022-09-13, 21:08
Medlem
Beror väl på om du ligger i depå eller ISK/KF. I depå kan man ju alltid göra sig av med lite surdegar och kvitta en vinst. Men dumpa Castellum, jag funderar på att öka lite där...
Citera
2022-09-13, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Halvering var min prognos i oktober, innan Ukraina och dystrare konjunktur. Minst 20-30 % kvar av ren luft i OMX. "Men bristen på alternativ då????" Guld och ädelmetaller, fastigheter, digitala valutor "allt faller ju". Jepp - finns ingenstans att fly. Och riks-stanken tänker fortsätta låta inflationen öka och SEK sjunka.

Sälj!
Ethereum mår rätt bra. Välkommen till den mörka sidan.

Sen ska man inte förbluffas för mycket över att saker minskar om det man denominerar mot ökar. Dvs om USD ökar i värde är det inte mycket mening att gråta om att något annat minskar i värde gentemot USD.

Om så vore, så skulle du nu kunna sitta och njuta av att du minsann är svensk, så dina SEK kraschar, vilket då gör att dina tillgångar denominerade i SEK ökar. Det är en ganska fånig tankelek.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2022-09-13 kl. 23:23.
Citera
2022-09-14, 11:26
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Ethereum mår rätt bra. Välkommen till den mörka sidan.

Sen ska man inte förbluffas för mycket över att saker minskar om det man denominerar mot ökar. Dvs om USD ökar i värde är det inte mycket mening att gråta om att något annat minskar i värde gentemot USD.

Om så vore, så skulle du nu kunna sitta och njuta av att du minsann är svensk, så dina SEK kraschar, vilket då gör att dina tillgångar denominerade i SEK ökar. Det är en ganska fånig tankelek.

Njee - förstår hur du resonerar - men det beror ju inte bara på att dollarn stigit, SEK generellt svagare mot alla större valutor, inkl Euron. Och raset kommer att fortsätta när Ingves nöjer sig med att höja med 50 punkter, när folk felaktigt tror på 75 eller 100.
Citera
2022-09-18, 17:33
Medlem
Okey -
Jag bestämmer jag ligger kvar med allt men kommer inte köpa mer av något innan jag tycker en positiv trend är på G
Jag gissar jag tappar 25% ytterligare, min portfölj är nog 30% USA.
Abbvie, Axfood och några jag är tung i har gått bra tycker jag, annat som IT har jag förlorat mycket.

Jag är ner 8% på totalen sedan årsskiftet.
Hade en massa (för mig) cash jag tänkte investera på börsen men sedan 2020 "slösat" upp på kapitalvaror dom solceller på huset, ny värmepump+panna, byggställning för egen renovering/elverk, växthus, maskiner osv (Juni 2020--> mar 2022)..
Kanske tur att jag inte följde min strategi att investera allt i OMX avkastare... så man kanske ska ta löningarna och fortsätta köpa bra prylar som verktyg osv, oxå en investeringsstrategi eller tänker jag fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in